Kit för att bygga om en 1967 Mustang HT till Sportsroof

Allt om Fords modell Mustang.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Kit för att bygga om en 1967 Mustang HT till Sportsroof

Inlägg av Släggmek »

På gränsen till det oheliga kanhända :D och såklart svårt att få tag i för oss vid Nordpolens fot :p, men bara idén att konvertera en Mustang hardtop ur andra generationen (1967-68) till en fastback (Sportsroof) med färsk och korrekt plåt är rätt häftig. Snabbgenomgång av ett dokusåpaprojekt här med ett relativt motiverbart (dåligt) ämne som grund: http://www.mustangandfords.com/project- ... der-10000/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5465
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Coolt, tack för länken. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Varför? HT,n, som är både snyggare och mer ovanlig borde väl få vara som den är kan man väl tycka? Är inte den korrekta benämningen "grande" för övrigt?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Väl bekomme, Rickard :). En ohelig approach kanske, som sagt, men tekniskt intressant är det.

Jimmie-E - Svaret på varför är väl att i USA var hardtopen i basutförande en dussinbil folk köpte som en fräck vardagsbil att nöta ut på samma sätt som Taunus TC här och ofta med rak sexa (du minns nog också hur en sån Mustang hardtop ofta gick att få för marginellt större slant än en Amazon i bra skick på tidigt 80-tal, jag minns t o m en halvskrotad som några vedbodsmekar prövade sänka en Chevy Bliue Flame-sexa i...:Odd:). Lägg till kultstämpeln för Bullit-Mustangen och auran kring den så blir det logiskt på samma sätt som att en radikalt ombyggd bil drar nästan alltid mer åskådare än en originalare, även om den blivit fulare. Klart, säg att man får spår på en rullad HT så kan ju detta vara lockande i USA iaf, en smakfråga. Att ht:n är ovanligare idag beror nog på att de inte ansågs lika åtråvärda; "posörbilarna" med liten motor och spartansk utrustning byggdes om hejvilt och kördes ner, medan de vassare fabriksutrustade bilarna (i regel fastbacks) ofta vårdades och bevarades.

Grande var en lite lyxpräglad utrustningsnivå för den efterföljande hardtopen (baserad på plattformen efter) om jag minns rätt, mer komfort än sport gjorde att den liksom försvann i glömska. Men låt mig kolla --- :yltype: --- Japp, höll på att säga 1971 men den kom redan till -69, och redan ingressen här förklarar situationen: https://www.cjponyparts.com/resources/mustang-grande Klart det gjordes en del vassa HT:s också, fast de sålde inte lika bra, finns en länk till info om sportpaketet Mustang CS (California Special) i sidan.

...Själv skulle jag inte ha nåt emot att äga vilken som helst av cabbe, ht eller fastback men första Mercury Cougar (hardtopens kusin) är personliga favvon i familjen :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar