Nya Ford Mustang - första bilderna!

Allt om Fords modell Mustang.
Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Nya Ford Mustang – första bilderna!

Inlägg av Focus RS »

Bild
En sjätte generation Ford Mustang är på gång och här har vi de första bilderna på den riktiga bilen. Roligast? Den stela bakaxeln försvinner! Konstigast? En rak fyra under huven!
Läs hela artikeln på Teknikens Värld => LÄNK

Tags:

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6141
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Ser ut att ha tunna lyktor likt en del conceptbilder =)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hrrm, en Mustang utan V8???

Är ju som om en Briggs & Stratton skulle vara utan obalans, högkompad och bränsleeffektiv...

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 622
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Kan den bli ballare än dagens mustang ??? V8 ,muller och otroligt kostnadskrävande .....precis som en muskelbil skall vara
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Låter ju inte alls bra, detta... rak fyra i Mustang - som basmotor? Jag får automatiskt associationer till Mustang II som konstruerades i samma tidsanda av att vilja äta kakan och ha den kvar genom att försöka flytta över imagen på en maskerad Pinto. Det var ju så när att den dikeskörningen utplånade modellserien med sina hopplösa prestanda och usla kvalitet. Hoppas de minns misstaget och inte upprepar det. Det verkar gå i vågor i takt med undergångsprofetiorna, starten för retro-Mustangerna kom ju efter en totalsågning från testpanelen för ett tänkt Mustang-koncept som i stället i all hast blev Ford Probe (Mazda), allt i andan av förnuft före känsla. Och designen bör de ju vara väldigt försiktiga med att karva i. Nostalgistuket är ju halva poängen - arv och kontinuitet, liksom. Det tog lång tid att återfinna karaktärsformerna efter alla år av anonymitet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

hans.khan
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: ons jun 24, 2009 3:13 pm
Namn: Hans Khan
Kör: Ford Focus, Ford Escort, Ford Galaxy
Ort: Gislaved

Inlägg av hans.khan »

en rak fyra som i Lotus Esprit skulle vara ok, eller?

En del av Mustang tilldelningen går till hyrbilsföretag (Hertz i USA hade mustanger på 60-talet) och en liten motor kan vara bra om det visar sig att modellen kan sälja och att modellen på så vis hålls vid liv (om det finns v8-versioner också vill säga)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Minnet glappar, men hade inte "Bond-bilen" Esprit någon Renault-motor, eller var det möjligen Eclat, sportkombin med snarlik design? Minns iaf att den lilla Lotus Europa som föregick Esprit hade en fyra från Renault 16, i grunden ingen dålig maskin som hade bra bottenvrid för en så liten volym. Men åter till ämnet, en fyra syns väl rimligt för hyrbilar om man tänker på att raksexor var ju det naturliga i 60-talets snikjänkare och stod i status ungefär som en fyra idag. Samtidigt vore det ju att kasta bort de senaste årtiondenas jobb med att återupprätta Mustangens image om de väljer att helt pensionera V8:orna. Bättre då att bredda utbudet av motorer till att omfatta både fyror, sexor och åttor och ta mera hjälp av Yamaha med att förfina motorerna (de har ju redan gjort bra mycket för att lyfta Fords amerikanska motorer ur medeltiden ;)).

Sen, designen får man väl ana kommer att ha mycket drag av konceptbilarna som visats men bara att hoppas att resultatet inte blir något som mera liknar en remake på Aston-Martins 70-talare än de gamla Mustangerna de i sin tur snodde formspråk av. Iofs inte illa att se på, men det gäller ju att bevara identiteten. Modern belysning öppnar förstås för möjlighet att överföra ännu mera influenser från 1970 Boss 302 med luftslitsarna i främre hörnen och de första Mustang-koncepten med maskerade strålkastare. http://www.motortrend.com/features/arch ... d_mustang/

Btw, kul att se MrB´s Capri i Bilsport, trevlig läsning och vilken bra reklam för Ford-hobbyn :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar