Motorbyte från sug till turbodiesel?

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Lars Tenglin
Nybörjare
Namn: Lars Tenglin
Kör: Ford Transit Husbil

Motorbyte från sug till turbodiesel?

Inlägg av Lars Tenglin »

Hej!
Jag har en Transit årsmodell -90 med dieselmotor utan turbo. Jag undrar om det är möjligt och lagligt att byta till en 2,5l turbomotor av lite nyare årsmodell, runt -95/-99. Om det är möjligt, är det något jag bör ta extra hänsyn till?

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Möjligt ja, lagligt först efter reg besiktning, men frågan är om någon märker att du bytt, det är ju inte fråga om några värsting grejer...
Men ska det vara rätt så prata med bilprovningen och fråga vad du kan göra. Duger inte svaren så får det väl bli ombyggt fordon genom SFRO.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Utan andra ändringar brukar besiktningsorganen godta ökning av effekt med 20% och vridmoment med 10% - vilket brukar göra att det är svårt att byta till turbodiesel, vridmomentet blir för högt.

Det är som sagt inte säkert att någon märker eller bryr sig om bytet men ska det reggas ärligt, som ombyggt fordon, måste man även byta växellåda, bakaxel och hela bromssystemet (annars får man inte använda undantagsreglerna för ombyggt fordon). Så då blir det ett ganska omfattande projekt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Gösta
Erfaren
Namn: Göran Ekman
Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV

Re: Motorbyte från sug till turbodiesel?

Inlägg av Gösta »

Jag lyfter en lite äldre tråd, därför att frågan är fortfarande aktuell. Jag hittade tråden när jag letade efter uppgifter om ett motorbyte på min mk2 diesel . Rent fysisk verkar det inte vara något bekymmer. Samma motor funkar rakt av även på bilar med York motorn Transiter från -72.
Konfererat med en man som jobbat på ett bilprovnings företag tills nyligen. Han trodde att de flesta inte bryr sig om att det sitter turbo på motorn.
Lagligt utan regbes nej.
Kommer någon att bry sig troligen inte.
Vet inte hur det är med bromsar på Mk 3, 4 och 5? Plockar man bromsar och eventuella andra chassi uppdateringar från donator bilen borde det väl gå att regbesiktiga.
Det som praktiskt kan ställa till det är Lucas EPIC insprutnings systemet . På ett engelskt Transit forum förordar man att byta ut det mot ett mekaniskt Bosch system , billigare att laga mindre med komponenter som kan krångla.
Göran i Björnarbo

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Utmaningen med "Plockar man bromsar och eventuella andra chassi uppdateringar från donator bilen borde det väl gå att regbesiktiga." är att besiktningsorganen inte alltid ser det på samma sätt.

Jag har (i egenskap av besiktningsman för SFRO) haft dialog med flera besiktningsorgan där de vägrar göra sådant utan att tillverkare, Ford i detta fall, intygar vilka bromsar som krävs för vissa ändringar. Numera är det rätt få tillverkare som fixar den typen av intyg.

Så vill man bygga om och chansa så ska man vara beredd på att det kan bli stopp om man hamnar i ett läge där registreringsbesiktning krävs.

Gustaf

Gösta
Erfaren

Inlägg av Gösta »

Svaret vart väl lite grand efter dom erfarenheter som jag fick i samband med med ett motorbyte i en helt annan bil, kontaktade en tekniker som gjorde registrerings besiktningar , upplevde att där gick det att ha någon form av dialog.
Så den ordning man ska köra efter är att kontakta den tekniker som sköter registrerings besiktningar där man vill besikta och beskriva vad tänker göra. Hur tolkar den personen regelverket.
Att datera upp en 20-30 år gammal Transit från totalt undermotoriserad till klen tillhör något som i den bästa av världar kan betraktas som en trafiksäkerhetsmässig välgärning .
Kontentan av mitt svammel är att regelverk kan tolkas olika, av de som utför registreringsbesiktningar.
Så kontakt med en tekniker som utför registreringsbesiktningar, är det första.
Kul att få svar av någon som har inblick i systemet.
Göran i Björnarbo

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Du har helt rätt, dialog är det som gäller. Det är bara viktigt att komma ihåg att prata innan man bygger... :-)

Gustaf

Gösta
Erfaren

Inlägg av Gösta »

Effekt siffran där finns det en kw siffra på regbeviset. Men var får man tag på vridmoments uppgiften?
Idag är det nästan omöjligt att kolla vilken effekt en bil har det går att justera laddtryck och insprutning på några ögonblick.
Var enklare på den tiden det räckte med att räkna antalet förgasare.
Göran i Björnarbo

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Bilens instruktionsbok eller verkstadshandbok kan vara en källa, ibland kan det också gå att gräva fram gamla typbesiktningsunderlag eller liknande. Handlar det mest om att bilda sig en egen uppfattning kan man också leta på Wikipedia och liknande ställen.

Gustaf

Gösta
Erfaren

Inlägg av Gösta »

Kollar jag instruktions boken för -83 och -96 så i våran gamla sug diesel som har vridmoments max 134Nm där blir ett plus på 10% 13,4Nm summa 147Nm starkaste sugdieseln har 168Nm. Klenaste Td ger 200Nm .
Det finns en effekt lista hos SFRO med av tillverkarna godkända motor effekter. Där hittar jag inga Ford Transit. Ombyggt fordon med alla komponent byten som krävs verkar väldigt omständigt .
Vilka komponenter ska man då använda?
I mitt fall har jag det kraftigaste chassit modell 190 total vikt 3500kg. Vilket innebär ventilerade skivor fyrkolvs ok.
Våran bil husbil från -83 är liksom trevligast på vägen i 80-90km/tim.
Det finns inte utrymme i regelverket för att förse bilen med en motor som gör den lämplig i trafiken.
Vilket utrymme som den tekniker som utför registreringsbesiktningen har vet jag inte .
Lite frestande att ordna en bit avgasrör som ersätter turbon vid besiktningen besikta utan turbo. Åka hem och montera turbo med lämpliga tillbehör. Och åka på semester. Risken för att någon ska bötfälla mig för att fordonet hänger med i trafiken bedömer jag som relativt liten.
Synar man regelverket är det ombyggtfordon som gäller.
Göran i Björnarbo

Skriv svar