Mustang Mach E 2020

Allt om Fords modell Mustang.
zogge
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör feb 12, 2022 5:48 pm
Namn: Daniel L
Kör: Mustang Mach E GT Performance
Ort: Stockholm

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av zogge »

Ja då har man kört den de första 20 milen. Intrycket är mycket bra, märker inte av några problem eller strul alls, fungerar perfekt i allt från köregenskaper till infotainment, paak etc. Den är maffig, känns stor och bred och man sitter som en kung i performance stolarna. Panoramataket ger ett helt annat ljus i bilen och B&O systemet låter bra avvägt.
Den går som ett skott upp till 130 km/h och är genuint kul att köra. Såhär långt är jag mer än nöjd ! 40 mil räckvidd nu runt 0-gradigt och med 19 grader i kupén, E-heating samt lugn körning med något rödljusrace däremellan.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10690
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av therealpinto »

Trevligt!

Jag tror generellt att GT som levererats senare har lite mindre barnsjukdomar, klar fördel.

Har du fått fjärröppning av frunken?

Jag trodde inte jag skulle sakna det men faktiskt...att kunna öppna den via app eller skärmen i bilen skulle vara smidigt. På långkörning var vi laddkablar där.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av RickardEM »

Jay Leno tar en titt på Mustang Mach-E GT Performance Edition. :)


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av RickardEM »

Perfekta övningskörningsbilen. :)
Nya bilförare förbereder sig för en helelektrisk framtid - med hjälp av Mustang Mach-E
Bild

Många trafikskolelever som nu sätter sig bakom ratten för första gången kommer sannolikt att köra endast elbilar när de har fått sina körkort. Tre körskolor i Norge och en i Nederländerna leder en revolution inom förarutbildning för "Generation E", och väljer den helelektriska Ford Mustang Mach-E som den perfekta bilen för sina elever.

För instruktörer och trafikskoleägare gör elbilens långa, helelektriska körsträcka tillsammans med lägre driftskostnader den till ett utmärkt komplement, medan dess iögonfallande design och eleganta utseende gör den till en bra reklam för skolan. Det finns fördelar även för elevförare; att lära sig köra bil i en Mustang Mach-E kan hjälpa förare att klara sitt förarprov med färre lektioner. När man genomför provet i en Mustang Mach-E får förare använda förarassistanstekniken ombord, till exempel automatisk parkering och backstart.

En annan viktig fördel med Mustang Mach-E är att instruktörer enkelt kan justera bilens inställningar efter elevens önskemål, när det gäller hur responsiv acceleration och inbromsning ska vara. Bilens användarvänlighet, inklusive den stora pekskärmen och enpedalskörning, lockar också äldre elever som tidigare hade valt att inte lära sig att köra.

Frank Massop är ägare till en trafikskola i Nederländerna och säger:

- Mustang Mach-E ger eleven med självförtroende från det ögonblick de kliver in. Det finns många system ombord som gör körningen enklare. Föraren kan fokusera på vägen och de utvecklar en större medvetenhet om vägen och trafiken i ett tidigare skede i inlärningsprocessen. Jag planerar att lägga till ytterligare en Mustang Mach-E till min flotta på grund av efterfrågan från studenter.

Användningen av elbilar i trafikskolor förändrar till och med sättet att lära sig att köra bil, med instruktörer som lär nya förare viktiga effektivitetstekniker som hjälper till att utöka ett fordons räckvidd. För många "Generation E"-förare – som oftare har elbilar i sina hushåll – bidrar detta nya sätt att lära sig, och erfarenheten de har av Mustang Mach-E, till att stärka deras tro på en elektrisk framtid.

Se filmen här:
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10690
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av therealpinto »

"Perfekt" kanske för att det är smidigt och bekvämt men man lär sig ju inte "köra" bil på samma sätt.

Kajsa har kört många mil i Mach-E och gillar den men ingen övningskörning är lika utbildande som en äldre, helmanuell bil, utan skyddssystem och helst med lite kassa däck ;-) Men jag förstår att körskolorna inte vill ha det så.

För övrigt har vi nu runt 1700 mil på Sally och den är just nu inne för lite återkallelse och uppdateringar - 21P22 som är den generella "Job 1-uppdateringen", samt det som är kopplat till högspänningskontaktorn - och en andra nyckel...
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av RickardEM »

Lite förbättringar till 2023. :)
Ford förbättrar Mustang Mach-E: mer teknologi och dragkapacitet
Bild

• Nya funktioner i Mustang Mach-E inkluderar avancerad Intelligent Automated Cruise Control 2.0, upp till 1 500 kg dragkapacitet och spännande nya färger

• Europeiska kunder har en växande aptit för Mustang Mach-E och dess elektrifierade prestanda, där det säljs åtta gånger så många ”el-Mustanger” jämfört med det bensindrivna syskonet till dags dato under 2022


Ford Mustang Mach-E blir från och med idag ett ännu mer övertygande val för förare som går över till el, och introducerar förbättrad förarassistansteknik, komfort och styling-val.

Mustang Mach-E har nu som standard Fords Intelligent Automated Cruise Control 2.0, som kan använda information från navigationssystemet och framåtriktad kamera för att automatiskt anpassa fordonshastigheten inte bara enligt skyltar för hastighetsbegränsning utan även efter kommande kurvor, svängar och rondeller .

Förare kan nu också dra större släp och husvagnar med lätthet, eftersom Mustang Mach-E med bak- och fyrhjulsdrift utrustade med det större batteriet på 91 kWh dra upp till 1 500 kg – istället för 1 000 kg.

Ovan förbättringar gäller bilar från modellår 2023.

Cirka 80 procent av Mustang Mach-E-kunderna har hittills gått från andra bilmärken till Ford och dess elektriska transformation – och den första elektriska medlemmen i Mustang-familjen har sålts åtta gånger mer än sitt bensindrivna syskon från början av 2022 fram tills idag.

"Mustang Mach-E utvecklades från grunden för att leverera karaktären och prestandan hos vår ikoniska Mustang. Nu har vi gjort den första SUV-medlemmen i Mustang-familjen ännu mer frestande för det ständigt växande antalet kunder som är redo att anamma den elektriska revolutionen, säger Martin Sander, general manager, Ford Model e, Ford Europa.

De nya färgerna Vapor Blue och Carbonized Grey finns nu tillgängliga tillsammans med två extra lättmetallfälgar, för hela Mustang Mach-E-serien.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10690
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av therealpinto »

Dragvikten är en välkommen uppdatering. Det skulle vara snyggt om den kom som OTA också ;-)

Hoppas Ford följer efter och sätter bra dragvikter på kommande elbilar också.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

zogge
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör feb 12, 2022 5:48 pm
Namn: Daniel L
Kör: Mustang Mach E GT Performance
Ort: Stockholm

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av zogge »

Den enda uppgraderingen jag velat ha på 2023 är att 5-sekunders spärren tas bort samt att man kan starta precondition etc med en knapp i appen och inte behöva ställa tider för detta.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av RickardEM »

Mach E är först ut med de nya batterierna. :)
Ford lägger till LFP-batterier till Mustang Mach-E och ökar samtidigt sin batteriproduktionskapacitet
Bild

• LFP-batterier kommer som alternativ till Fords elbilar och först ut är Mustang Mach-E
• LFP-batterier är exceptionellt hållbara, använder färre högkostnadsmaterial som också har hög efterfrågan samt erbjuder förbättrad snabbladdningskapacitet
• Ford investerar också 3,5 miljarder USD i att bygga en ny LFP-batterifabrik i Michigan, USA. Detta som en del av företagets globala investering på över 50 miljarder USD med mål att leda elbilsrevolutionen



Ford kommer i år att introducera litiumjärnfosfatbatterier (LFP) till Mustang Mach-E i Europa. Det som en del av företagets strävan efter att göra elbilar mer överkomliga och tillgängliga för sina kunder.

Ford meddelar även att man investerar 3,5 miljarder dollar för att bygga den första biltillverkar-stödda LFP-batterifabriken i USA – kallad BlueOval Battery Park Michigan. Fabriken planeras att öppna sina portar under 2026.

Genom att diversifiera och lokalisera Fords batteriförsörjning i de regioner där man har produktion så förbättrar man tillgängligheten och gör priserna mer överkomliga för kunderna samtidigt som det medför att konsumenternas efterfrågan ökar. Som en del av sin Ford+ plan arbetar Ford mot att i slutet av detta år nå en årlig produktionskapacitet på 600 000 elbilar och upp mot 2 miljoner bilar globalt i slutet av 2026.

Eftersom Ford snabbt skalar upp elbilsproduktionen, gör introduktionen av LFP-batterier det möjligt för Ford att producera fler elbilar och erbjuda fler valmöjligheter till nya elbilskunder. Samtidigt hjälper introduktionen till att stödja företagets mål om en 8-procentig EBIT-marginal för affärsdivisionen Model e till 2026.

"Vi är fast beslutna att leda elbilsrevolutionen, och det innebär att vi behöver investera i tekniken och jobben som möjliggör för oss att hålla vara i framkanten av denna globala omvandling som sker i vår bransch", säger Bill Ford, Fords styrelseordförande.

LFP-batterikemi till fördel för Ford-kunder
Genom att erbjuda LFP som alternativ batteriteknik – förutom nickelkoboltmangan (NCM) – kan Ford-kunder välja en elbil med de batteriprestandaegenskaper som bäst passar deras behov.

LFP-batterier är kända för att vara hållbara och tål mer frekvent och snabbare laddning samtidigt som de använder färre råvaror med hög efterfrågan och kostnad. Detta billigare batteri i storskaleproduktion, hjälper Ford sänka kostnaderna och i slutändan håller ned priset till slutkunder. LFP-batterierna kommer att erbjudas i Fords kommande elbilar och elektrifierade lastbilar som idag är under utveckling.

"Fords elbilssortiment har fått en enorm efterfrågan. Vi lever upp till våra åtaganden när vi skalar upp produktionen av LFP- och NCM-batterier och tusentals, snart miljoner kunder kommer att kunna ta del av fördelarna med Fords elbilar med banbrytande, hållbar batteriteknik som blir allt mer överkomlig över tid, säger vi.” Jim Farley, Fords vd och koncernchef.

Redan innan den nya batterifabriken öppnar i Marshall, Michigan, USA, kommer Ford i år att introducera LFP-batterier i Mustang Mach-E. Under 2024 introduceras det i F-150 Lightning på viktiga globala marknader, med målet att minska väntetiderna för kunderna.

LFP-batteriteknik hjälper också till att minska beroendet av kritiska mineraler som nickel och kobolt, och är i linje med Fords arbete för att skapa en EV-försörjningskedja som upprätthåller sina åtaganden om hållbarhet och stöd för mänskliga rättigheter.

Ford har förbundit sig att investera över 50 miljarder dollar i utvecklingen av elbilar fram till 2026 och har också redan åtagit sig att till 2050 uppnå global koldioxidneutralitet för sina bilar, verksamheter och leveranskedjor. Företaget strävar efter nollutsläpp för all fordonsförsäljning i Europa och koldioxidneutralitet över sitt europeiska fotavtryck av anläggningar, logistik och leverantörer senast 2035.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10690
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av therealpinto »

Om nu någon bryr sig ;-)

Till att börja med, jag har till sist kommit mig för att koppla upp Forscan mot vår Mach-E. Kul...det finns många saker :-) Planen var att försöka aktivera frunk-öppning från skärmen (för att det kanske låser upp knappen i FordPass) men jag behöver byta till nyare OBD-dongel. Istället tror jag att jag hittade en inställning för att tända bakre positionsljus även med DRL. Riktigt smutt, det har jag alltid velat ha. Jag måste se om det funkar på Kugan också.

Tidigare har man behövt välja "halvljusautomatik" dvs alltid halvljus på, för att få konstant baklyse.

Dessutom ser jag att MY2023 rullar ut (eller, jag hade kanske inte kollat innan), och att de då har uppgraderats till 1500 kg dragvikt (1645 kg totalvikt på B96). Det ger ett HELT nytt case när vår Mach-E ska bytas då leasingen går ut om ett år. Nu finns det anledning att byta bil, för vi kan dra husvagnen med Mach-E! Jag som var rädd att behöva köpa Kia...

Jo, jag vet att Ford lämnade nyheten tidigare men jag ville se det innan jag ropade "hej" (eller köp).
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av RickardEM »

Kul att Forscan fungerar på Mach-E också. :)
Bra att det blir bättre dragvikt också, är nog ett måste om Ford ska kunna mäta sig med konkurrenterna. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10690
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Mustang Mach E 2020

Inlägg av therealpinto »

Jo, att Forscan utvecklas för elbilarna är bra, det verkar som man kommer åt mer och mer saker vilket är roligt (men också förknippat med viss risk).

1500 är en "okej" dragvikt men Ford skulle göra klokt i att följa Tesla, Kia med flera till "Mach-E MkII" om den nu kommer och speca upp ännu mer. Alternativt att man ska ta fram en annan modell "över" el-Explorer som blir bruksigare än Mach-E.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar