Avdelningsstruktur?

Har du frågor/funderingar rörande Ford Club Sweden och vårat Internetforum, så kan du få ditt svar här.
matteeee
Erfaren
Inlägg: 90
Blev medlem: tis jun 26, 2012 6:14 am
Namn: Mattias Lindström
Kör: Ford Mondeo diesel 115hk -14
Ort: Saxtorp
Kontakt:

Avdelningsstruktur?

Inlägg av matteeee »

Jag är ganska ny här men har ändå gett det sen i juni. Jag blir inte klok på avdelningarna och den struktur det ska ge.
Jag har en Focus och en Mondeo så det är främst där jag "härjat".

I t ex Mondeo/Cougar-avdelningen finns först den allmänna delen och underavdelningar för Tekniska ämnen, Styling samt Tuning. Totalt 4st.
Jag har en Mondeo 2011. Den har väldigt lite med äldre Mondeos att göra, avseende allmänt, teknik, styling samt tuning. Bara namnet är samma.
Jag tror det hade blivit enklare för alla om dessa fyra avdelningar istället hade delats upp i just Mk-versionerna. Då hade allt som rör "min" modell hamnat i Mondeo Mk4 och varit mycket enklare och mer lättöverskådligt?! Fortfarande bara 4 avdelningar (änsålänge).

Likadant borde fungera för alla modeller, kanske med lösningen att man slår ihop några som är äldre/färre/ovanligare.

Sen kan man ha en eller ett par avdelning(ar) för mer generella ämnen sidan om, som inte är så modellspecifikt. T ex däck/fälg eller Puts/lack/vinyl/plastidip-grejer eller en för stereo/navi/bluetooth/handsfree/felkodsläsning/etc. Och kanske en "Retro"-avdelning för äldre bilar, t ex innan -75 eller något passande?

Förstår att jag kanske trampar på ömma tår här, men jag har varit på ett forum tidigare där denna uppdelning gjordes och det blev väldigt bra och överskådligt. Förutom t ex "Mondeo mk3" står där också årtalen dessa fanns så att okunniga lätt ska hitta, t ex 2001-2007 eller vad det nu är.

Förstår också att det kanske "är försent", då väldigt många trådar måste flyttas osv? På forumet jag gjorde denna resan med lade man den gamla delen för sig (med avstängd möjlighet att skapa nya trådar, men svara gick fint) och flyttade de efterhand som det skrevs i dom eller hanns med helt enkelt.

Jag kan tänka mig att hjälpa till att flytta trådar (om jag lär mig hur man gör) och hjälpa till att kika på en ny struktur - om det är intressant.

Tack för mig :)

Tags:

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8938
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Bra inlägg Mattias.

Gamla FordMondeo.org forumet (England) och även ST Owners Club har samma indelning med Mk klasserna.

Nu har FCS rätt många olika modeller men det borde ju gå att lösa.

Exempel http://www.talkford.com/index
/Keller


Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Instämmer från åskådarbänken :). Bra att någon tar upp detta trassliga ämne som ändå är rätt viktigt då det ständigt tillkommer nya modeller med nya släktlinjer, så problemet blir inte mindre med tiden och växer ytterligare när reservdelarna fasas ut från den reguljära industrin och handeln, produktions- och lagerhållningscyklerna verkar ju bara bli kortare och kortare dessutom. I slutänden handlar det om förutsättningarna för att kunna hålla våra ögonstenar rullande utan arkiv-arkeologiska insatser för att veta vad man ska leta i hyllorna när alla försäljare glömt modellnamnet på ens bil. Där kan jag tala av lång erfarenhet, bitarna finns men då måste man ha kunskap och tålamod för att själv spåra dem och kunna leda oengagerade lagermuppar till dem när de inte står upptagna i datorn som matchning :).

En tydlig brytpunkt att ta med i beräkningen när det kommer till äldre modeller är sammanslagningen från nästan helt separata divisioner för tyska och brittiska Ford till samordningen som innebar en gemensam modellflora. En annan mer i detalj är hur en del modeller hänger samman i hög grad tekniskt även bland de äldre, som t ex Cortina mk 1 som bygger på Anglia 105E/106E och Consul 315/Classic (+ Consul Capri) och blev grund inte bara för efterföljande Cortina mk II utan lånade mycket till Corsair, t o m mycket av plåtstommen i karossen. De bilarna hör samman mycket mera än enbart Cortina mk I och II hör samman med Cortina mk III och IV som ingår i samma familj som Taunus TC 1/2/3 och P100-pickuperna från 80-talet. Egentligen är det bara namnet och enstaka detaljer som bromstrummorna bak som passar mellan 60-tals och 70-tals Cortina, men de brukar buntas ihop genom namnet medan de andra lämnas utanför sammanhangen, ganska absurt egentligen. Detta är väl iofs mera av ett brittiskt problem då vi inte fick många Cortina mk III till Sverige tyvärr, men det har ju viss betydelse när det ska jagas reservdelar till de få återstående.

Japp, det finns en hel del släktlinjer att räta ut för den som orkar :), men visst skulle det förenkla kommunikationen en hel del och säkert hjälpa många rakt till målet. Vettigt vore att dessutom släppa skygglapparna ;) och tydligare lista anknutna modeller av andra märken som t ex ingick i Fords premum-grupp innan omstruktureringen, mest givet Volvo S60 och de andra modellerna som delade plattform med Mondeo de åren. Där tycker jag det finns en del att jobba med för att reda ut "styvsyskonens" relation i fråga om vilka reservdelar som matchar, osv.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

matteeee
Erfaren
Inlägg: 90
Blev medlem: tis jun 26, 2012 6:14 am
Namn: Mattias Lindström
Kör: Ford Mondeo diesel 115hk -14
Ort: Saxtorp
Kontakt:

Jaha

Inlägg av matteeee »

Nu är jag tillbaka, efter att ha sålt Mondeon och nyligen också Focusen så blev det ändå ett nyköp av en sprillans Mondeo.

Men inte har det hänt något, och endast två som visar intresse? Sorgligt.

Man kunde ju iaf hoppats på ett konkret (för)svar till varför det ska/bör vara som det är - om än att det kanske är att det inte finns resurser till förändring...

Vill forumet inte utvecklas? Eller ens diskutera möjligheten?

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8331
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Alltid bra när användarna kommer med input och ideér :).

Man får ju också problematisera runt ämnet. Jag kan tycka att det blir knepigt att börja dela upp allt ytterligare. Som bekant är vi inne på Mondeo MK5 nu. Ska vi då ha kvar samma indelning som vi har och samtidigt tillföra alla olika utgåvor blir det bara på mondeo 20(!) kategorier.

Vi är heller inte så stora att det postas massvis med trådar i alla ämnen dagligen. Därför riskerar många områden att bli ganska ensliga. Det blir också mycket krångligare att ha översikt på vad som är intressant att läsa. Därför riskerar trådarna att missa läsare och svar på vad de kan tänkas vilja ha hjälp med.

Eftersom det heller inte finns oändligt mycket trådar så med en hyfsad gjord sökning finner man allt som oftast de trådar som behandlar det ämnet man söker.

Det är bara mina :twocents:.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8938
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Funderade på om man möjligen skulle börja använda taggarna oftare?
Det underlättar väldigt mycket i sökningen.
Så är det t.ex om en Mondeo Mk2 så kan man bara skriva "Mk2" som tagg.
/Keller


Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

matteeee
Erfaren
Inlägg: 90
Blev medlem: tis jun 26, 2012 6:14 am
Namn: Mattias Lindström
Kör: Ford Mondeo diesel 115hk -14
Ort: Saxtorp
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Järnkaminen skrev:Alltid bra när användarna kommer med input och ideér :).

Man får ju också problematisera runt ämnet. Jag kan tycka att det blir knepigt att börja dela upp allt ytterligare. Som bekant är vi inne på Mondeo MK5 nu. Ska vi då ha kvar samma indelning som vi har och samtidigt tillföra alla olika utgåvor blir det bara på mondeo 20(!) kategorier.

Vi är heller inte så stora att det postas massvis med trådar i alla ämnen dagligen. Därför riskerar många områden att bli ganska ensliga. Det blir också mycket krångligare att ha översikt på vad som är intressant att läsa. Därför riskerar trådarna att missa läsare och svar på vad de kan tänkas vilja ha hjälp med.

Eftersom det heller inte finns oändligt mycket trådar så med en hyfsad gjord sökning finner man allt som oftast de trådar som behandlar det ämnet man söker.

Det är bara mina :twocents:.
Fast det är ju just det jag önskar att ni INTE ska ha. När nu Mondeo finns upp till Mk5 blir det med mitt tankesätt 5 kategorier, en för varje MK. Idag är det 4, varav allt i en salig blandning från Mk1 till Mk5.

Jag tänker kanske utifrån ett helt annat perspektiv. Du/ni verkar vilja söka info om ett specifikt problem eller en specifik frågeställning. Då kan man använda sökverktyget och det är ju bra. Men det funkar ju lika bra oavsett strukturen i övrigt.
Men om man ser det ur ett mer allmänt perspektiv, från nya användare som kanske är intresserade av en viss bil eller har en fråga om en viss modell - då kan man kika i rätt avdelning direkt och snabbt få en uppfattning om vanliga problem eller annan vettig info om just den modellen.

Som Keller nämner kan man lösa det med taggar - men det kräver mer jobb från användarna (och vad gör man om de inte fyller i nån tagg alls?) - nåt som ganska ofta en "random nybörjare" inte ens har koll på. Min svärfar kör en Mondeo mk3 - men det tror jag inte han vet om. Han vet däremot tvärsäkert att det är en 2006 Mondeo.

matteeee
Erfaren
Inlägg: 90
Blev medlem: tis jun 26, 2012 6:14 am
Namn: Mattias Lindström
Kör: Ford Mondeo diesel 115hk -14
Ort: Saxtorp
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Tog mig friheten att göra ett förslag för att förtydliga. Det är på inga sätt helt korrekt eller färdigt, men bara för att ge en överskådlig blick - och nåt att jämföra med vad som finns idag.

Bild

3 huvudkategorier är allt som finns, att jämföra med kanske 2 idag (Medlemmar och Forum)

Sen har jag 16 rubriker under det - idag är det 24?
Underrubriker har jag i förslaget ca 20, men det kan bli fler om man vill dela upp t ex Escort i Mk-versioner också. Sen kanske några Mk1 går in under Classic idag så då försvinner några?
Idag är det 5 avdelningar (4 plus den allmänna) under varje bilmodell (6st) = 30 totalt.

Eventuellt ska man flytta ut något från min avdelning för medlemmar, kanske in till allmänt?

Vad tycks?

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 921
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05 + ST180-15
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Blixnabb »

matteeee skrev:Nu är jag tillbaka, efter att ha sålt Mondeon och nyligen också Focusen så blev det ändå ett nyköp av en sprillans Mondeo.

Men inte har det hänt något, och endast två som visar intresse? Sorgligt.

Man kunde ju iaf hoppats på ett konkret (för)svar till varför det ska/bör vara som det är - om än att det kanske är att det inte finns resurser till förändring...

Vill forumet inte utvecklas? Eller ens diskutera möjligheten?
Det är "bara" drygt 2200 visningar på inlägget så nog finns det intresse alltid.
Det finns för och nackdelar med allt, nackdelen är att vi inte är ett jättestort forum med flera hundra inlägg per dygn vilket också kan vara vår fördel då man lätt kan hitta saker genom att söka i rätt avdelning med bra sökord.
För egen del tror jag att man får för många avdelningar att titta i om man delar in det för mycket, Fordarna har en förmåga att få nytt MK utan att det kanske har hänt så mycket under skalet, samma motor återfinns från MK3-MK5...
Tittar man på andra stora forum så ser man också att moderatorerna har ett stort jobb med att flytta inlägg då de ständigt postas fel eller dubbelpostas vilket också bör tas i beaktning.
Därmed inte sagt att man inte kan dela in det i några fler rubriker men det är ett jobb som heter duga att då sortera in de gamla inläggen rätt.
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150+ST180
Tidigare.:Fiesta Titanium-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

matteeee
Erfaren
Inlägg: 90
Blev medlem: tis jun 26, 2012 6:14 am
Namn: Mattias Lindström
Kör: Ford Mondeo diesel 115hk -14
Ort: Saxtorp
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

2200 som läst - inte visat intresse eller lämnat någon åsikt.

Bra input. Det är möjligt att man ska slå ihop några Mk som är väldigt lika till en avdelning och på så sätt minska antalet avdelningar och öka aktiviteten i densamma.

Men redan med mitt förslag minskas antalet avdelningar mot nuvarande system, så då är det väl bättre?

Och, även i olika bilmodeller sitter ju samma motor, t ex Focus och Mondeo, så det blir samma som när de sitter i olika Mk?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ditt förslag till förändrad trädstruktur tycker jag är utvecklingsbar, fast indelningen mellan modeller kan behöva lite mer funderande. T ex Classic med brytgräns 1975 blir lite av ett blint yxhugg mitt i en serie (Taunus-Cortina löpte med samma grund 1971-82 bara de som byggdes i EG, Granada 72-85 osv). Bättre då att följa den vedertagna regeln 30 år och äldre (löpande eller om man flyttar när respektive generation går över gränsen) tror jag. Sen, detta med att placera varje mk som en egen gren försvårar bara sökning tycker jag, med risk att missa relevant information plus att det blir som sagt ensligt i en del trådar som då riskerar slockna i förtid. VBulletins struktur gör det förstås svårt att ändra layout, men en ändring jag skulle önska vore något liknande YouTube´s förslagsfält i högerkanten som sorterar fram tips baserat på vad man öppnar, så t ex om jag öppnar en tråd om att meka en Taunus med Pinto 2.0 så får man förslag i kanten på nån tråd där någon bygger en Capri med liknande maskin och nån annan med en Sierra, bara som exempel. Jag tror det skulle även öka cirkulationen i forumet :).

Sen, angående taggarna så önskar jag fler fyllde i dem - sånt påverkar även hur lätt sökmotorerna finner sajten. Det var många år sedan jag pluggade webdesign, men iaf då fann sökmotorerna bara runt 10% av alla hemsidor eftersom få hemsidor var taggade i sidhuvudet utan de flesta träffarna kom av breda men otydliga fritextsökningar i dokumenten. Sett till det får man ändå säga att FCS sidor hamnar högt i åtminstone Google :king:.

Jo - det slog mig... går det inte att lägga till nån enkel pop-up eller ett fält i kommentarsrutan där man uppmanas att innan man postar fylla i de taggar som bäst sammanfattar inlägget?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

matteeee
Erfaren
Inlägg: 90
Blev medlem: tis jun 26, 2012 6:14 am
Namn: Mattias Lindström
Kör: Ford Mondeo diesel 115hk -14
Ort: Saxtorp
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

-75 var bara taget ur luften och inget konkret beslut ristat i sten.

Däremot tror jag taggar blir svårt om man vill nå mer "allmän publik" som vanliga bilintresserade som körd Ford. Söker man bara supertokiga entusiaster är det vettigt.
Men då avgår jag nog...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Närå, det var inte alls menat att vara negativ :wild: och vilja mota bort "normalbilister" ;) :). Alla vinner ju på att fler engagerar sig och då kan man ju inte ha någon ribba, även om det vore lite småsurt om det plötsligt började flöda in deltagare som bara är ute för att annonsera bort sin bruksford utan att behöva betala för Blocket :p och sedan försvinner lika fort. Att sätta förväntningar på något slags grundläggande kunskap, uttalat eller underförstått, skulle såklart bara göra att folk känner sig ovälkomna och det tror jag ingen här vill. Det skulle dessutom i längden bara göra att både forumet och Ford-intresset självdör. Ungefär som förr när bolaget Volvo PV uppmuntrade märkesvännerna och som tack fick Sveriges största följarskara i Vallåkra, medan Ford-vännerna knappt mötte någon respons vilket tack och lov har förändrats till det bättre :).

Vad jag tänkte angåënde taggarna var som sagt om det gick att få till en teknisk lösning (typ ett script i databasen) så att man när vi skriver kommentarer kan vi också fylla i några nyckelord i en separat meddelanderuta. Då vore det bra om det poppar upp en fråga när man trycker på "Skicka" om man inte vill lägga till det (ifall man inte fyllt i något) :). Sen, en del sajter har ett ordmoln i kanten där de mest sökta/lästa orden visas störst i fallande ordning. Risken är förstås att det blir plottrigt med en massa extraprylar som tar yta, men just det behöver förstås inte synas annat än på välkomstsidan. Däremot tror jag att en sån "tipsspalt" typ YouTube´s som jag var inne på skulle vara bra att ha med i varje ny tråd man öppnar, med tipsen förstås växlande efter relevans för respektive ämne.

Klart, nu vet ju inte jag hur mycket mekande som kan göras med strukturen och funktionerna i forumet, men en van kodknackare skulle kunna skriva ihop det som behövs om det inte finns färdigt någonstans. Det är fullt möjligt att göra så att en besökare bara behöver fylla i sin text precis som så här och få fler funktioner utan att det kräver mera nätvana eller kunskap av denna. Problemet är mera för de som har att hantera sajten som då gärna bör ha ett stråk av "Rain Man" i sig för att klara att hålla reda på allt, eftersom det kan handla om typ 15-20 sidor osynlig kod bakom en enskild sida om det finns nog mycket automatik inbyggd. Ta som exempel att man skippar draglisten i marginalen som vi scrollar med, det går att ersätta med en pil för upp och en för ner som man klickar på (och ökar farten på genom att röra musen en aning upp eller ner från pilen), men man får skriva många sidor kod för att skapa det (det kan också bli krux att visa nerladdade sidor korrekt). Fantasin och kunnandet sätter gränserna, på min tid :wheelchai var det mest avancerade verktyget Macromedia Dreamweaver (numera Adobe Dreamweaver) som var mycket bra och tillät en att bestämma i princip alla parametrar själv, men nästan krävde en verkstadshandbok för att jobba med :D och så fick man bygga databaserna i Officepaketet, numera finns det ju betydligt smartare saker som tydligen gör det mesta självt på kommando.

Det var många år sedan jag pluggade webb som sagt, men iaf då var det okay att kopiera kod/funktioner från andra sidor bara man angav källa i sidan där man klistrar in den. Det finns också en del sajter som erbjuder färdiga scripts gratis för diverse funktioner, om det skulle gå att bygga in i mallarna här.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Tycker att den nya ändrade strukturen ser riktigt bra ut :)

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Håller med TS i mångt och mycket. Om jag söker info om en t ex Mondeo Mk3, varför skulle jag då ha minsta intresse av att bläddra mellan svar som gäller helt andra bilmodeller? Att det kanske blir glest mellan posterna, ja? Då blir i alla fall de inläggen som kommer in relevanta för aktuell bilmodell, vilket jag tror på sikt skulle öka användningen av forumet.

Skickat från min PadFone 2 via Tapatalk

Skriv svar