Start/laddningsproblem - Ford Transit Connect 1.8 TDCi årsmodell 2006
-
- Nybörjare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: mån jan 10, 2022 7:05 pm
- Namn: Kenneth B
- Kör: Ford Transit Connect 1.8 TDCi årsmodell 2006
- Ort: Stockholm
Start/laddningsproblem - Ford Transit Connect 1.8 TDCi årsmodell 2006
Hej,
Har ett problem som någon kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Häromdagen efter jag hade startat bilen, gått ut och skrapat fönsterna (snöig dag) så luktade det lite "elbrand" i kupén. Öppnade motorhuven och luktade - ingenting. Satte mig i bilen igen och lukten försvann ganska fort. Tänkte inte mer på det och åkte till jobbet.
Onsdag eftermiddag, när jag var på väg hem så märkte först att vindrutetorkarna gick lite väl långsamt. Efter ett tag började batterilampan att lysa. körde vidare. 10 minuter senare, när jag var nära hemmet så började all belysning inuti bilen lysa väldigt svagt och därefter slocknade all belysning på instrumentpanelen. Motorn gick fortfarande. Parkerade en bit från huset och stängde av tändningen. Därefter provade jag att starta igen - den "stönade till" vid några försök men därefter klickade det bara.
Dagen därpå kopplade jag in en batteriladdare som fick ladda hela dagen. På kvällen provade jag att starta bilen igen och då var det inga problem! Körde upp bilen till huset och fortsatte och ladda batteriet. Fick därefter hjälp av en mycket hjälpsam granne att mäta batteriet för att se om den laddade vilket den inte gjorde! Något med generatorn troligtvis tänkte vi (...eller rättare sagt min granne, då motorer är inte min starkaste sida). Hade troligtvis kunna köra på batteriet i 1 1/2 dag utan att generatorn laddade.
Fortsatte att ladda upp batteriet med batteriladdaren och i morse när jag skulle köra ner bilen till verkstaden så startade den inte alls! Motorn stönade svagt till ett par gånger och sedan klickade startmotorn bara - men full ljus på instrumentbrädan.
Ok, ringa bärgare!
Bärgaren kom men hade inte möjlighet att ta med bilen då han hade för stor bil för att komma till min bil. Han tog dock sitt hjälpbatteri för att se om den gick att starta med starthjälp från batteriet men startmotorn klickade då bara. Han trodde att startmotorn var trasig!
Bilen står nu vid huset.
Min fråga är nu - Vad kan vara fel?!?
Bilen gick ju att starta utan problem minst 3 gånger efter laddning av batteriet men generatorn laddade inte batteriet.
Kan en trasig generator eller laddningsregulator förstöra en startmotor???
Mycket förvirrad lekman önskar tips.
Har ett problem som någon kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Häromdagen efter jag hade startat bilen, gått ut och skrapat fönsterna (snöig dag) så luktade det lite "elbrand" i kupén. Öppnade motorhuven och luktade - ingenting. Satte mig i bilen igen och lukten försvann ganska fort. Tänkte inte mer på det och åkte till jobbet.
Onsdag eftermiddag, när jag var på väg hem så märkte först att vindrutetorkarna gick lite väl långsamt. Efter ett tag började batterilampan att lysa. körde vidare. 10 minuter senare, när jag var nära hemmet så började all belysning inuti bilen lysa väldigt svagt och därefter slocknade all belysning på instrumentpanelen. Motorn gick fortfarande. Parkerade en bit från huset och stängde av tändningen. Därefter provade jag att starta igen - den "stönade till" vid några försök men därefter klickade det bara.
Dagen därpå kopplade jag in en batteriladdare som fick ladda hela dagen. På kvällen provade jag att starta bilen igen och då var det inga problem! Körde upp bilen till huset och fortsatte och ladda batteriet. Fick därefter hjälp av en mycket hjälpsam granne att mäta batteriet för att se om den laddade vilket den inte gjorde! Något med generatorn troligtvis tänkte vi (...eller rättare sagt min granne, då motorer är inte min starkaste sida). Hade troligtvis kunna köra på batteriet i 1 1/2 dag utan att generatorn laddade.
Fortsatte att ladda upp batteriet med batteriladdaren och i morse när jag skulle köra ner bilen till verkstaden så startade den inte alls! Motorn stönade svagt till ett par gånger och sedan klickade startmotorn bara - men full ljus på instrumentbrädan.
Ok, ringa bärgare!
Bärgaren kom men hade inte möjlighet att ta med bilen då han hade för stor bil för att komma till min bil. Han tog dock sitt hjälpbatteri för att se om den gick att starta med starthjälp från batteriet men startmotorn klickade då bara. Han trodde att startmotorn var trasig!
Bilen står nu vid huset.
Min fråga är nu - Vad kan vara fel?!?
Bilen gick ju att starta utan problem minst 3 gånger efter laddning av batteriet men generatorn laddade inte batteriet.
Kan en trasig generator eller laddningsregulator förstöra en startmotor???
Mycket förvirrad lekman önskar tips.
- Granworth
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
Re: Start/laddningsproblem - Ford Transit Connect 1.8 TDCi årsmodell 2006
Hej.
Det är såklart svårt att ge en exakt diagnos på ditt fel , men ska försöka hjälpa dig .
Har du konstaterat att du har haft Kabelbrandslukt i kupen så är det där mina misstankar ligger..
tändlåset , strömställaren för belysning och cigg tändare skulle jag kolla upp först...
eller om det finns icke original inkopplingar på Fords original el schema .. ( eftermarknads poplåda eller detsamma )
Att generatorn skulle kortsluta i sig själv anser jag som ovanligt , dvs om diod bryggan är hel och allt spån från kollektorena / släpringarna som ligger i mellan ladd regularton inte finns , kan vi utesluta generatorn,
Att start motorn " Bara " klickar beror på för LÅG spänning / volt ... och med detta så utesluter jag att startmotorn är sönder..
Jag har för närvarande inget komplett elschema för våra Transiter och med detta så finns det ju andra felkällor som div. relä och kontakter som kan ställa till det.. Men när du beskriver att lyset och vindrute torkarna går halvdant så har din transit en rejäl kortslutning ....
MEEEN hoppas vi på det bästa så kan oxå en dåligt ansluten jord / minus pol på chassiet eller batteriet ställa till det som du har beskrivet..
// Krille.
Det är såklart svårt att ge en exakt diagnos på ditt fel , men ska försöka hjälpa dig .
Har du konstaterat att du har haft Kabelbrandslukt i kupen så är det där mina misstankar ligger..
tändlåset , strömställaren för belysning och cigg tändare skulle jag kolla upp först...
eller om det finns icke original inkopplingar på Fords original el schema .. ( eftermarknads poplåda eller detsamma )
Att generatorn skulle kortsluta i sig själv anser jag som ovanligt , dvs om diod bryggan är hel och allt spån från kollektorena / släpringarna som ligger i mellan ladd regularton inte finns , kan vi utesluta generatorn,
Att start motorn " Bara " klickar beror på för LÅG spänning / volt ... och med detta så utesluter jag att startmotorn är sönder..
Jag har för närvarande inget komplett elschema för våra Transiter och med detta så finns det ju andra felkällor som div. relä och kontakter som kan ställa till det.. Men när du beskriver att lyset och vindrute torkarna går halvdant så har din transit en rejäl kortslutning ....
MEEEN hoppas vi på det bästa så kan oxå en dåligt ansluten jord / minus pol på chassiet eller batteriet ställa till det som du har beskrivet..
// Krille.
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..