Tillgång eller inte till forum?

Har du frågor/funderingar rörande Ford Club Sweden och vårat Internetforum, så kan du få ditt svar här.
Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Tillgång eller inte till forum?

Inlägg av MalZon »

Efter att Norska Fordklubben, likt egen monarki, igår valde att stänga ute alla som inte är betalande medlemmar från hela forumet förutom saludelen så började jag fundera på hur det ligger till på detta forumet?
Jag tycker att alla som har registrerat en användare och på så vis visat sitt intresse ska ha full åtkomst till forumet, starta och kunna svara i trådar. "Hemliga projekt" kan jag absolut köpa att den kan vara stängd, finns en god tanke bakom den.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Tags:

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Du vill ha det som det är idag? Eller missförstår jag :)?
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jag vet ju inte hur det är idag, därför jag tar upp det. Tycker alltså att allt ska vara öppet för att kunna läsa, svara och göra trådar. Hoppas du förstår mig nu :)

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Okej. Idag kan "vanliga" användare komma åt allt utom Medlemssidan och Hemliga projekt. Och mig veterligen finns inga planer på sådan förändring :).
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

Tycker att det är många nya nickname som dyker upp hela tiden , man startar en avatar för sälja nått å sen bara försvinna , tycker man åtminstone måste ha postat 10-15 saker eller dylikt innan man kan börja sälja saker för att sen försvinna.
FORD CLUB SWEDEN – Styrelsesuppleant - Moderator.

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Ja, det här är ett intressant ämne som tål att diskuteras. Det pågår ju en minst sagt infekterad diskussion kring detta ämne på RS Owners Club där de också kommer att låsa forumsavdelningar för icke betalande medlemmar inom kort...

På ett sätt så förstår jag deras tanke bakom det hela, samtidigt som jag inte gör det alls... :confused:

Att begränsa forumet gör att man riskerar att självdö med tiden, men samtidigt så går man samma väg till mötes om man inte har några intäkter. I dagsläget så är många svenska bilklubbar, inklusive FCS, på väg längs med den senare vägen tyvärr...

Gratis är gott! Men det varar kanske inte för evigt...

:grouphug:

My two :twocents:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tror att det är få, mycket få, forum som i Sverige skulle kunna klara sig om bara betalande medlemmar har tillgång. Det kanske funkar i stora märkesklubbar med lång historik men knappast annars.

Ju fler som skriver och har tillgång desto bättre är det. Behöver klubben intäkter så tror jag mer på aktiviteter eller möjlighet till donationer.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Håller med dig till fullo Gustaf! Ett forum är ingenting utan dess medlemmar, registrerade användare och besökare. Men det är också svårt att som en ideell förening på nationell nivå lyckas få till aktiviteter som genererar intäkter och inte bara utgifter...

En annan fråga som kan vara värd att ta sig en funderar kring är om man överhuvudtaget skall finnas kvar som registrerad förening eller enbart som en mötesplats på Internet? :nolook: En fråga som säkert inte är helt inaktuell för många ideella föreningar (inte bara motor) runt om i Sverige...

"It's all about the Money" :twocents:

/Per-Anders.

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.

Inlägg av T.S. »

Hej!
Nu kanske jag är helt fel ute (som så många gånger förr) :) men hur illa eller bra ligger föreningen till för att kunna fortsätta som idag. För mig är detta forum guld värt. Jag blev stödmedlem men ska gå vidare med en autogiro har jag tänkt så det blir en liten peng var månad.

I just mitt fall så lever jag väldigt tight ekonomiskt men garaget och min gamla Scorpio är en stor del av mitt liv och vill absolut inte förlora detta öppna forum. Just bilhobby är det ofta plånboken som sätter gränser för vilken bil, vilka delar, vilka ombyggnader man kan kosta på sig. Det verkar vara något vi alla har gemensamt ugn som gammal, rik som fattig.

Kanske går det att få igång någon tråd som vi kan värva stödmedlemmar, både privatpersoner och företag. I så fall kanske trycka upp bakrutedekal som säger "Jag stöder FCS" eller liknade. Tycker att det ska gå att övertala lokala Fordförsäljare, verkstäder, etc. Belöning skulle vara en lista som jag tror alla som hamnar på den kan vara stolt för att ha bidraget till forumets/föreningens fortsatta existens.

Detta är bara en idé och jag skulle tro att många här på forumet har bättre idéer och det skulle vara intressant att höra. Jag tror att ingen som besöker detta forum vill se det stängt utan vara öppet för alla.
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är svårt med aktiviteter som drar in pengar. För att lyckas kräver det att det råkar finnas någon/några personer i hyfsad geografisk närhet som har både tid och engagemang, gärna kopplat till kontakter, för att dra ihop något. Jag har ju jobbat i Raceinorr i mer än 10 år med just sånt. Det vi har tjänat mest pengar på har varit att sälja hamburgare etc. på träffar, där finns det bra möjlighet att göra en vinst om man bara har några som vill jobba.

Det är inte alls säkert att klubben behöver vara en förening, å andra sidan är det ju väldigt lite kostnader förenade med just det. Det jag tycker "tynger" föreningsdelen är kravet på årsmöten etc. men jag är inne på att testa virtuella årsmöten i en annan förening jag arbetar med. Lika gärna som man diskuterar frågor och röstar face-to-face skulle man kunna göra det i en forumsektion under en viss avgränsad tid. Lika tillgängligt, eller snarare mer tillgängligt, för medlemmarna som ett fysiskt möte.

Gustaf

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Personligen tror jag inte på "stängda " forum ,därimot kan man fundera på om detta med att köp/säljsidorna , Det är lätt att det blir som ett "gratis Blocket" och det var kanske inte meningen ,
Svårt att få det rätt men det bör ju finnas en anledning till att vara medlem .....
Det känns ju inte som att medlemsavgiften kommer att knäcka hela hushållskassan , tror nog de flesta köper godis ,läsk &allmänt krafs i äffären för betyligt mera pengar på en månad än vad medlemsavgiften för ett år kostar
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.

Inlägg av T.S. »

Här är lite personliga åsikter. Jag tycker inte man ska ta bort köp och sälj på forumet. Jag har mycket lättare för att köpa av någon här på forumet än på en annons på t.ex. Blocket. När man köper av någon här så har jag inga problem med att betala i förskott både delar och frakt. Det har fungerat toppenbra, däremot skulle jag inte skicka iväg betalning hur som helst på Blocket annonser även om det händer också så tar det längre tid med kommunikation för att det ska kännas OK. Jag har fått bra kontakter med säljare som gör det enkelt att skicka förfrågan om fler köp och även sälj. Det börjar kanske så för en del att de letar delar till sin Ford och sedan blir medlemmar när det finns så mycket tips och råd i trådarna.
Men problemet är väl vad som kan göras för att föreningen ska kunna få nytta av det också när det gäller finanser. Kanske kan man ta en mindre summa för att kunna posta i köp och sälj, typ stödmedlem eller donator till samma pris som för en Blocket annons. Svårt att hamna så ingen blir avskräckt och att föreningen går så bra som möjligt.

Detta är endast personliga synpunkter.
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD-89, Fiesta ST-17
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

therealpinto skrev:Jag tror att det är få, mycket få, forum som i Sverige skulle kunna klara sig om bara betalande medlemmar har tillgång. Det kanske funkar i stora märkesklubbar med lång historik men knappast annars.

Ju fler som skriver och har tillgång desto bättre är det. Behöver klubben intäkter så tror jag mer på aktiviteter eller möjlighet till donationer.

Gustaf
Vad tänker du på för aktiviteter Gustaf? Vi har ju väldigt lågt deltagarantal på dom träffar vi är med på idag, det tycker jag är en viktigt fråga hur man ska kunna vända på det. När vi anordnade Superstagen i somras gick jag lite i dom banorna som du skrev om att man kanske skulle tillföra något mer, men när man såg att det inte kom in så många anmälningar så tyckte jag intresset svalnade en aning. Vi var 7 Fordar och 3 glada Subaru åkare, så att fixa med något mer hade nog bara blivit mer jobb än vad det hade gett.

//Linus

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Tänkvärda inlägg. Som jag skrev i SK Racing´s relaterade apropå-tråd tänker jag för min del skicka en slant för stödmedlemsskap i månadsslutet (ren miss att jag inte förnyade när det var aktuellt, sen glömt å glömt igen å... :j:) , som svar på grundfrågan. Det går också bra att PM:a mig om det skulle vara brist på folk som kan fixa underlag för presentationsmaterial eller liknande, har gott om vana på att koka bra soppa på en spik och ofta med kort varsel ("kan du göra en *** och helst klar att trycka imorron?" :p). Sen instämmer jag med T.S. som beskrev en situation ungefär som min, jag tror vi är ganska många idag som har det så; entusiasmen finns kvar men inte marginalerna i vardagen för att åstadkomma det man tänkt sig så det blir hellre malpåse än att chansa och köra fast ("been-there-done-that" för många gånger) och då blir värdet av den virtuella "ljugarbänken" ännu större både som ventil för att hålla liv i intresset och ofta för att utbyta idéer och lösningar för hur man gör något kul med den fikabudget man har. Annonsering har ju ett extra värde i att bilarna vi gillar bäst har bättre chans att hamna i goda händer postade på en entusiastsajt än på Blocket där de flesta uppenbart letar efter något billigt att bruksa ner till skrot (kolla nästa gång på vad "Andra har även tittat på" och finn en massa rötiga 00-tals plåtbaljor från Sydostasien). Sen är det nog få som gnäller om de måste betala säg samma belopp som Blocket tar för motsvarande annons.

Sen har jag funderat ut en drapa här om någon orkar läsa? Som vanligt en massa text :writing2: eftersom det tar mycket mer tid att skriva kortfattat & välsammanfattat ;). Nå, för den som vill... mina :twocents: :yltype::znaika:

TheRealPinto´s idé om virtuella sammanträden låter smart och vettigt även om det nog lär kräva en del intrimning innan det fungerar. Jag har själv stött på metodiken i ett sammanhang där jag är lite inblandad och det verkar fungera ganska bra i praktiken. Verktyget där är Skype och enkla webbkameror kopplade till en elektronisk mötesplattform och detta är ju varken dyrt eller särskilt svår teknik idag. Sen, all denna ständiga pappersexercis för redovisning som aldrig tycks kunna förminskas utan följer regelverk sen tror jag nittonde århundradet... :p Ja, det är väl jämte ekonomin den näst största orsaken till varför föreningslivet hotar tyna bort idag i nästan alla sammanhang.

Nummer ett är förstås att förr handlade mycket föreningsliv om socialt utbyte lika mycket som ämnesområdet i sig, men till skillnad från hur mitt exempel som utgår från den krisande folkbildningssektorn (som i hög grad verkar ha svårigheter att acceptera övergången till alltmer digitala kommunikationsvanor) så kan nog aldrig simulering i dataspel helt ersätta den verkliga upplevelsen, vare sig man är tävlande eller publik eller som väl rätt många av oss numera inte har möjligheten att komma iväg på mer än några av säsongens lokala eller regionala arrangemang och tillbringar den mesta biltiden med att planera eller jobba konkret med egna projekt som ska bli klar "när man får tid/råd". Fan, man är väl lite som Pavlovs hund när man automatiskt kommer att tänka på dragrace vid städning - jo, lukten är ju samma från metanol-bränsle som tappas över som från en flaska WC-Anka :laughing: (som förresten är utmärkt att bada demonterade förgasare i för att lösa hartsbeläggningar). Har man väl utvecklat motorskalle så blir man aldrig kvitt det, likt energi kan det bara övergå i nya yttringar :p.

Och oavsett hur mycket vrånga paragrafryttare sätter käppar i hjulen så har vi nog aldrig varit så många med "åkomman". Menar, titta bara på antalet motorhobbyarrangemang som bara växer varje år (i mina trakter hade vi knappt mer än SHRA:s Bilutställning i Åhlénsgaraget 1 Maj i Örnsköldsvik som återkommande arrangemang vid 70-talets slut och numera tycks det vara bilhobbyarrangemang i minst en av varenda avkrok i länet mest hela sommarhalvåret :)) och det täcker allt större del av barmarkssäsongen, liksom utbudet som bara breddas och får alltmer mainstream-acceptans (åter utom hos pärmbärarna, men ju fler sympatisörer desto fler att ta hänsyn till :cool:). Eller ta veckotidningsställen som bågnar av biltidningar - och just Ford-bilar har ökat på sidorna enligt en logaritmisk kurva på senare år, bara en sån sak :D, gör ett stickprov när som helst och se.

Nej, det är knappast bilhobbyn som hotar dö ut, det är själva föreningslivet som riskerar dö sotdöden om det inte arbetas fram nya, smidigare arbetsmetoder å det snaraste och det gäller de flesta sektorerna. Där är den virtuella biten enormt viktig tror jag, men den behöver nog interagera mer med det fysiska samhället om inte föreningslivet i de flesta olika sektorerna ska bli anonyma marginalföreteelser. Inte så att jag tror just FCS skulle vinna något på att göra t ex som föreningsfolket bakom FairTrade-märkningen man ser snart överallt i affärerna och klä ut sig i banan-dräkter (fast snarare i så fall Ford-ovaler kanske ;)) för att sen samlas i flash-mobbar :av-26::rocker::banana::banana::banana::whip: utanför Biltema nån lördag för att pådyvla skärrade kunder informationsblad :deal::eek:, men jag tror det är bra att spåna vilt och försöka fånga in de bästa och mest utvecklingsbara idéerna ur den kreativa knasstormen som uppstår. Det är en gammal beprövad krishanteringsmetod i många kreativa sammanhang och inte minst då folkbildningssvängen. Apropå folkbildning har jag märkt att en del renodlade jänkebilföreningar mfl börjat jobba en del med traditionellt driven studiecirkelverksamhet under garagesäsongen, rätt mycket handlar om att bättra på folks teoretiska kunskaper om tekniken, men det finns ju hur mycket som helst egentligen. Ta bara en sån sak som den groteska floran av snart utrotade nationella måttenheter i gamla fordon - något speciellt för er som skruvar engelska Fordar att plugga i detalj skulle jag nog säga ;). OCH studiecirklar kan bedrivas bokstavligen på en fikabudget eftersom dessa kan finansieras med kostnadstäckning från staten för studiematerial och möteslokal via det studieförbund man skapar samarbetet med. Kanske något att fundera på? :) Jag fick själv frågan i våras om jag visste någon motorförening som var intresserad av sånt eftersom de jag har kontakter med bl a gjort en välbesökt temautställning på ett lokalt museum om bilfolk, men det var ju på just lokalplanet alltihop och de jag bollade frågan till hörde aldrig av sig tyvärr. Så det funkar ju (eller ibland funkar inte) bägge vägarna, det där.

Tusan, detta forum är ju i sig just det - folkbildning för motorskallar, flexibelt nätbaserad till på köpet! :starter: Tyvärr lär aldrig Utbildningsdepartementet eller dylikt inse värdet av sånt och börja slanta ut stödpengar, men det är ju bara ett i raden av argument som kan användas vid raggande av sponsorer.

Sen så tycker jag Wikipedias idé är rätt bra, den med en banner som rullar fram ibland när man besöker nån av deras portaler, med en lagom störig fråga om man kan tänka sig att lägga en slant i deras digitala bössa för att säkra fortsatt verksamhet. Det behöver ju inte vara något som åker fram som en kastad handduk, utan några rader med en länk på klubbens startsida skulle säkert funka minst lika bra.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tror att det är svårt att göra evenemang som lockar Fordfolk att köra över hela landet, tyvärr. Jag har till exempel 120 mil till Emmaboda och även om jag skulle älska att köra Superstage har jag svårt att hitta de extra 26 timmarna i restid som en sådan sak skulle kräva.

Frågan är om klubben kan göra lokala saker som drar in pengar istället. Som ett exempel eller inspiration så har jag och Raceinorr ordnat en vårträff i Piteå första helgen i maj i ungefär 10 år. Det är ett enkelt arrangemang, vi hyr en parkeringsplats av kommunen (500-600 kr), tar ut en polistillstånd (700 kr) och vi har valt att ta 20 kr per bil in på området. Normalt sett har vi 70-140 bilar in, vilket betyder att den avgiften räcker för att täcka kostnaderna och ge en liten slant över. De år vi själva har sålt hamburgare har vi kunnat få in lite till som använts till priser och att finansiera grunden i våra andra aktiviteter (konbana etc.).

Finns det 3-4 medlemmar i samma geografiska område kanske en liknande vårträff är en möjlighet? Det blir inte en specifik Fordgrej men det spelar väl mindre roll kanske.

Gustaf

Skriv svar