Mustang Mach E 2020
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Mustang Mach E 2020
https://www.ford.se/personbilar/mustang-mach-e
Så då är info släppt.
Intressant, designen och namnet får man väl vänja sig vid kanske men i stort verkar det rätt okej tycker jag. Räckvidden och prestandan är väl "tillräcklig", återstår att se hur den landar i pris i Sverige.
Men 750 kg dragvikt? Kom igen Ford...det gör att den inte fungerar som huvudsaklig bruksbil för mig.
Gustaf
Så då är info släppt.
Intressant, designen och namnet får man väl vänja sig vid kanske men i stort verkar det rätt okej tycker jag. Räckvidden och prestandan är väl "tillräcklig", återstår att se hur den landar i pris i Sverige.
Men 750 kg dragvikt? Kom igen Ford...det gör att den inte fungerar som huvudsaklig bruksbil för mig.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Riktigt intressant. En Mustang Mach E skulle helt klart funka som familjepulka åt oss. Hoppas få klämma och känna när de kommer till Sverige.
Enligt Top Gear så börjar instegsmodellen på 40.000 pund och First Edition på 50.000 pund.
Enligt Top Gear så börjar instegsmodellen på 40.000 pund och First Edition på 50.000 pund.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
Håller med, även om den säkerligen lär kosta bra mycket över vad jag är beredd att betala för en bil är den väldigt tilltalande.davve d skrev:Riktigt intressant. En Mustang Mach E skulle helt klart funka som familjepulka åt oss. Hoppas få klämma och känna när de kommer till Sverige.
Enligt Top Gear så börjar instegsmodellen på 40.000 pund och First Edition på 50.000 pund.
Några kritiker/recensenter som yttrat sig än?
Dock tycker jag det är ett väldigt knepigt grepp Ford valt att kalla den Mustang. Borde ju reta upp dem som har "riktiga" Mustanger.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Vi får se vad de svenska priserna hamnar på. För oss är det awd modellen som är intressant och då sticker det iväg trots 60000kr i miljöbonus.Järnkaminen skrev:Håller med, även om den säkerligen lär kosta bra mycket över vad jag är beredd att betala för en bil är den väldigt tilltalande.
Några kritiker/recensenter som yttrat sig än?
Dock tycker jag det är ett väldigt knepigt grepp Ford valt att kalla den Mustang. Borde ju reta upp dem som har "riktiga" Mustanger.
Den är riktigt redan riktigt hypad och spås bli en riktig utmanare till Tesla och den första ”vanliga” elbilen för ”vanliga” människor. Finns lite recensioner där de fått kika närmre på den på Youtube. Med en miljöbonus på 12500 dollar i vissa delstater i USA och en lägre prissättning än här lär den bli en riktig storsäljare.
Jag gillar ju att det är just en Mustang:D
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jag är nästan mer förvånad över att man inte använt Mustang som namn tidigare, på annat än Mustang alltså... Det retar garanterat vissa men det är ju ändå bara ett namn.
Räknar man på total cost of operation (eller ownership) så brukar en elbil klara rätt mycket högre inköpspris utan vara ekonomiskt vansinne (eller, det är ju alltid en ny bil...men...), förutsatt förstås att man kan, vågar och vill ligga ute med pengarna.
Jag hoppas också att tekniken och ambitionen från Mach E spiller över på lite enklare modeller. Kanske en Capri 3000 E? En lite mindre SUV till lite lägre pris... :-D
Gustaf
Räknar man på total cost of operation (eller ownership) så brukar en elbil klara rätt mycket högre inköpspris utan vara ekonomiskt vansinne (eller, det är ju alltid en ny bil...men...), förutsatt förstås att man kan, vågar och vill ligga ute med pengarna.
Jag hoppas också att tekniken och ambitionen från Mach E spiller över på lite enklare modeller. Kanske en Capri 3000 E? En lite mindre SUV till lite lägre pris... :-D
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
hmmm , vart har jag sett denna bil förr? just de! Tesla!
Helt plötsligt så börjar skon passa Ford
Helt plötsligt så börjar skon passa Ford
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jag tycker dock att det verkar helt obegripligt att man valt bort värmepump. Ska det funka att köra långt när det är kallt så måste det vara en fördel...
Vår Kuga kör ju stödvärme via dieselvärmaren emellanåt på längre (över säg 10 mil) redan när det är runt 20-25 grader kallt. Ska elbilen funka som riktig bruksbil i norra Sverige måste den ju kunna hålla värme i 30 graders kyla utan att all räckvidd försvinner. Ska jag köra 25 mil räcker det ju (väl?) inte att börja med uppvärmt batteri.
Tesla har väl samma brist men det hjälper föga.
Gustaf
Vår Kuga kör ju stödvärme via dieselvärmaren emellanåt på längre (över säg 10 mil) redan när det är runt 20-25 grader kallt. Ska elbilen funka som riktig bruksbil i norra Sverige måste den ju kunna hålla värme i 30 graders kyla utan att all räckvidd försvinner. Ska jag köra 25 mil räcker det ju (väl?) inte att börja med uppvärmt batteri.
Tesla har väl samma brist men det hjälper föga.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Får vi se Mach E i Gymkhana snart?
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Tja, nu klarnar det ju kring Fords kungörelse att de flesta amerikanska modellnamnen och befintliga -serierna skulle försvinna - Mustang-namnet kommer nog att smackas dit på alla möjliga generiska standardmodeller för att ge lite kaxigare image, lite som ett undermärke med risk att reduceras till ett utrustningspaket ungefär som Ghia eller Vignale. Mustang-namnet var ju på väg ut innan 2005 års modell lyfte det igen, det vore nog smartare på sikt att hålla namnet reserverat för muskelbilar. Detta påminner om när rockgruppen Kiss lånade sig till franchise och dök upp t o m på amerikanska barns lunchboxar vilket inte togs emot så väl av hardcore-fansen .
Jaa, nog verkar det som att Ford byggt en egen Tesla som sagt. Vi får väl se om den överträffar originalet.
Jaa, nog verkar det som att Ford byggt en egen Tesla som sagt. Vi får väl se om den överträffar originalet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Mustang Mach E 2020
Lite mer information, hämtat från artikeln på Teknikens Värld: LÄNK
\RickardFord Mustang Mach-E kommer först till Europa – sedan USAFords elbil Mustang Mach-E kommer till bland annat Norge innan de amerikanska kunderna har möjlighet att lägga vantarna på modellen.
Det var i sent i höstas som Ford presenterade Mustang Mach-E, en elektrisk crossover med tydliga Mustang-drag. Då meddelade Ford att lanseringen i Europa ska äga rum under 2020, dock utan att bjuda på några prisuppgifter. Några svenska priser finns ännu inte, men Ford i Tyskland skriver att ingångspriset är 46 900 euro vilket motsvarar 495 700 kronor, och i Norge är priset 422 000 norska kronor vilket översatt till svenska kronor blir 438 900.
I USA var man däremot snabba med att presentera prisuppgifter, från 43 895 dollar vilket motsvarar 424 000 kronor. Många amerikaner var kvicka med att lägga en beställning på Mustang Mach-E, men de blir inte först att få bilen i sina händer.
De första kunderna i USA kommer att få sina bilar levererande under sista kvartalet av 2020, det vill säga någon gång under oktober, november eller december.
Europeiska kunder kommer att få lägga vantarna på modellen tidigare än så, det säger Jason Mase, Fords ansvariga elektrifieringsstrateg, till en forummedlem på Mach-E Club.
– Leveranserna börjar först i Europa. Detta beror på nya bestämmelser i exempelvis Kalifornien, där varumärken kommer att förhindras från att sälja bilar om de inte säljer nollutsläppsmodeller. Så för att uppfylla dessa regler kommer länder som Norge att vara först, säger han.
Ford Mustang Mach-E finns i flera olika utföranden, med elmotorer som ger från 259 till 465 hästkrafter samt batterier av olika storlek. Prestandaversionen Mustang Mach-E GT (465 hk) lanseras under 2021.
Vid senaste månadsskiftet hade Ford fått in över 30 000 beställningar på Mustang Mach-E.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Mustang Mach E 2020
Det är inte en Mustang, det är en Mustang Mach-E...
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Mustang Mach E 2020
Bra när verkligheten stämmer bättre än simuleringarna.
\RickardFord Mustang Mach-E kan ladda 12 mil på tio minuterFords nya helelektriska bil Mustang Mach-E, som är Sverige-aktuell i början av nästa år, kan laddas för hela 12 mils körning på knappt tio minuter med en snabbladdare från IONITY. Detta enligt de senaste testerna bilen genomgått vilket också motsvarar en förbättring med 30 procent sedan de första testerna. Alla tester är gjorda enligt WLTP-standard.
När Ford nu på allvar börjat genomföra verklighetsbaserade tester med nya Mustang Mach-E har man redan lyckats förbättra räckvidden med 26 kilometer eller med nästan 30 procent jämfört med tidigare, mer konservativa och dator-simulerade tester för en Mustang Mach-E utrustad med räckviddsförlängare och bakhjulsdrift (RWD).
Den fyrhjulsdrivna (AWD) modellen beräknas lägga på ett genomsnitt på 107 km vid endast tio minuters snabbladdning, och både AWD- och RWD-modellerna laddar från 10 till 80 procent på 45 minuter.
Batteriet med standard-räckvidd i nya Mustang Mach-E beräknas kunna ladda på 91 kilometer på tio minuter för RWD och 85 kilomeneter för AWD, där laddning från 10 till 80 procent går på 38 minuter.
Mustang Mach-E: s totala räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP hjälper till att säkerställa att förarna kan genomföra längre resor utan att vara oroliga.
I Europa stöds Mustang Mach-E av det branschledande laddningssystemet Ford Charging Solutions som ger sömlös, integrerad tillgång till laddning hemma och över hela Europa.
Tidigare i år uppmanade Ford of Europes högsta chef Stuart Rowley regeringar, företag och organisationer att driva på en snabbare utbyggnad av offentliga laddningsinfrastrukturer. Samtidigt fortsätter Ford att planera och implementera 1000 laddstationer vid Ford-anläggningar i hela Europa under de kommande tre åren för att göra laddningen enkel och bekväm för anställda.
Den helt elektriska Mustang Mach-E är spjutspetsen för ett snabbt växande, elektrifierat fordonsprogram från Ford och är ett av 18 nya elektrifierade fordon som företaget introducerar i Europa före slutet av 2021.
Nya Mustang Mach-E har Sverigepremiär i början av nästa år. För mer information om bilen gå in på https://www.ford.se/personbilar/mustang-mach-e
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande