Motorbyte från sug till turbodiesel?

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Motorbyte från sug till turbodiesel?

Inlägg av therealpinto »

Jag förstår precis men det jag brukar säga är att om man ska göra detta, så är det lika bra att byta till "rätt" motor för det är inte mer jobb.

Att bara uppgradera litegrann är inte så mycket värt jobbet men att stoppa i en mer modern diesel på kanske 115-130 hk och säg 350-400 Nm skulle höja bruksvärdet fantastiskt mycket. Du kan ju behålla framvagnen om du vill...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Gösta
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
Namn: Göran Ekman
Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
Ort: Huddungeby i Uppland

Re: Motorbyte från sug till turbodiesel?

Inlägg av Gösta »

Ett motorbyte till en likadan motor motor som original men med turbo är ett väldigt litet ingrepp. Men inte legalt.
En modern motor med ett avancerat styrsystem är inget som tilltalar mig, det räcker med en modern bruksbil.
Tyvärr är det idag funktions brister på de avancerade motorerna som sänder bilar till skroten.
När det gäller chassi tänker jag att framvagnen på transiten med en stel I-profil lite 1910 tal över den utan servo.
Då känns det rimligare att leta upp en Sprinter el.liknande, få en framvagn med styrservo och rejäla bromsar sedan bakaxel från samma bil, samt resterande broms detaljer. Får då även möjlighet att få 15-16 tums fälgar.
Då börjar projektet bli stort. Mot att bara byta en motor.
Grabben har en ”crossbuss” VW LT finns möjlighet att på nära håll mäta och fundera.
Tackar för svaren.
Göran i Björnarbo

Gösta
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
Namn: Göran Ekman
Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
Ort: Huddungeby i Uppland

Re: Motorbyte från sug till turbodiesel?

Inlägg av Gösta »

Var på ett studiebesök hos en kille som bygger om bilar på riktigt.
Hans svar på min fråga om hur man får en bil med radikala ombyggnader att bli registreingsbesktad.
Var lite svävande, det gick ut på att hitta ”rätt” person som kunde kalla det för ombyggd fordon, verkar som att olika personer tolkar regelverket lite olika.
Göran i Norråmyra

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Motorbyte från sug till turbodiesel?

Inlägg av therealpinto »

Absolut, så är det. En bra kontakt med en person som gör regbesiktningar är bra, det är ju besiktningsorganens personal som har formella makten, inte SFRO eller TESTA även om vissa ibland uttrycker att det är de organisationerna som säger go/no go formellt sett.

Jag besiktade nyligen en LT31 med modernare dieselfemma ("Volvo"), Chrysler bakaxel med bromsar och bromsar fram från nyare LT31. Ett "enkelt" bygge som ändå klarar formella kraven för ombyggt fordon och dessutom fungerade bra.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Gösta
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
Namn: Göran Ekman
Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
Ort: Huddungeby i Uppland

Re: Motorbyte från sug till turbodiesel?

Inlägg av Gösta »

Våran Transit -83a är ett husbils bygge. Med allt vad innebär med stort vindfång både front och från sidan.
Sådana byggnationer som lätta lastbilar blir kompromisser oavsett fabrikat på chassit. Det som sätter stopp för att bygga bilar som funkar bra är den begränsade totalvikten. Chassit är helt enkelt för vekt. Det som verkar görligt på chassit är att komplettera bilen med hjälpluftfjädring. Sägs stabilisera bilarna.
Min specifika bil har det kraftigaste chassit med de bästa bromsarna som fanns då. Men med den klenaste motorn som gick att uppbringa i det chassit.
Det jag skulle vilja var att det fanns en möjlighet att utnyttja de värdena som fanns på övriga motorer på det chassit effekt och vridmoment.
Men den möjligheten erbjuder inte systemet. Utan möjligheten som finns är ombyggt fordon.
Vilket känns som orimligt mycket arbete för att i slutändan kunna regbesikta bil med en starkare motor.
Regelverket som SFRO tog fram för länge sedan när den gula Anglian med volvo drivlina tog form på -80 talet.
Har betytt oerhört mycket för bil hobbyn i landet.
Men i det här specifika fallet passar inte min bil in.
Den enda rimliga lösningen är att jag blir en brottsling.
Göran i Norråmyra

Skriv svar