Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Hon köpte första Mustangen – har den kvar än i dag

Allt om Fords modell Mustang.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4727
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Hon köpte första Mustangen – har den kvar än i dag

Inläggav RickardEM » tis feb 05, 2019 5:56 pm

Kul att hon har kvar den, tror inte att man skulle kunna köpa en bil "för tidigt" idag. :)

Artikel från Teknikens Värld (LÄNK).

Hon köpte första Mustangen – har den kvar än i dag
mustangcab.jpg


Ford Mustang debuterade den 17 april 1964 och redan två dagar tidigare köpte Gail sin cabriolet – den först sålda Mustangen. Hon har den kvar och värdet har stigit…

När Gail började jobba som lågstadielärare som 22-åring bad hon om ett lån av sina föräldrar för att köpa en bil. Hos den lokala Fordhandlaren i en förort till Chicago blev hon dock besviken – där fanns ingen cabriolet. Säljaren såg hur ledsen hon blev och tog henne till ett rum bakom bilhallen och drog skynket av den nya bilen Ford Mustang såväl med som utan tak – två dagar före premiären av modellen i New York den 17 april 1964.

– Jag tittade inte ens på bilen med tak. Jag visste att cabrioleten var min bil. Även om min favoritfärg är röd så blev jag förtjust i kulören Skylight Blue, säger Gail Wise i dag.

Två år senare träffade hon sin man Tom, de köpte hus och skaffade fyra barn. Mustangen fick axla rollen som familjebil.

– När vi skulle ut hela familjen hade jag den yngsta i knät, på den tiden hade man inte bilbälten, berättar Gail vidare.

1979 havererade Mustangen och den rullades in i garaget. Tom lovade att fixa bilen ”nästa vecka” men det skulle gå 27 år innan han skred till verket. Under åren ville Gail göra sig av med bilen men Tom envisades att behålla den och började som pensionär att renovera bilen. Först under arbetets gång stod det klart att det var den först sålda Mustangen.

I somras var paret med och åkte i den 10 miljonte Mustangen, en cabriolet som deras egen och även den historisk på sitt sätt. Bilen har nyligen värderats till upp mot 450 000 dollar, det vill säga strax över fyra miljoner kronor.

Kvittot har Gail kvar, det visar att hon betalade 3 447,50 dollar för bilen den 15 april 1964.


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Tags:

DarKis
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor sep 12, 2019 4:27 pm
Namn: Robert Lindkvist
Ort: Västerås
Kör: Mustang

Inläggav DarKis » tor sep 12, 2019 4:33 pm

fy fan vad häftig story! ja sånt lör man aldrig se här i norden ..

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3262
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån sep 16, 2019 1:40 am

"There can be only one" :D. Det närmaste här vore möjligen om nån köpt den första Volvo P1800:an (tillverkad i England hos Jensen, btw) och den ställts undan av förste ägaren. Men en bra story är det. Mindre ikoniska Ford-modeller med liknande historier om en ägare (ofta sterbhuset idag) finns fortfarande rätt många i svenska uthus, Ford-ägare är ofta fästa vid sina bilar som vi ju vet här :cool:. En pensionär i trakten sitter vad jag vet än på en -71 Mach 1 han köpte ca 1 år gammal och skött exemplariskt sen dess, om han inte dukat under sen sist jag såg dom.

1st gen Mustang i versioner som HT med sexa hade inte mycket högre status än en fräsch Amazon i 80-talets början med löjligt låga priser och nöttes ofta som brukisar året runt på den tiden. Jag minns även en lokal 2nd gen ((67-68)) fastback med V8, en vit, som gick i saltet ibland :eek: när ägaren inte hade vinterbil. Dåligt rostskydd hjälpte till (rekommendationen var visst ny behandling var 10 månad, få lyssnade väl) och allt sånt tog rätt många.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)