RickardEM - Ford Ka 1997
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 6899
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

RickardEM - Ford Ka 1997
Tänkte lägga upp en liten projekttråd om min Ford Ka -97.
Planerna är att bygga en trevlig liten banbil, byta till en 2 liters Zetec motor samt lite mer väghållning.
Tidslinje
2009-09-28: Inköpsdatum
2012-09-18: Motorbyte påbörjad
2013-07-01: SFRO 1
2014-05-04: Motor uppstartad
2014-07-06: Första provkörningen
2017-08-26: SFRO 2
2017-09-28: Godkänd vid registreringsbesiktning
Lite information om bilen:
Hjulupphängning
Toyo Proxes 888 205/55 15" däck
OZ Ultraleggera 7x15" fälgar
GAZ Gold stötdämpare
Drivlina
1996 Ford Mondeo 2.0l Zetec motor
1986 SAAB 900i 16V luftrenare
1996 Ford Mondeo MTX75 växellåda med kortat växelstag
Nytillverkade drivaxlar 340mm & 345mm långa
Bromsar
1996 Ford Mondeo 2.0l 260mm ventilerade frambromsar
Carbotech XP8 belägg fram
1998 Ford Focus 2.0l 240mm solida bakbromsar med nav
Universal bromsvåg, 0,625 fram & 0,750 cylinder bak
1996 Ford Mondeo bromsvätskebehållare
Exteriört
Ford SportKa fram- & bakstötfångare
Ford Ka originaltillbehörsbakvinge
Och så till sist en liten bild från 2010 på bilen:

Planerna är att bygga en trevlig liten banbil, byta till en 2 liters Zetec motor samt lite mer väghållning.

Tidslinje
2009-09-28: Inköpsdatum
2012-09-18: Motorbyte påbörjad
2013-07-01: SFRO 1
2014-05-04: Motor uppstartad
2014-07-06: Första provkörningen
2017-08-26: SFRO 2
2017-09-28: Godkänd vid registreringsbesiktning
Lite information om bilen:
Hjulupphängning
Toyo Proxes 888 205/55 15" däck
OZ Ultraleggera 7x15" fälgar
GAZ Gold stötdämpare
Drivlina
1996 Ford Mondeo 2.0l Zetec motor
1986 SAAB 900i 16V luftrenare
1996 Ford Mondeo MTX75 växellåda med kortat växelstag
Nytillverkade drivaxlar 340mm & 345mm långa
Bromsar
1996 Ford Mondeo 2.0l 260mm ventilerade frambromsar
Carbotech XP8 belägg fram
1998 Ford Focus 2.0l 240mm solida bakbromsar med nav
Universal bromsvåg, 0,625 fram & 0,750 cylinder bak
1996 Ford Mondeo bromsvätskebehållare
Exteriört
Ford SportKa fram- & bakstötfångare
Ford Ka originaltillbehörsbakvinge
Och så till sist en liten bild från 2010 på bilen:

Tags:
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 6899
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Rostlagning (hösten 2009)
Hittade den "perfekta" bilen till salu på Blocket, utannonserad som en reservdelsbil som inte hade gått igenom besiktningen på grund av rost och lite annat smått och gott. Dessutom fungerande inte 5:e växel så det varvade rätt så friskt på motorvägen under hemresan, tur att det inte finns någon varvräknare.
Rost fanns på alla de vanliga ställerna, fanns till exempel inte mycket plåt kvar i hjulhusen bak.


Ett antal arbetstimmar senare så fanns det inte fullt så mycket rost och bilen kunde besiktigas.


Hittade den "perfekta" bilen till salu på Blocket, utannonserad som en reservdelsbil som inte hade gått igenom besiktningen på grund av rost och lite annat smått och gott. Dessutom fungerande inte 5:e växel så det varvade rätt så friskt på motorvägen under hemresan, tur att det inte finns någon varvräknare.

Rost fanns på alla de vanliga ställerna, fanns till exempel inte mycket plåt kvar i hjulhusen bak.


Ett antal arbetstimmar senare så fanns det inte fullt så mycket rost och bilen kunde besiktigas.



- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10595
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 6899
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Tack, en Capri verkar fungera bra som konbanesubstitut också.therealpinto skrev:Kul projekt! Jag har i svaga stunder själv funderat på något liknande som konbanesubsititut (tills jag insåg att jag redan hade en Capri till för sånt).
Det ska bli roligt att se hur det går.
Gustaf

Stämmer bra det, står en vit Fiesta bredvid som jag tror du känner igen.Daniel666 skrev:Ska bli kul att se hur det blir![]()
Kan första bilden vara från vandrarhemmet vid sturup kanske?

Tack, tack.Keller skrev:Kul att se ditt projekt Rickard!

Hoppas det, allt ska bara ihop först.Part_boy_no1 skrev:Kul bygge�� kan bli riktigt fränt��
Ronny

- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 6899
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Väghållning (våren 2010)
Trots att stötdämparna var ungefär lika effektiva som cykelpumpar efter 17000 mil så kändes den riktigt trevlig på vägen, alldeles för mjuk för bana dock så ett par nya stötdämpare beställdes och monterades.

Därefter beställdes lite klistrigare däck med ett par lätta fälgar, lite för brett för orginalstötfångarna som fick sig en omgång med varmluftspistolen så att det gick att åka på lite banträffar.
Ett par polyuretan bussningar till fram- och bakvagn kom på plats, de till länkarmarna fram fick dock bytas tillbaka till orginalgrejor då de endast höll i 2 månader innan de var tokslut...
Gamla bussningar fram som är lite trötta

Nyrenoverade bärarmar

Trots att stötdämparna var ungefär lika effektiva som cykelpumpar efter 17000 mil så kändes den riktigt trevlig på vägen, alldeles för mjuk för bana dock så ett par nya stötdämpare beställdes och monterades.


Därefter beställdes lite klistrigare däck med ett par lätta fälgar, lite för brett för orginalstötfångarna som fick sig en omgång med varmluftspistolen så att det gick att åka på lite banträffar.

Ett par polyuretan bussningar till fram- och bakvagn kom på plats, de till länkarmarna fram fick dock bytas tillbaka till orginalgrejor då de endast höll i 2 månader innan de var tokslut...

Gamla bussningar fram som är lite trötta

Nyrenoverade bärarmar

- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 6899
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Växellådsreparation (Våren 2012)
Tröttnade till slut på att bara ha fyra växlar så det blev en ny skiftgaffel till femmans växel då den gamla var något sliten
, borde ha bytt ett par år tidigare då den bara kostade ett par hundra och var riktigt lätt att byta (behövde inte ens ta ner växellådan). 
Gammal (till vänster) och ny skiftgaffel

Tröttnade till slut på att bara ha fyra växlar så det blev en ny skiftgaffel till femmans växel då den gamla var något sliten


Gammal (till vänster) och ny skiftgaffel


- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 6899
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Bromsbyte (hösten 2012)
Tanken var hela tiden att besikta bilen som ombyggt fordon och ett steg för att kunna göra det var att byta ut bromssystemet.
Donatorbilen (Ford Mondeo kombi -96) fick släppa ifrån sig frambromsarna som nästan passade rakt av, de bakre trumbromsarna togs också bort men skrotades senare i förmån för ett par bakbromsar och nav från en 2.0l Ford Focus Mk1 som passade i stort sett utan någon modifiering.
Bromservot tog upp lite för mycket utrymme för att få plats med luftburken till insuget så en universal bromsvåg köptes in och sattes på plats.
Ett gäng stålomspunna slangar monterades samt så bytes alla bromsrör samtidigt.

Tanken var hela tiden att besikta bilen som ombyggt fordon och ett steg för att kunna göra det var att byta ut bromssystemet.
Donatorbilen (Ford Mondeo kombi -96) fick släppa ifrån sig frambromsarna som nästan passade rakt av, de bakre trumbromsarna togs också bort men skrotades senare i förmån för ett par bakbromsar och nav från en 2.0l Ford Focus Mk1 som passade i stort sett utan någon modifiering.

Bromservot tog upp lite för mycket utrymme för att få plats med luftburken till insuget så en universal bromsvåg köptes in och sattes på plats.
Ett gäng stålomspunna slangar monterades samt så bytes alla bromsrör samtidigt.

- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 6899
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

De är roliga små bilar, väldigt körglada original också.mgbgt skrev:Kul projekt! Jag har alltid gillat Ka (även om det ibland är svårt att erkänna det...) Jag har gått och sneglat på en Ka med tygtak som står i mitt område. Kanske ett bra objekt. Får du plats med 2-liters motorn? Annars är Puma-motorn ett kul alternativ.

2-liters motorn är faktiskt inte så värst mycket större än 1,3-liters Enduran som sitter där från början.
En bild från testmontering av "nya" motorn.


- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 6899
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Motorbyte (hösten 2012)
Efter banträffarna 2012 så kändes det som det var dags att skaffa lite mer motor, bilen ställdes av och en lagom sliten Ford Mondeo kombi skaffades (även denna hade fått lite problem vid besiktningen).
Ur med motor, växellåda, ECU, kabelmatta och lite andra bra att ha saker från Mondeon, sen var det bara att göra samma sak med Ka'n.
Efter ett antal timmar på nätet så visste jag redan att motorn skulle få plats, det rullar flera Ford Ka i england med en zetecmotor under huven. De flesta körde dock med orginal växellåda, för att besikta som ombyggt fordon här så behöver man dessutom byta ut växellådan. Mondeon's MTX75 växellåda är som tur inte så värst mycket längre än IB5 i Ka'n, hela paketet med motor och låda får plats utan några större modifieringar. Går till och med att byta fläktrem utan att lyfta ur motorn.
Drivaxlarna fick speciallbeställas, kör med Mondeon's inre drivknutar och yttre från Ka'n.
Växelreglaget fick kortas och fästet till karossen fick modifieras lite annars passade det förvånansvärt bra.
2.0l Zetec vänster och 1.3l Endura till höger

Första försöket med att få dit motorn, tog stopp ganska tidigt

Ett antal försök senare så borjar det närma sig

På plats

Efter banträffarna 2012 så kändes det som det var dags att skaffa lite mer motor, bilen ställdes av och en lagom sliten Ford Mondeo kombi skaffades (även denna hade fått lite problem vid besiktningen).
Ur med motor, växellåda, ECU, kabelmatta och lite andra bra att ha saker från Mondeon, sen var det bara att göra samma sak med Ka'n.
Efter ett antal timmar på nätet så visste jag redan att motorn skulle få plats, det rullar flera Ford Ka i england med en zetecmotor under huven. De flesta körde dock med orginal växellåda, för att besikta som ombyggt fordon här så behöver man dessutom byta ut växellådan. Mondeon's MTX75 växellåda är som tur inte så värst mycket längre än IB5 i Ka'n, hela paketet med motor och låda får plats utan några större modifieringar. Går till och med att byta fläktrem utan att lyfta ur motorn.

Drivaxlarna fick speciallbeställas, kör med Mondeon's inre drivknutar och yttre från Ka'n.
Växelreglaget fick kortas och fästet till karossen fick modifieras lite annars passade det förvånansvärt bra.

2.0l Zetec vänster och 1.3l Endura till höger

Första försöket med att få dit motorn, tog stopp ganska tidigt


Ett antal försök senare så borjar det närma sig


På plats

