Förgasare tips och funderingar tråd

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3597
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jo, det är ju också sant - det har ju hunnit växa upp en ny generation bilförare sedan de traditionella förgasarna började fasas ut från vardagsbilarna och ersättas med TBI och olika typer av mer eller mindre direkta insprutningssystem.

Om någon undrar så är det en amerikansk förkortning för prylar som i regel är tyska, från Bosch: TBI - Throttle Body Injection = spjällhusinsprutning, i princip en förgasare men styrd helt via elektronik. Det slog igenom på 80-talet främst p g a av skärpta amerikanska utsläppskrav som mer eller mindre förbjöd traditionella förgasare i nya bilar, en budgetlösning i nivån under full EFI som var enkel att införa på befintliga motorer. Ett annat plus är den överlägsna bränslestyrningen kontra en manuellt styrd förgasare som spar ganska mycket bränsle redan där och idag finns ett ganska bra utbud av eftermarknadsvarianter som har inbyggd ECU och kalibrerar in sig automatiskt från några få enkla givare, ganska perfekt egentligen på en gammal motor eftersom de sköter sitt även om resten av bilen är helt analog. Och slocknar det i vägkanten kan man ju ha en gammal fotstyrd bensinpotta gömd i skuffen för att skruva på i stället och köra vidare, inte precis en utväg med en modern insprutning :p.

Inte att förväxla med TPI = Tuned Port Injection, där bränslet sprutas in av en separat spridare i varje insugskanal strax före ventilen.

Men nu var det "riktiga" grejor vi skulle utreda :cool:. Inledningsvis tycker jag lektionen :znaika::D kan börja med att alla intresserade slår upp den utmärkt pedagogiskt uppbyggda hemsidan How A Car Works http://www.howacarworks.com/ och skummar igenom avdelningen Fuel Systems, som både förklarar och tydligt visar ett gäng vanliga förgasartyper. Även den som har svårt med engelskan kan få ett bra hum av de välgjorda teckningarna. Bra även för oss som varit med länge och hunnit glömma detaljer. Sen kan vi börja snacka skit på allvar, som vanligt ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3597
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Gott om gamla originalskisser och data på gamla förgasare från Solex (till tidiga Cortina och sidventils Ford V8), SU, Stromberg och Zenith (Consul Classic/Capri, Corsair, Cortina mk 1 Super, Zephyr och Zodiac mfl) - skrolla ner till "Carburettor Service Information" för sektionerna: http://www.oldengine.org/members/diesel ... /front.htm

Detta är en gren av en "gammaldags" HTML-sajt (fordrar en del bläddrande alltså) jag fann som innehåller massor av info om gammal motorteknik, gängor, hur man kopplar om elsystem från 6 till 12 Volt, gamla reparationsmetoder för gjutjärn och mycket mer kunskap på väg att försvinna så den är väl värd att gå igenom grundligt om man snöar in på sånt :D, startsida är http://oldengines.org
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3597
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Strösocker? Det var en intressant idé, kan säkert vara värd att testa :). Det borde fungera lite som blästring med nötskal, fast mildare mot ytan och så har det ju en klar fördel i att kunna lösas upp totalt vid rengöringen så att inga rester riskerar bli kvar. Jag undrar just hur det skulle funka med hushållssalt, det är ju lite hårdare men också det är ju kristalliskt till formen som bidrar till avverkningen.

När det gäller den inledande rengöringen för att få bort hartsavlagringar/allmän motorgucka i förgasare har jag nån gång utifrån något tidningstips använt WC-Anka (alkaliskt), får väl säga det funkade hyfsat att låta det ligga över natt men jag tyckte inte det blev så där riktigt rent som man vill ha det. Kanske borde lämnat det längre men jag hade inte tid att experimentera. Nån har nämnt maskindiskmedel för rengöring av motordelar, men det bör man väl göra en snabb vända med i så fall tänker jag ifall man skulle testa på förgasare med tanke på att det är starkt alkaliskt. Finns ju iofs en del sorter som påstås vara särskilt formulerade för att inte varken angripa maskinens inre eller etsa på disken, så då borde de ju gå bra på aluminium och mässing syns rimligt att anta.

Ugnsrengöringsspray har också nämnts bland hushållskem som kan göra ett rätt bra jobb här med avlagringarna, men jag blir lite fundersam på hur det funkar med packningar osv.

Själv har jag ju som ovana :D att använda billigt maskintvättmedel (för kläder alltså) till att bada motordelar som vattenpumpar och insug etc i aluminium och på sånt fungerar det alldeles utmärkt (det har väl slunkit med nån isärplockad Autolite/Motorcraft/Solex 32 ibland också) i sån där proportion som kräver skurhandskar vid arbetet (typ ett halvt kilo ungefär till fem liter hett vatten, alltså nu höftar jag grovt - ju mer man tar desto värre & snabbare biter det förstås) och bitarna brukar bli skinande rena från oljerester och de flesta sotavlagringar utan att bli matta i ytan, men kräver förstås noggrann avspolning. Min garageerfarenhet är att alkaliska ämnen löser i regel slaggämnena i bensinen lättare än sånt som avfettning och dylikt klarar av, ifall man inte ska gå på rena yrkesprodukter.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar