Avdelningsstruktur?

Har du frågor/funderingar rörande Ford Club Sweden och vårat Internetforum, så kan du få ditt svar här.
Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Vispen74 skrev:Håller med TS i mångt och mycket. Om jag söker info om en t ex Mondeo Mk3, varför skulle jag då ha minsta intresse av att bläddra mellan svar som gäller helt andra bilmodeller? Att det kanske blir glest mellan posterna, ja? Då blir i alla fall de inläggen som kommer in relevanta för aktuell bilmodell, vilket jag tror på sikt skulle öka användningen av forumet.

Skickat från min PadFone 2 via Tapatalk
Eller så knappar du in Mondeo MK3 i "Sök" och får upp alla trådar rörande Mondeo MK3. Där kan du även välja trådar med överskrift eller alla trådar innehållande just Mondeo MK3. Du kan även välja vilka flikar du vill söka i.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Tags:

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

davve d skrev:Eller så knappar du in Mondeo MK3 i "Sök" och får upp alla trådar rörande Mondeo MK3. Där kan du även välja trådar med överskrift eller alla trådar innehållande just Mondeo MK3. Du kan även välja vilka flikar du vill söka i.
Det förutsätter väl ändå att tråden innehåller t ex "mk3", och inte bara årsmodell? Tycker resultatet blev sådär när jag testade.

Skickat från min PadFone 2 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Tjatar vidare; gå in på Talkford.com. Deras Forum är underbart strukturerat, sedan är det bara ett fåtal inlägg på vissa avdelningar, men vad gör det?

Skickat från min PadFone 2 via Tapatalk

matteeee
Erfaren
Inlägg: 90
Blev medlem: tis jun 26, 2012 6:14 am
Namn: Mattias Lindström
Kör: Ford Mondeo diesel 115hk -14
Ort: Saxtorp
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Vispen74 skrev:Tjatar vidare; gå in på Talkford.com. Deras Forum är underbart strukturerat, sedan är det bara ett fåtal inlägg på vissa avdelningar, men vad gör det?

Skickat från min PadFone 2 via Tapatalk
Ungefär så var ju min tanke, förutom att de har sjukt mycket underavdelningar på varje bilmodell. Det blir lite väl...iaf i lilla Sverige.
Men bättre än här. Blir fortfarande irriterad varje gång jag letar något Mondeo Mk4-specifikt på detta forumet. :banghead:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Att bryta ut en generation för att dess plattform delas med andra märken snarare än föregångarna kan ju bli rörigt på ett sätt, men det skulle förstås underlätta om strukturen medgav förgrening i sidled liknande Windows startmeny. Den är ju verkligen inget att stå efter i användarvänlighet men något liknande för att även utan förkunskap kunna gå vidare direkt till nära relaterade modeller utan att först djupsurfa i forumet skulle nog underlätta för många besökare. Typ att om man hoovrar lite till höger om som i exemplet Mondeo IV öppnas en rullgardin med länkade förslag på underflikar inkluderande respektive modell på samma plattform från Volvo, Jaguar, Mazda (ja, nu nästan svär jag här men ni fattar :D) och vad mer som var anknutet via PAG osv innan skiftet till OneFord-strategin. Ett sånt där automatiskt ordmoln på startsidan av forumet som växlar i teckenstorlek beroende på mest omtalade termer kunde också bidra till att pigga upp diskussionen :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Ja bara något görs åt strukturen så blir nog jag och många glada. Det är viktigt med någon sortering efter olika generationer, eftersom det även delas olika plattformar och motorer med mera beroende på vilken generation av modellen det är.
Hade forumet varit bra uppbyggt så bäddar ju det för bättre användbarhet så detta blir mer levande. De flesta märken har ju ett mer levande forum än detta, och då är inte Ford direkt litet, så det måste vara något annat?

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Vispen74 skrev:Ja bara något görs åt strukturen så blir nog jag och många glada. Det är viktigt med någon sortering efter olika generationer, eftersom det även delas olika plattformar och motorer med mera beroende på vilken generation av modellen det är.
Hade forumet varit bra uppbyggt så bäddar ju det för bättre användbarhet så detta blir mer levande. De flesta märken har ju ett mer levande forum än detta, och då är inte Ford direkt litet, så det måste vara något annat?
Fast tittar man på besökare just nu så är antalet uppe i 122. Flertalet gör sökningar bland våra tusentals trådar där många frågor redan är ställda och de behöver inte fråga på nytt. Jag anser att vårat forum har mycket mer information om Ford än vad andra forum i Sverige har. Det var så jag hittade hit när jag köpte min första entusiastford. Så att säga att andra märkesspecifika forum är med levande kan jag tyvärr inte hålla med om.

Jag märker att du brinner för avdelningsstrukturen och om du på ideell basis och som medlem vill strukturera om så för jag gärna det vidare för diskussion?
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

davve d skrev:Fast tittar man på besökare just nu så är antalet uppe i 122. Flertalet gör sökningar bland våra tusentals trådar där många frågor redan är ställda och de behöver inte fråga på nytt. Jag anser att vårat forum har mycket mer information om Ford än vad andra forum i Sverige har. Det var så jag hittade hit när jag köpte min första entusiastford. Så att säga att andra märkesspecifika forum är med levande kan jag tyvärr inte hålla med om.

Jag märker att du brinner för avdelningsstrukturen och om du på ideell basis och som medlem vill strukturera om så för jag gärna det vidare för diskussion?
Ja jag vet inte hur mycket jobb det är att strukturera om delar av forumet, men om det är en allmän uppfattning att det bör göras så är jag inte främmande för att hjälpa till.

Jo helt klart är att detta är Sveriges ledande Fordforum, aldrig menat något annat, men kan väl alltid bli än bättre?

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8331
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

En liten input i ämnet;

Angående sökbarhet. Vi har ju en jättebra funktion som ökar sökbarheten avsevärt (se bild).

Visserligen är det flera tusentals gamla trådar som måste efterbearbetas för att det ska bli fullständigt bra. Men om alla började fylla i taggar när man gör nya trådar så vore det mycket lättare att hitta det man söker.

Har inte läst igenom de senaste posterna ordentligt och därför behöver inte mitt inlägg ses som ett svar på dem :).
Bilagor
Namnlös.png
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Vispen74 skrev:Ja jag vet inte hur mycket jobb det är att strukturera om delar av forumet, men om det är en allmän uppfattning att det bör göras så är jag inte främmande för att hjälpa till.

Jo helt klart är att detta är Sveriges ledande Fordforum, aldrig menat något annat, men kan väl alltid bli än bättre?
Exakt hur mycket jobb det är att göra den omstruktureringen som exemplet i denna tråd vet jag inte i dagsläget. Men när vi lade till "Cosworth" och "Mustang" så satt flera av oss och flyttade strax över 1400 ämnen manuellt så för att dela upp tex Mondeo efter mk så får man se över varje ämne och flytta till ny kategori manuellt.

Efterfrågan om att omstruktrera forumet är inget som brukar dyka upp vare sig på årsmötena eller på våra träffar. Det senaste var "Cosworth" och "Mustang" avdelningarna som efterfrågades.

Absolut så kan vi alltid bli bättre. Vi tar till oss av de förslag som dyker upp här och på våra årsmöten och om den allmänna uppfattningen är att forumet är svår/trögnavigerat så får vi ta upp det för diskussion.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Ja det låter ju som en del att göra. Men kan ni inte ta upp den frågan vid nästa tillfälle, så får vi hoppas att de som önskar indelning av de nyare modellerna efter vilken generation (mk) de tillhör skriver i denna tråd, om de hittar den... 😉

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Vispen74 skrev:Ja det låter ju som en del att göra. Men kan ni inte ta upp den frågan vid nästa tillfälle, så får vi hoppas att de som önskar indelning av de nyare modellerna efter vilken generation (mk) de tillhör skriver i denna tråd, om de hittar den... 😉
Yes, jag tar med mig frågan till kommande årsmöte. Men med endast två som vill omstrukturera så är underlaget lite tunt för ett så pass omfattande och tidskrävande jobb tyvärr.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

davve d skrev:Yes, jag tar med mig frågan till kommande årsmöte. Men med endast två som vill omstrukturera så är underlaget lite tunt för ett så pass omfattande och tidskrävande jobb tyvärr.
Haha, ja det får jag ju någonstans svälja!

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Järnkaminen skrev:En liten input i ämnet;

Angående sökbarhet. Vi har ju en jättebra funktion som ökar sökbarheten avsevärt (se bild).

Visserligen är det flera tusentals gamla trådar som måste efterbearbetas för att det ska bli fullständigt bra. Men om alla började fylla i taggar när man gör nya trådar så vore det mycket lättare att hitta det man söker.

Har inte läst igenom de senaste posterna ordentligt och därför behöver inte mitt inlägg ses som ett svar på dem :).
Ja där är en brist i Tapatalk, där kan man ju inte fylla i detta när man skapar ämnen dessvärre.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Alltså, nu trillade jag på det Taggmoln som faktiskt finns (om man råkar hittar det :p:D) om man klickar på Taggar längst ner till vänster på sidan. Kanske skulle passa bättre att ha den som en ruta på forumets framsida? Det har de på en del musiknyhetssajter etc, skulle säkert kunna ge lite mer snurr på diskussionen även om det nog snarare handlar om att folk har mycket att göra IRL än bristande intresse.

Som ni säger är det väl utom tvekan (vem sa att eget beröm luktar illa? :p;)) att detta är Sveriges bästa Ford-forum med den mest omfattande faktasamlingen åtminstone när det gäller tyska efterkrigare och Europa-Ford-linjerna som inleddes i slutet av 60-talet (av vad jag sett genom ivrigt surfande nog bland de mest livaktiga och varierade i EU-perspektiv i en jämförelse) men rätt tunt när det kommer till USA-Ford trots att det rullar så många sommarjänkare i landet från koncernen.

Tippar att det handlar om den där vanliga skiktningen i hobbyn, de som vill köra runt-runt fort med bålgetingar flockas här :D medan de som åker jänkare grupperar sig främst efter biltyp mer än märke och de som förespråkar historiskt korrekt originalskick i alla lägen samlas hos de gamla organisationerna med stamtavla, MHS och AHK och dylikt. En viktig utmaning är nog att försöka få in fler deltagare från alla grenar av det spretiga trädet för att stärka sammanhållningen och utbyta kunskaper, inte minst ur bevarandesynpunkt eftersom äldre europeiska modeller ofta står bortglömda i nån lada i brist på delar etc för att ägarna inte är "uppkopplade" mot det här myllret av folk att fråga om råd när det inte redan finns att hitta i arkivet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar