Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Köptips Mustang generation1 efterfågas

Allt om Fords modell Mustang.
Matts
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån dec 17, 2018 8:55 pm
Namn: Matts Nyblom
Ort: Sundsbruk, strax Norr om Sundsvall
Kör: Opel Vectra (..i väntan på något roligare)

Köptips Mustang generation1 efterfågas

Inläggav Matts » mån dec 17, 2018 10:30 pm

Hej,

Jag är dagsfärsk som forum-medlem och är sugen på att skaffa mig en hobbybil med V8 och har fastnat för Mustang generation 1, som verkligen tilltalar mig. Nu är frågan vad jag ska tänka på och vilka enkla fällor jag bör undvika. Jag har förstått att det finns en uppsjö av varianter när det gäller utrustning osv..
Jag behöven inte ha någon "värsting", men jag vill ha tag på en bil som är i ett relativt bra skick. Vad bör jag kolla efter när jag undersöker bilen? Finns det några generella ställen för rost t ex? Skräcken är ju att man kommer hem med något fusklagat, dvs där man lagat dåligt och dolt detta med en snygg lack ovanpå. Det skulle därför kännas bra om jag vid kontroll iförväg kände till var jag ska lägga extra krut att kolla noga.
Dessutom har jag läst om bilar som tillverkats med 6:a och att denna bytts ut till en 8:a. Hur kan man kontrollera något sådant? Jag kommer säkert på flera frågor men börjar såhär, så får vi se om någon vänlig skäl tar sig tid att svara.
-Jag skulle verklige uppskatta det!

Mvh
// Matts

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4721
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tis dec 18, 2018 7:40 am

Matts skrev:Hej,

Jag är dagsfärsk som forum-medlem och är sugen på att skaffa mig en hobbybil med V8 och har fastnat för Mustang generation 1, som verkligen tilltalar mig. Nu är frågan vad jag ska tänka på och vilka enkla fällor jag bör undvika. Jag har förstått att det finns en uppsjö av varianter när det gäller utrustning osv..
Jag behöven inte ha någon "värsting", men jag vill ha tag på en bil som är i ett relativt bra skick. Vad bör jag kolla efter när jag undersöker bilen? Finns det några generella ställen för rost t ex? Skräcken är ju att man kommer hem med något fusklagat, dvs där man lagat dåligt och dolt detta med en snygg lack ovanpå. Det skulle därför kännas bra om jag vid kontroll iförväg kände till var jag ska lägga extra krut att kolla noga.
Dessutom har jag läst om bilar som tillverkats med 6:a och att denna bytts ut till en 8:a. Hur kan man kontrollera något sådant? Jag kommer säkert på flera frågor men börjar såhär, så får vi se om någon vänlig skäl tar sig tid att svara.
-Jag skulle verklige uppskatta det!

Mvh
// Matts

Välkommen hit. :)

Det man ska kontrollera är det vanliga med gamla bilar:
- Hur ser springorna i karossen ut vid dörrar och skärmar?
- Kolla rost i golv och trösklar, kolla i bagageutrymmet för tecken på gamla krockskador
- Dörrar, skärmkanter osv., verkar de vara friska?
- Hur ser balkar och golv ut undertill?
- Hur ser elsystemet ut?

5:e siffran i chassinumret talar om vilken motor den kom med från början. :)
A - 289 4bbl V8 - 1965-1967
C - 289 2bbl V8 - 1965-1968
D - 289 4bbl V8 - 1964½
F - 260 2bbl V8 - 1964½
F - 302 2bbl V8 - 1968-1969
G - 302 4bbl V8 Boss - 1969
H - 351 2bbl V8 - 1969
J - 302 4bbl V8 - 1968
K - 289 4bbl V8 HiPo - 1964½-1967
L - 250 1bbl V8 - 1969
M - 351 4bbl V8 - 1969
Q - 428 4bbl V8 - 1969
R - 428 CJ 4bbl V8 - 1968-1969
S - 390 4bbl V8 - 1967-1969
T - 200 1bbl 6-cyl - 1965-1969
U - 170 1bbl 6-cyl - 1964½
W - 427 4bbl V8 - 1968
X - 390 2bbl V8 - 1968
Z - 429 4bbl V8 Boss - 1969

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Matts
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån dec 17, 2018 8:55 pm
Namn: Matts Nyblom
Ort: Sundsbruk, strax Norr om Sundsvall
Kör: Opel Vectra (..i väntan på något roligare)

Inläggav Matts » tis dec 18, 2018 9:37 am

Oj vilket snabbt svar och nyttig info, precis vad jag hade hoppast på!
-Tack ska du ha Rickard, Superbra!!

(Tack för hälsningen också, det var ett trevligt och uppskattat välkomnande) :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis dec 18, 2018 4:08 pm

Hej! Bilarna med sexa hade enligt vad jag läst alltid fyrbultade hjul men aldrig bilarna med V8, enbart 5-bult på dom (till skillnad mot Mustang II som enbart hade fyrbultat i original oavsett, men så var ju deras 302:or hårt strypta också). Mera 1-gen Falcon i dom tidiga sexcylindriga Mustangerna kan man säga, fr o m 1967 blev både Mustang och Falcon baserade på Fairlane 500´s bottenplatta både i plåt och teknik uppges det i amerikanska källor. Det ska väl vara en ganska seriös ombyggnad för att nån ska ha bytt bultmönster/hjulnav men kodskylten i motorrummet enligt ovan borde avslöja bytet ändå om det inte är rent fuffens med i bilden. VIN-decoder för att dubbelkolla finns på nätet. https://www.google.com/search?client=firefox-b&q=mustang+vin+decoder+online
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Matts
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån dec 17, 2018 8:55 pm
Namn: Matts Nyblom
Ort: Sundsbruk, strax Norr om Sundsvall
Kör: Opel Vectra (..i väntan på något roligare)

Inläggav Matts » tor dec 20, 2018 10:23 pm

Aha, 4-bult skvallrar alltså om attbilen troligen kom med en 6:a från början.
-Bra tips Släggmek, Tack för det!

Jag har en fråga till, som är relaterad till detta. Det finns ju bilar med small block V8, typ 289. Samtidigt verkar samma typ av bil kunna levererats med bigblock, typ 428.. är det liknande skillnader där också? Jag tänker att en bil med 428 kanske har andra/större bromsar, eller växellåda, osv jämfört en med ett mindre mototalterativ. Eller är det inga sådana skilnader, från fabrik alltså? Tidigare ägare kan ju ha uppdaterat själv såklart. Jag har t ex noterat komvertering till powerbrakes och bromsskivor fram osv.

Mvh
//Matts

Matts
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån dec 17, 2018 8:55 pm
Namn: Matts Nyblom
Ort: Sundsbruk, strax Norr om Sundsvall
Kör: Opel Vectra (..i väntan på något roligare)

Inläggav Matts » lör dec 22, 2018 10:14 am

När jag själv letar bilder på nätet för att jämföra och hitta skillnader, så verkar det t ex finnas en hel del olika typer av motorhuvar.. Vissa är helt "släta" på ovansidan. andra har 2 st (som jag förmodar) 2 st luftintag framtill, på ovansidan.
-När jag söker efter Mustanger av "generation 1-typ" med 428 verkar de absolut festa vara försedda med ett scoop av någon variant, vilket naturligtvis kan vara eftermonterat. Jag hittar även bilar med sådana motorer utan scoop.. Så det verkar kunna vara så att de större motorerna får plats utan scoop-montage?

-Hur var det med huvarna egentligen?
Var det olika huvar på bilarna från fabrik, beroende på utrustning och modell? ..Eller var detta något man kunde beställa lite hur man ville när man köpte bilen ny?


Tacksam för svar!


Med vänlig hälsning
//Matts

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons jan 02, 2019 10:48 pm

Har för mig att första generationen (1964 1/2 - 1965 - 1966) hade bara släta huvar från fabrik (vilket återstår att bevisa :D), men när den andra generationen kom hade den ju tagit fart ordentligt och där är det väl annat. Sen, eftermarknaden var väl ganska aktiv redan då så säkert fanns färdiga glasfiberhuvar med olika scoops och urtag att köpa i USA redan när de första var nåt år gamla.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)