Strålkastare Taunus TC1 -75

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Strålkastare Taunus TC1 -75

Inlägg av Braweheart »

Har skaffat mig en Taunus 1600L -75

Men fick nerslag på strålkastarna fram..

Bild


Vet att de finns att köpa nya på motomobil i tyskland. Men jag har inte den ekonomin just nu.
Så min fråga är nu finns det lampor ifrån andra modeller som kan passa ??

Fick tips om att Golf II ans runda passar ihop med grillen för runda lampor. Men då måste jag modda och skära en del för att få in dem.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kul med en till Taunus i närheten. :starter: Saab 96/95 och 99 är snudd på identiskt lika. Samma diameter på glasen utom att Saabs, som är någon standardtyp från Cibie, har aningen rundad kontur på gavlarna vilket skymtar som lite glapp i kanterna om man står nära men bakom den äldre aluminiumgrillen från 1971-73 syns det inte alls.

Det var Carello bredbandslyktor som original på TC1 med utrustningsnivå XL, GT eller GXL 1971-73 och sedan på alla men en av mina hade Hella med samma design så jag antar att det är någon standardtyp det med. Svårt att hitta under original reservdelsnummer idag men jag tror bägge typerna har suttit också på arbetsfordon som lastbilar och bussar så man kan jämföra sig fram till exakt rätta om man inte hittar begagnat. Nya kostar väl runt 800-1000 kr/st som så men iofs billigt jämfört med moderna bilar. Hittar du inga lokalt så hör med Lycksele Bildemontering, de har fortfarande rätt bra med delar till 70-talare vad jag vet. Kasta inte de gamla lyktorna om glasen är hela, det går att försiktigt smälta loss foglimmet och är inte rosten för svår så kan insatserna göras rena kemiskt och anodiseras (original var försilvrat) så blir de ungefär som nya. De som provat säger att ljuset blir en aningen gulare, men helt okay.

När det gäller Golf II så är det ganska korrekt - diametern är samma 7" ljusöppning (gammal amerikansk SAE-standard fast skrivs nog i milimeter hos VW...) på både Golf I och Golf II plus Skalbaggen och Transporter har samma vad jag minns men egentligen är det aningen fel för Taunus hade kupade glas i stället för den nyare släta Hi-Face designen. De sitter också på engelsksålda Escort mk II, massor av gamla jänkebilar, Volvo 140-serien (men INTE 164 och 240!), Fiat 124 alias VAZ/Lada 1200 och Niva och de flesta japaner från 70-talet, som t ex Toyota Starlet, Corolla och Cressida, Datsun Cherry och 120/140Y, Mazda 323 och 818 (med 1 par strålkastare) så än är det inga problem att få tag i även om datanissarna i dussinhandeln i regel måste få en karta över lagret :rolleyes: för att hitta dom. Väljer du Saturn kostar de nån hundring stycket hos Strultema eller liknande köplador.

Och nej för attan, du behöver inte kapa i något för att få dit de runda insatserna men kolla att kanterna har rätt design med fästen för skruvarna och spännfjädern för annars måste du ha tag i ett par samtidigt utseendeförhöjande kromringar med byglar från nån äldre gammelbil med runda 7", som Saab 96 före -68 eller så. Jag bytte själv på en utan något kapande men det krävs utöver de där ringarna ett par rätt måttade fästramar med rätt placering av justerskruvarna och de finns nytillverkade till Taunus från de som gör ekonomiplåt. Skulle tro att det också går med de som sitter på nån gamling med såna, original är förstås bäst men något liknande går att flytta dit med eventuellt lite kantklippning på ramarna. Ska du ha en originalgrill som passar till föreslår jag att svänga ner till Bloms Bilskrot http://www.skrotblom.se/ i skogen ovanför flygplatsen, men ring först för han har visst bara öppet e ö k för närvarande.

...Puh, vet inte hur många gånger jag beskrivit detta genom åren :znaika::p i trådar som försvunnit i cyberrymden, dags att jag redigerar det och postar i FAQ tills nästa gång ASB skäller på nån Taunus-ägares lyse :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Släggmek skrev:Kul med en till Taunus i närheten. :starter: Saab 96/95 och 99 är snudd på identiskt lika. Samma diameter på glasen utom att Saabs, som är någon standardtyp från Cibie, har aningen rundad kontur på gavlarna vilket skymtar som lite glapp i kanterna om man står nära men bakom den äldre aluminiumgrillen från 1971-73 syns det inte alls.

Det var Carello bredbandslyktor som original på TC1 med utrustningsnivå XL, GT eller GXL 1971-73 och sedan på alla men en av mina hade Hella med samma design så jag antar att det är någon standardtyp det med. Svårt att hitta under original reservdelsnummer idag men jag tror bägge typerna har suttit också på arbetsfordon som lastbilar och bussar så man kan jämföra sig fram till exakt rätta om man inte hittar begagnat. Nya kostar väl runt 800-1000 kr/st som så men iofs billigt jämfört med moderna bilar. Hittar du inga lokalt så hör med Lycksele Bildemontering, de har fortfarande rätt bra med delar till 70-talare vad jag vet. Kasta inte de gamla lyktorna om glasen är hela, det går att försiktigt smälta loss foglimmet och är inte rosten för svår så kan insatserna göras rena kemiskt och anodiseras (original var försilvrat) så blir de ungefär som nya. De som provat säger att ljuset blir en aningen gulare, men helt okay.

När det gäller Golf II så är det ganska korrekt - diametern är samma 7" ljusöppning (gammal amerikansk SAE-standard fast skrivs nog i milimeter hos VW...) på både Golf I och Golf II plus Skalbaggen och Transporter har samma vad jag minns men egentligen är det aningen fel för Taunus hade kupade glas i stället för den nyare släta Hi-Face designen. De sitter också på engelsksålda Escort mk II, massor av gamla jänkebilar, Volvo 140-serien (men INTE 164 och 240!), Fiat 124 alias VAZ/Lada 1200 och Niva och de flesta japaner från 70-talet, som t ex Toyota Starlet, Corolla och Cressida, Datsun Cherry och 120/140Y, Mazda 323 och 818 (med 1 par strålkastare) så än är det inga problem att få tag i även om datanissarna i dussinhandeln i regel måste få en karta över lagret :rolleyes: för att hitta dom. Väljer du Saturn kostar de nån hundring stycket hos Strultema eller liknande köplador.

Och nej för attan, du behöver inte kapa i något för att få dit de runda insatserna men kolla att kanterna har rätt design med fästen för skruvarna och spännfjädern för annars måste du ha tag i ett par samtidigt utseendeförhöjande kromringar med byglar från nån äldre gammelbil med runda 7", som Saab 96 före -68 eller så. Jag bytte själv på en utan något kapande men det krävs utöver de där ringarna ett par rätt måttade fästramar med rätt placering av justerskruvarna och de finns nytillverkade till Taunus från de som gör ekonomiplåt. Skulle tro att det också går med de som sitter på nån gamling med såna, original är förstås bäst men något liknande går att flytta dit med eventuellt lite kantklippning på ramarna. Ska du ha en originalgrill som passar till föreslår jag att svänga ner till Bloms Bilskrot http://www.skrotblom.se/ i skogen ovanför flygplatsen, men ring först för han har visst bara öppet e ö k för närvarande.

...Puh, vet inte hur många gånger jag beskrivit detta genom åren :znaika::p i trådar som försvunnit i cyberrymden, dags att jag redigerar det och postar i FAQ tills nästa gång ASB skäller på nån Taunus-ägares lyse :D.
" Jag bytte själv på en utan något kapande men det krävs utöver de där ringarna ett par rätt måttade fästramar med rätt placering av justerskruvarna och de finns nytillverkade till Taunus från de som gör ekonomiplåt. "

Var hittar man dessa.. Jag och sambon har sökt men vi hittar inget..

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:kopfkratz.... Jag får återkomma om det där så fort jag har tid att bläddra bland sparade uppgifter, annars har jag ett par friska jag kan måtta/scanna av för en måttritning (de är enkla att göra egna kopior utav). Tänkte gå igenom lagret inför hösten i helgen om vädret medger sortering ute, så det bör dyka upp då.

Förr fanns det nya från Veng men Klokkerholm som köpte upp dom har tydligen gallrat i utbudet. Nå, de har iaf en del typiskt behövliga ekonomiplåtar till Taunus TC 1 som är besvärliga att bända till själv (och nya bensintankar) så värt en kik rent allmänt: http://www.nor-as.dk/xProductCatalogue/ ... logue.aspx
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Mr_Maxi
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: ons aug 11, 2010 8:22 pm
Namn: Jan Johansson
Kör: Escort 1300L MK2 -75
Ort: Degerfors

Inlägg av Mr_Maxi »

Kolla på skroten efter 99 lampor, fanns ju som cibie som hade egna hållare samt bosch och hella som delade samma fästplatta.

Cibie var djupare...

Hälsn Jan

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bästa ljuset av alla bilstråkastare i dåtida test för Cibie tack vare det :). Nja, fanns iofs en från dom som var ännu bättre i ett avseende: Lite överkurs så hade Renault snarlika insatser med inåtbuktande hiface-glas (som jag minns är måtten ungefär samma som de för Saaben, de satt även original på vissa Opel Rekord C, inga Ford vad jag vet) som fanns i en variant med fjärrljus inbyggt. Exceptionellt bra helljus för sin tid (räckvidden blev extrem när tilläggsfunktionen slogs på) men tyvärr brändes de ur med tiden p g a hettan.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Efter många om o men så har jag nu fått hem grill och lampor..

Så efter lite modd av fästplåtarna så sitter nu lamporna ifrån en folkabuss på bilen.. Vart riktigt bra av de jag såg i mörkret.
Bilagor
IMG_20170825_231949-1.jpg
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra att det löste sig, sitter ju perfekt också till skillnad från en och annan jag sett där inte riktigt rätt hållare gett lite fiskögdhet eftersom insatserna byggts ut för mycket. Man ska väl inte försöka bedöma av fotot, men visst verkar det vara bra kräm på lyset. Och uppsynen blir ju lite piggare och sportigare :cool: med rundlysena tycker iaf jag.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Släggmek skrev:Bra att det löste sig, sitter ju perfekt också till skillnad från en och annan jag sett där inte riktigt rätt hållare gett lite fiskögdhet eftersom insatserna byggts ut för mycket. Man ska väl inte försöka bedöma av fotot, men visst verkar det vara bra kräm på lyset. Och uppsynen blir ju lite piggare och sportigare :cool: med rundlysena tycker iaf jag.
Ja bilen ser grymt mycket piggare ut såhär..

Planen nu e att få klart allt till Bus1 finalen den 2/9 på mittsverigebanan, och sen ställa ut den på Mat o Nostalgis utställning den 9/9 i viksjö..

Bild
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Nästan så att jag får lust att sjukanmäla mig och låsa in mig i garaget med min (teoretiskt möjligt att hinna om inte besiktningen vore och reparationsplåten redan tillverkad) så kunde där stå två...:D Den deltog i viss mån på Onsdagsbus förr, typ p-platsen :p.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Släggmek skrev:Nästan så att jag får lust att sjukanmäla mig och låsa in mig i garaget med min (teoretiskt möjligt att hinna om inte besiktningen vore och reparationsplåten redan tillverkad) så kunde där stå två...:D Den deltog i viss mån på Onsdagsbus förr, typ p-platsen :p.
Ja de e bara att sätta igång :) Ja onsdagsbuset har varit med länge, men nu heter de Bus1 under nya regi..

Hur längesen var de du ställde ut bilen där??
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Önskar verkligen jag kunde fixa det men har alldeles för många måsten före :(. Utställd, njaa... den blev utsedd till Kvällens Skitigaste Bil på Onsdagsbuset (där jag btw ibland gjorde gästmaterial till gamla hemsidan) en gång, fastän det fanns en mer "värdig":p VW, och vann en hink bilvårdsgrejer :laughing:. På vägen dit hade en framblinker skakat loss ur rosten och hängde utanpå vilket säkert spelade in. Fast jag ställde ut den hos Riverside Cruisers träff på Sandslån för en del år sen, funktionärerna vinkade in den bland de europeiska brukismodellerna på eget initiativ, då en av de mest patinerade :D. Men sen började klimatpåverkan bli för uppenbar med lacksläpp typ som på din frontplåt fast runtom och pendlarrosten under kom ikapp. Rutin att laga men ont om tid som sagt, siktar på nästa vår i stället eftersom även mekaniken måste ses över. Okay, nu pratar vi vidare om det nya rundögat :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar