kupéfläkt transit-97

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit

kupéfläkt transit-97

Inlägg av Ankan-78 »

hej hej, har en Ford Transit -97 i går så startade fläkten ca 4-5 sekunder efter jag vred på den. idag fungerar den inte alls, jag har kollat säkringen och den är hel.
Själva vredet kan man vrida åt höger för fläkten 1-2-3 osv. och man kan vrida åt vänster (heter nåt med cirkulation) (en symbol med en pil som går runt) vrider jag reglaget åt höger, händer ingenting, vrider jag åt vänster så surrar en fläkt sakta och tyst i nån sekund sen dör den.
nån som vet vad som kan vara fel. om det finns nåt relä nånstans eller vad?
kan tillägga att det knäpper bakom och under instrumentpanelen när jag vrider åt vänster.

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Låter som felet ligger i reglerpanelen om det med är från denna de dessutom knäpper som väl ser ut som så till den modellen: http://bilder.lagabasen.se/delar/1074/1074531038vy1.jpg och så dess baksida: http://bilder.lagabasen.se/delar/1074/1074531038vy2.jpg

Fläktlägen åt vänster är så för återcirkulerade funktionen som du menar alltså att ingen frisk luft tas in i dessa fläktlägen. Sådant reglage finns hos skrotarna för några hundra, du kan med dubbelkolla detta genom att provmät at tdet verklien finns spänning till reglaget men inget utgående.

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

japp, det är sån panel jag har.

Inlägg av Ankan-78 »

återcirkulationen fungerar. lika så värmen, men fläkten vill inte gå. nån pratade om fläktmotståndet, men jag har ingen aning. kan man koppla förbi motståndet eller reglaget och köra fläkten på max?

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nej det är just om felet ligger i reglaget kan man ha övrig funktion men ingen utspänning till fläktmotorn.
Defekt fläktmotstånd brukar oftast ge utebliven fläktmotor på dom lägre hastigheterna med sällan på det högsta som då går med full spänning (12Volt).

Dertta gör att iaf jag kraftigt misstänker reglaget som jag med bytt på några sådana bilar med samma symtom. Speciellt då fläkten inte går på högsta läget åt något håll.

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

okej

Inlägg av Ankan-78 »

ja, jag litar på dig, och ska se om jag får bort panelen i eftermiddag.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja det är naturligtvis ingen garanti men på dom samma reglage jag bytte på liknande transiter med liknande fenomen så var det dessa som var defekta.
Men provmät annars upp den som sitter där att det går in 12 Volt och om det nu går ut någon spänning för dom olika lägena.

Detta är bara egna erfarenheter,,, ;)

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

hej

Inlägg av Ankan-78 »

hej igen. alltså jag har inte haft möjlighet att kolla mer på bilen. lysena fungerar som dom ska, men fläkten gör det ju inte. jag har tittat på motståndet, och det var ingen vacker syn (rost) själva vredet i bilen har jag inte kollat på för hela instrumentpanelen är gjuten i ett stort stycke, så jag ska se om jag kommer åt det ikväll via fönsterfacket och ner bakom, jag hade tänkt att dra en sladd förbi vredet (om jag nu lyckas lösa det) och se om fläkten går då, gör den inte det tänkte jag se om det var möjligt att dra en sladd förbi motståndet och se om fläkten går på full efekt.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja i vilket fall som helst även med ett helt trasigt fläktmotstånd brukar det alltid fungera med högsta hastighet om nu reglaget är helt.
Dess fläktmotstånd bör iaf se ut som så löst:http://bilder.lagabasen.se/delar/1050/1050443463vy1.jpg

Men vissta för att utröna aom felet ligger i reglaget så läg på plus direkt till fläktmotorn för att testa att den iaf fungerar som den ska.

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

ok

Inlägg av Ankan-78 »

okej, jag ska dra en strömsladd direkt till fläkten och se om den går då. om den fungerar när jag gör detta, kan man inte ha en plus sladd dragen till den hela tiden och sätta strömbrytare på sladden? eller kan nåt gå sönder om man gör så?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Eller så kolar du bara med en provlampa vid fläkten att/ om det verkligen finns ström där.

Men visst vill du bara få fart på fläkten utan merkostnad så visst dra en egen kabel via egen strömbrytare så fungerar det minst lika bra och utan andra problem.

Haken blir ju med detta att det bara bli föllt ös eller inget på den fläkten...

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

uppehåll

Inlägg av Ankan-78 »

hej hej, har inte haft tillfälle alls att kolla fläkten på bilen, men nu har jag tid till det. två dumma frågor till bara,
1, var sitter den?
2, hur kommer jag enklast åt den?
hela instrumentpanelen är gjuten i ett stycke, så det känns omöjligt att riva den. jaqg har tagit bort facket över handskafacket, och även kollat in under panelen, men ser inte alls vad jag ska lossa för att komma åt den. plast plast plast plast överallt :)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har ännu inte fått förmånen,, att göra närmare bekantskap med detta moment och modell av bil. Men som den lösa fläkten ser ut som så http://bilder.lagabasen.se/delar/1054/1054277396vy1.jpg bör den sitta som brukligt på lufttrumman bakom/under instrumentpanelen till höger.

Så har du kikat undertill och uppåt, där dessa som sagt brukar husera?

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

okej

Inlägg av Ankan-78 »

jo, jag har tittat överallt, men jag ska se i morgon om jag kan skruva bort lite plastkåpor runt om där "luftventilerna"(rören) går in. så borde jag nog kunna se den kanske.
annars får jag trycka in handen bakom och slita loss kontaktvredet från panelen till fläkten. men jag vet ju inte villken av sladdarna som jag ska mata ström på för att se om den funkar.... misstänker att det är en klump med 5-6 sladdar i jag får fram om jag gör på det sättet.

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

hej igen

Inlägg av Ankan-78 »

nån som vet var man kan se ett kopplingschema för transiten?
jag tror jag har lokaliserat baksidan på kup´fläkten, men det ser ut att gå 5 sladdar till ett grönt relä på översidan av den och sen sitter det en kontakt på undersidan med två sladdar i.
(antalet trådar kan vara fler då det är trångt som tusan att se)
-skulle vara bra att veta vilken sladd jag ska mata ström på för att få den att snurra :)

och om nån vet hur jag bör dra trådarna. plus till strömbrytare och sen vidare till fläkten, men hur gör jag med minuskabeln som går från fläkten?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Du kommer inte åt att se dom två lite grövre kablarna som går till just fläktmotorn (http://bilder.lagabasen.se/delar/1044/1044257337vy1.jpg) i regel en svart (jord) och så pluskabeln (röd).

Så spänningsätter du direkt till den röda, men det kan med vara så att det finns spänning fram på röd kabel, men att fläkten styrs från jordsidan. Detta bör du först mäta dig fram till vilket som saknas vid dessa kablar.

Skriv svar