Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Bossen är tillbaka!

Allt om Fords modell Mustang.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Bossen är tillbaka!

Inläggav Släggmek » tis jan 29, 2019 6:20 pm

(Hoppas jag inte missat nåt redan skrivet i trådarna nu :^o:D...)

På SEMA Show annonserade firman Classic Recreations i Oklahoma, USA att de planerar att börja erbjuda "nya" Mustang Boss 302 och 429 av generationen 1969-70 med Fords licensiering.

Bilarna kommer att byggas upp från originalkarosser eller, om kunderna önskar, Ford-licensierade nytillverkade karosser men det rör sig inte om rena renoveringar/replikor utan bilarna blir vad de kallar en "fortsättningsserie" (vilket då borde betyda att bilarna baserade på nya karosser tilldelas chassinummer/VIN i följd efter originalbilarna) med diverse uppgraderingar som rejäla bromsar, coilover-fjädring runtom och servoassisterad kuggstångsstyrning (kan fås som högerstyrd/RHD mot extra kostnad för den som behöver).

Intressantast är förstås drivlinorna som är baserade på moderna "crate engines" och tillhörande transmissioner. Bakaxlarna är den klassiska 9-tummaren här i form av märket Fab 9 med Posi-Traction diffbroms. Chassierna förstärks med subframe connectors av rör som kopplar samman ramtassarna och fördelar vridkrafterna. Valet är ganska fritt när det kommer till färger och inredning (som kan fås i läderklädsel) och förstås en maffig stereo för att möjligen överrösta motorljudet på långresor.

Boss 429 får en Ford Big Block ur 385-serien som tagits upp till 546 cu in för att ge enligt uppgift 815 hk (SAE Net får man förmoda, bara något lägre siffra enligt DIN-normen till skillnad mot de gamla glädjesiffrorna från originalens dagar). Alternativt anges en 514 cu in V8 med Boss 9 hemitoppar på hemsidans specifikation. Växellådan blir en sexväxlad manuell låda från Tremec. Hjulupphängningarna moderniseras med rörlänkarmar och coilover-stötdämpare, stora bromsar från Wilwood matchar prestandan (6-kolvs ok fram och 4-kolvs bak). Boss 302 erbjuds med antingen en modern Coyote 5.0 32-ventilers V8 alternativt en Boss 302 eller Boss 362 cu in stroker engine baserade på den klassiska Windsor 302 (i senare tappning känd som 5.0L). Bromsarna är något mindre med 4-kolvsok runtom.

Det erbjuds även en motsvarande Mach I med enligt en uppgift ett möjligt urval av motorer från en Eco-Boost turbofyra på 2.3 liter upp till en original FE-serie big block V8. Det vanliga är dock Coyote V8:an enligt hemsidan som därtill listar Boss 302, Boss 363 och Boss 429 "Boss 9" som options. Tremec manuell låda är standard men den kan ersättas med en 4R70W automat utan extra kostnad. Bromsarna är också här från Wilwood; borrade skivor med fyrkolvsok runtom.

Priserna börjar på 209.000 USD vilket är mycket pengar men kan jämföras med de 300.000 USD eller mer som originalbilarna i toppskick brukar gå för idag i USA.

Man har för övrigt ett brett urval av hela sex olika "nygamla" Mustanger i Shelby-versioner och - faktiskt... 1969 Chevrolet Camaros uppgraderade som CR-1.

(Huvudsakliga faktakällor: tillverkaren och Classic American magazine ((UK)), januari 2019)

Mer info hos tillverkaren: https://www.classic-recreations.com/ och Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=lD3NPSkYXP8
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4727
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tor feb 21, 2019 7:31 pm

Släggmek skrev:(Hoppas jag inte missat nåt redan skrivet i trådarna nu :^o:D...)

På SEMA Show annonserade firman Classic Recreations i Oklahoma, USA att de planerar att börja erbjuda "nya" Mustang Boss 302 och 429 av generationen 1969-70 med Fords licensiering.

Bilarna kommer att byggas upp från originalkarosser eller, om kunderna önskar, Ford-licensierade nytillverkade karosser men det rör sig inte om rena renoveringar/replikor utan bilarna blir vad de kallar en "fortsättningsserie" (vilket då borde betyda att bilarna baserade på nya karosser tilldelas chassinummer/VIN i följd efter originalbilarna) med diverse uppgraderingar som rejäla bromsar, coilover-fjädring runtom och servoassisterad kuggstångsstyrning (kan fås som högerstyrd/RHD mot extra kostnad för den som behöver).

Intressantast är förstås drivlinorna som är baserade på moderna "crate engines" och tillhörande transmissioner. Bakaxlarna är den klassiska 9-tummaren här i form av märket Fab 9 med Posi-Traction diffbroms. Chassierna förstärks med subframe connectors av rör som kopplar samman ramtassarna och fördelar vridkrafterna. Valet är ganska fritt när det kommer till färger och inredning (som kan fås i läderklädsel) och förstås en maffig stereo för att möjligen överrösta motorljudet på långresor.

Boss 429 får en Ford Big Block ur 385-serien som tagits upp till 546 cu in för att ge enligt uppgift 815 hk (SAE Net får man förmoda, bara något lägre siffra enligt DIN-normen till skillnad mot de gamla glädjesiffrorna från originalens dagar). Alternativt anges en 514 cu in V8 med Boss 9 hemitoppar på hemsidans specifikation. Växellådan blir en sexväxlad manuell låda från Tremec. Hjulupphängningarna moderniseras med rörlänkarmar och coilover-stötdämpare, stora bromsar från Wilwood matchar prestandan (6-kolvs ok fram och 4-kolvs bak). Boss 302 erbjuds med antingen en modern Coyote 5.0 32-ventilers V8 alternativt en Boss 302 eller Boss 362 cu in stroker engine baserade på den klassiska Windsor 302 (i senare tappning känd som 5.0L). Bromsarna är något mindre med 4-kolvsok runtom.

Det erbjuds även en motsvarande Mach I med enligt en uppgift ett möjligt urval av motorer från en Eco-Boost turbofyra på 2.3 liter upp till en original FE-serie big block V8. Det vanliga är dock Coyote V8:an enligt hemsidan som därtill listar Boss 302, Boss 363 och Boss 429 "Boss 9" som options. Tremec manuell låda är standard men den kan ersättas med en 4R70W automat utan extra kostnad. Bromsarna är också här från Wilwood; borrade skivor med fyrkolvsok runtom.

Priserna börjar på 209.000 USD vilket är mycket pengar men kan jämföras med de 300.000 USD eller mer som originalbilarna i toppskick brukar gå för idag i USA.

Man har för övrigt ett brett urval av hela sex olika "nygamla" Mustanger i Shelby-versioner och - faktiskt... 1969 Chevrolet Camaros uppgraderade som CR-1.

(Huvudsakliga faktakällor: tillverkaren och Classic American magazine ((UK)), januari 2019)

Mer info hos tillverkaren: https://www.classic-recreations.com/ och Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=lD3NPSkYXP8


Det bästa från 2 världar, gammalt yttre med modernt inre. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande