Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Ford Mustang från 1967 med 850 hästar – och eldrift

Allt om Fords modell Mustang.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4720
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Ford Mustang från 1967 med 850 hästar – och eldrift

Inläggav RickardEM » ons dec 19, 2018 10:02 pm

Får se om den blir verklighet. :)

Artikel från Auto Motor & Sport (LÄNK).

Ford Mustang från 1967 med 850 hästar – och eldrift
aviar.png


Egentligen är det fel att kalla den för en Ford Mustang. Dess rätta namn är Aviar R67 och är en planerad bil (det finns ännu inget koncept) från det ryska startup-företaget Aviar.

Men planerna är lika stora som landet de kommer ifrån. Utvändigt ska Aviar R67 efterlikna en Mustang av 1967 år modell, men där upphör likheterna. Under huven hittar man definitivt ingen V8:a, utan istället drivs bilen av två elmotorer, placerade på varsin axel. Aviar R67 är fyrhjulsdriven och elmotorerna är kopplade till ett batteripaket på 100 kWh.

Det borgar för ganska ogenerade effekt- och prestandasiffor. Effektuttaget blir 840 hästar och över 950 Nm. Det räcker för att 0-100 accelerationen i en Aviar R67 ska vara avklarad på 2,2 sekunder.

Räckvidden då? Jodå, Aviar gissar att man kommer kunna köra 50,7 mil mellan laddningarna. Bekväma mil lär det också bli, då Aviar R67 ska utrustas med luftfjädring som standard. Bilen har också bakvinge som fälls ut automatiskt i hastigheter över 120 km/h och återfår sin originalposition igen om hastigheten går under 80 km/h. Åker du däremot i något av "Sport" eller "Race" körlägena är vingen utfälld hela tiden för att hjälpa till att trycka ner bakänden i asfalten.

För att väga upp det utblivna motorljudet är Aviar R67 utrustad med ett utvändigt högtalarsystem som sänder ut ett ljud som ska efterlikna det hos den legendariska Ford Mustang Shelby GT500.

Det återstår att se om Aviar R67 blir verklighet och vad den i så fall kommer att kosta. Men det är nog ingen avancerad gissning om att det inte rör sig om någon ny "folkelbil".


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande