Frågor angående konvert 4x4 till rwd

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Ort: Stockholm / Sollentuna
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5

Frågor angående konvert 4x4 till rwd

Inläggav Salar » fre maj 24, 2013 3:38 pm

Hej! Vet inte om jag postar under rätt men flytta gärna tråden isåfall!

har lite frågor angående en konvertering som jag ska göra på min bil.

-Passar Rwd kardanen mot 4x4 diffen i bak? om den gör det, hur blir det med utväxling osv mot T5 lådan.

-Framvagnen. Måste man byta framvagn till RWD? isåfall måste man ha rwd länkarmar, styrväxel? om man måste byta framvagnen går det att köra 4x4 styrväxeln på rwd framvagnen? Rwd Spindlar?

-Hastighetsvajer?

-Kopplingsvajer?

-Kopplingslamell, tryckplatta, urtrampningslagret?

-oljetråg, oljepump?

Har nog säkert missat något. Vill göra så seriös konvertering som möjligt men vill helst inte byta för mycket på en gång. Vill kunna få den rwd körklar och byta ut grejjer lite då och då tills det blir 100%.

Tacksam för alla svar!

anledningen till konvertering är att jag vill behålla min bil, vill inte sälja och köpa en rwd ifall någon undrar varför jag lägger ner tiden osv på att göra detta när det säkert är enklare att byta till en rwd! sen kan man nog få en slant för 4x4 drivlinan

Mvh, Salle

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5649
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Ort: Halmstad
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inläggav Martin » fre maj 24, 2013 7:18 pm

T5 låda,rwd plåt mellan motor-låda, rwd startmotor, rwd kardan. Ta yttre drivknutar från ett par 4x4 drivaxlar o sätt i naven. Plocka bort främre diff.. klart.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6233
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Ort: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inläggav MalZon » fre maj 24, 2013 7:24 pm

Och så regga ;)

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5649
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Ort: Halmstad
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inläggav Martin » fre maj 24, 2013 8:09 pm

ässh det märker de inte ;)

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2115
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Ort: Hjo
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inläggav Fredin » fre maj 24, 2013 8:36 pm

Finns inget i golvet att skruva fast T5:ans växellådsbalk i. Men tror det går att använda en anna balk typ vanlig sierra men inget jag provat.
Jag byggde en egen balk på min förra sierra vid konvertering.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Ort: Stockholm / Sollentuna
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5

Inläggav Salar » lör maj 25, 2013 12:06 am

Martin skrev:T5 låda,rwd plåt mellan motor-låda, rwd startmotor, rwd kardan. Ta yttre drivknutar från ett par 4x4 drivaxlar o sätt i naven. Plocka bort främre diff.. klart.


Tack för svaret martin, även ni andra!

Jag antar då att kardanen från RWD passar på 4x4 diffen, kanske inte det bästa, men att det fungerar...
sen hur blir det med hastighetsmätare? kopplingswire? funkar tryckplatta osv från mt754x4 i t5 lådan?

det är tanken att jag ska regga den sen malzon ;)

Tack igen!!

Mvh, Salle

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5649
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Ort: Halmstad
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inläggav Martin » lör maj 25, 2013 2:34 pm

Ja 4x4 kopplingen funkar med t5 lådan kanske byta uttrampningslager. Rwd kardanen passa på 4x4 bakdiff. Jag hade quaife diff ibak på min när jag bygde om. Jag har för mig att jag kunde koppla in hastighetsmätaren i t5 lådan med org vajer.

Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Ort: Stockholm / Sollentuna
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5

Inläggav Salar » lör maj 25, 2013 4:52 pm

Martin skrev:Ja 4x4 kopplingen funkar med t5 lådan kanske byta uttrampningslager. Rwd kardanen passa på 4x4 bakdiff. Jag hade quaife diff ibak på min när jag bygde om. Jag har för mig att jag kunde koppla in hastighetsmätaren i t5 lådan med org vajer.


Tack igen martin!! :)

OM det är någon som har nå fler synpunkter tveka inte att skriva!

ska börja nångång snart och kan uppdatera hur det gick ;)

Mvh, Salle

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » lör maj 25, 2013 7:43 pm

Så här är det:
-Kardanen passar på slutväxeln
-Du kan använda 4x4 framvagnsbalk, styrväxel och bärarmar med 2wd spindlar MEN du får mer camber, knappt 3 grader. Bra på banträffarna!;)
-4x4 fjäderben passar INTE i rwd spindlar
-4x4 styrväxel passar inte på rwd framvagn
-Du kan ha kvar 4x4 sumpen, men det är inte snyggt :rolleyes:
-T5 lådan och MT75 (från DOHC) funkar med rwd (eller pinto) hastighetsmätar wire
-Du kan ha kvar 4x4 framvagnsbalk komplett med spindlar och bromsar
-Oavsett hur du gör så måste du ha en rwd hastighetsmätarwire
-4x4 oljepump går in i rwd tråget, efter bearbetning av tråget
-Kopplingen ställer inte till några problem, så länge du använder det urtrampningslager som hör till lådan du ska använda

Spelar ingen roll vilken låda du använder, T5 eller MT75 funkar lika bra. Men det blir lite fix med starten om du ska använda MT75 från en DOHC. Inga stora grejer.

En seriös konvertering är en konvertering som inte syns. I så fall ska du köra rwd grejer fullt ut, låda, sump och framvagn, finns ingen genväg där.

Jag har byggt om flera 4x4 till rwd och reggat om dom till rwd, så det är inget problem. Så länge man vet vad man gör. Alla klarar inte det, men jag har kommit på hur man gör. Vill du ha hjälp med den biten så får du köra hit kärran.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5649
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Ort: Halmstad
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inläggav Martin » lör maj 25, 2013 9:07 pm

mr Costin skrev:Så här är det:
-Kardanen passar på slutväxeln
-Du kan använda 4x4 framvagnsbalk, styrväxel och bärarmar med 2wd spindlar MEN du får mer camber, knappt 3 grader. Bra på banträffarna!;)
-4x4 fjäderben passar INTE i rwd spindlar
-4x4 styrväxel passar inte på rwd framvagn
-Du kan ha kvar 4x4 sumpen, men det är inte snyggt :rolleyes:
-T5 lådan och MT75 (från DOHC) funkar med rwd (eller pinto) hastighetsmätar wire
-Du kan ha kvar 4x4 framvagnsbalk komplett med spindlar och bromsar
-Oavsett hur du gör så måste du ha en rwd hastighetsmätarwire
-4x4 oljepump går in i rwd tråget, efter bearbetning av tråget
-Kopplingen ställer inte till några problem, så länge du använder det urtrampningslager som hör till lådan du ska använda

Spelar ingen roll vilken låda du använder, T5 eller MT75 funkar lika bra. Men det blir lite fix med starten om du ska använda MT75 från en DOHC. Inga stora grejer.

En seriös konvertering är en konvertering som inte syns. I så fall ska du köra rwd grejer fullt ut, låda, sump och framvagn, finns ingen genväg där.

Jag har byggt om flera 4x4 till rwd och reggat om dom till rwd, så det är inget problem. Så länge man vet vad man gör. Alla klarar inte det, men jag har kommit på hur man gör. Vill du ha hjälp med den biten så får du köra hit kärran.


Snyggt där.

Jag har för mig jag körde med 4x4 vxl balk som jag borrade ett nytt hål i.. fan det är många år sedan nu. Eller va det en Rwd balk som jag borrade i... nått av de va det.

Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Ort: Stockholm / Sollentuna
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5

Inläggav Salar » lör maj 25, 2013 10:08 pm

mr Costin skrev:Så här är det:
-Kardanen passar på slutväxeln
-Du kan använda 4x4 framvagnsbalk, styrväxel och bärarmar med 2wd spindlar MEN du får mer camber, knappt 3 grader. Bra på banträffarna!;)
-4x4 fjäderben passar INTE i rwd spindlar
-4x4 styrväxel passar inte på rwd framvagn
-Du kan ha kvar 4x4 sumpen, men det är inte snyggt :rolleyes:
-T5 lådan och MT75 (från DOHC) funkar med rwd (eller pinto) hastighetsmätar wire
-Du kan ha kvar 4x4 framvagnsbalk komplett med spindlar och bromsar
-Oavsett hur du gör så måste du ha en rwd hastighetsmätarwire
-4x4 oljepump går in i rwd tråget, efter bearbetning av tråget
-Kopplingen ställer inte till några problem, så länge du använder det urtrampningslager som hör till lådan du ska använda

Spelar ingen roll vilken låda du använder, T5 eller MT75 funkar lika bra. Men det blir lite fix med starten om du ska använda MT75 från en DOHC. Inga stora grejer.

En seriös konvertering är en konvertering som inte syns. I så fall ska du köra rwd grejer fullt ut, låda, sump och framvagn, finns ingen genväg där.

Jag har byggt om flera 4x4 till rwd och reggat om dom till rwd, så det är inget problem. Så länge man vet vad man gör. Alla klarar inte det, men jag har kommit på hur man gör. Vill du ha hjälp med den biten så får du köra hit kärran.


Detta va mycket bra information! Tack!!

Mvh, Salle

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » sön maj 26, 2013 8:25 am

Martin skrev:Snyggt där.

Jag har för mig jag körde med 4x4 vxl balk som jag borrade ett nytt hål i.. fan det är många år sedan nu. Eller va det en Rwd balk som jag borrade i... nått av de va det.


Fästet i karossen för rwd cosworth balkens högra sida finns inte i 4x4 karosserna. Man får använda dohc balk och borra om den så den passar mot t5 lådans kudde.
Transit TDi :turtle:

Lotus Cortina -65 :racesmile

Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:

Svart flügel :jump:

Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:

IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:

Hungrig Rottweiler :skull:

Blondin (inte jag) :image037:

Ford betyder First On Racing Day:cool: