Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Pressrelease: Nu släpps Ford Mustang Bullitt för den europeiska marknaden

Allt om Fords modell Mustang.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4727
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Pressrelease: Nu släpps Ford Mustang Bullitt för den europeiska marknaden

Inläggav RickardEM » ons okt 17, 2018 8:42 pm

Hela 77st till lilla Sverige. :)

Nu släpps specialversionen av Ford Mustang Bullitt för den europeiska marknaden
kmzdjyojhv68yu47st1x.jpg

Nu släpps specialversionen av Ford Mustang Bullitt i Europa.

Nu släpps specialversionen av Ford Mustang Bullitt för den europeiska marknaden. Den unika versionen har tagits fram för att hylla filmen med samma namn som fyller 50 år 2018. Bilen är utrustad med en förfinad femliters V8-motor, och erbjuder upp till 460 hästkrafter och ett vridmoment på 529 newtonmeter.

Filmen Bullitt hade premiär 1968, då kunde publiken följa Steve McQueen bakom ratten på en Mustang GT fastback, när han jagade två torpeder på San Franciscos gator. Nu är väntan över för entusiaster i Europa som vill beställa specialversionen av Ford Mustang Bullitt. Den unika bilen som tagits fram för att hylla filmens 50-årsdag har en rad exklusiva inslag, både interiört och exteriört.

– Mustang Bullitt är precis som Steve McQueen, okonstlat cool. Som designer måste jag säga att det här är min favorit av alla Mustang-modeller, utan ränder, spoilers och emblem. Den behöver helt enkelt inte hävda sig – den är cool som den är, säger Darrell Behmer, chefsdesigner för Ford Mustang.

Förfinad exteriör och mer kraft än någonsin
Den unika versionen finns tillgänglig i exteriörfärgerna Shadow Black och klassiska Dark Highland Green, tillsammans med 19-tumsfälgar och röda bromsbelägg. Bilen är försedd med en femliters V8-motor med uppskattade 460 hästkrafter och ett vridmoment på 529 newtonmeter. Modellen är också utrustad med ett premiumljudsystem från B&O PLAY som levererar 1000 watt genom tolv toppresterande högtalare.

Bilen innehåller en rad detaljer som hyllar den Mustang som Steve McQeen körde. I fram pryds modellen med en unik svart grill, tillsammans med kromdetaljer som också återfinns vid bilens fönster.

– Filmen Bullitt lyckades verkligen fånga den kittlande känslan av att köra en Mustang. Nya Mustang Bullitt är försedd med ännu mer kraft, spännande utrustning som exempelvis MagneRide® – en teknik med magnetisk vätska i stötdämparna, och ett fantastiskt ljudsystem från B&O, säger Steven Armstrong, chef för Ford i Europa, Mellanöstern och Afrika.

77 bilar för Sverige i år
Nya Mustang Bullitt går att beställa i Sverige redan idag. För 2018 är Sverige tilldelade 77 enheter, en ganska så hög siffra jämfört med andra europeiska länder av samma storlek men detta just för att Sverige är ett Mustang-tätt land. Hur tilldelningen ser ut för 2019 är ej ännu fastställt. Priset för nya Mustang Bullitt ligger på 532 500 SEK.


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4727
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » ons okt 17, 2018 8:50 pm

Teknikens Värld provkör (LÄNK). :)

Ford Mustang Bullitt till Sverige – vi har kört den
bullitt.jpg


I år är det 50 år sedan en av världens mest omtalade bilfilmer hade premiär. Med anledning av detta har Ford tagit fram en ny Bullitt-version av Mustang, och den kommer till Sverige. Bäst av allt? Att vi redan har kört den!

Den som gick på bio 1968 gick förmodligen och såg filmen Bullitt med Steve McQueen i huvudrollen. Filmen är en ganska seg historia, i alla fall med dagens mått mätt, och man sitter bara och väntar på den häftiga biljakten som är så omtalad. En annan huvudrollsinnehavare i filmen är Ford Mustang som gick duster mot en svart Dodge Charger, en av Mustangs stora antagonister även i verkligheten. En liten anekdot, som har lite med denna artikel att göra men som är underhållande, är att föraren av Chargern i filmen påstods vara tvungen att lätta på gasen för att Mustangen skulle ha en chans. Chargern var ju starkare än Mustangen, så inget konstigt egentligen. Dock var McQueens Mustang betydligt lättare än den flyende Chargern.

Mustang Bullitt firar 50 år
Hur det nu än låg till med den grejen så står det nu 2018 i kalendern vilket innebär att det är 50 år sedan Ford Mustang kom upp på vita duken i filmen Bullitt. Det vill Ford så klart uppmärksamma, och de gör det genom att släppa en Bullitt-version av senaste, uppdaterade varianten av Mustang.
Ford Europa pratar i sitt pressmeddelande om att den Mustang Bullitt som nu kommer till vår kontinent är en specialversion, dock utan att egentligen precisera vad som är så speciellt med den. Men våra granskande ögon noterar direkt skillnader jämfört med den Mustang Bullitt som har släppts i USA, och tyvärr handlar det om skillnader som gör den europeiska varianten mesigare.

Svagare än USA-versionen
Först och främst skiljer sig V8:an. Den är densamma som i Mustang GT, det vill säga en 5,0-litersmaskin. I Mustang GT ger den 450 hästkrafter, i Mustang Bullitt för Europa ger den 460 hästkrafter och i Mustang Bullitt för USA-marknaden ger den 487 hästkrafter. Maxvridet ligger på 529 newtonmeter, samma som i Mustang GT men mindre än den amerikanska Bullit-versionen som har 569 newtonmeter.

För det andra skiljer sig den europeiska Bullitt-varianten även på andra punkter. Exempelvis har de små mätarna mitt på instrumentbrädan försvunnit på den europeiska versionen där de har ersatts med ett extra ventilationsgaller. I övrigt är det mesta sig likt, så även alla Bullitt-emblem på ratten, på instrumentbrädan och på bakluckan.

De typiska Mustang Bullitt-detaljerna finns där, till exempel avsaknaden av onödiga emblem och dekaler, samt helsvart grill. Listerna runt fönstren är i krom i stället för som på Mustang GT i svart.

– Mustang Bullitt är precis som Steve McQueen, okonstlat cool. Som designer måste jag säga att det här är min favorit av alla Mustang-modeller, utan ränder, spoilers och emblem. Den behöver helt enkelt inte hävda sig – den är cool som den är, säger Darrell Behmer som är designchef för Ford Mustang.

Svenskt pris och färg
Ford Mustang Bullitt kommer alltså till Sverige. Redan i dag går det att lägga en beställning på ett av de 77 exemplar som tilldelats vårt land under 2018. Hur många Sverige får sätta klorna i under 2019 är i dagsläget oklart. Priset för Mustang Bullitt ligger på 532 500 kronor.

Du som beställer ett exemplar har bara två karossfärger att välja mellan – Shadow Black och Dark Highland Green. Det är inte tillbaka till Henry Fords klassiska uttalande ”Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black”, men inte långt ifrån. Det gör dock inte så mycket, för en Mustang Bullitt ska inte vara grön eller orange.

Vi har kört Mustang Bullitt
Teknikens Världs Oskar Krüger har precis varit i södra Frankrike och kört Ford Mustang Bullitt, den variant som kommer till Europa. Vi hör med Oskar så han kan berätta lite om sina upplevelser innan han ger oss rubbet i kommande nummer av tidningen.

Hallå Oskar, vad säger du om Mustang Bullitt?
– Det första som slog mig var att den är mycket tuffare än en vanlig Mustang GT. Snygg karossfärg och tufft med emblemlös, svart grill.

– Prestandamässigt kan jag inte säga att wow-känslan är densamma, de tio extra hästkrafterna märks så klart inte. Däremot är ljudet som V8:an sjunger ut härligare än i en vanlig GT.

Hur är den att ratta?
– Som en vanlig Mustang GT, det vill säga välbalanserad med bra grepp. Jag berättar mer i tidningen.

Okej, men kan du förklara varför Sverige får så många bilar som 77 stycken? Sverige brukar ju knappt få en enda när det handlar om bilar i begränsad upplaga, som ju Bullitt-versionen är.
– Ja, Sverige har fått fler bilar än vad andra länder i motsvarande storlek har fått. Men i Sverige rullar det betydligt fler Mustanger än i andra länder, Sverige är helt enkelt ett Mustang-tätt land och det har Ford tagit fasta på när de delat upp upplagan.


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande