kupéfläkt transit-97

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit

okej

Inlägg av Ankan-78 »

jo, alltså jag ser en kontakt med två lite tjockare sladdar, dock kan jag iallafall se att en av dom är svrt/vit randig,
kan jag dra en ny plus till den kontakten då, och dra en ny från minus på fläkten och jorda bara?

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja nyper du då båda dessa grova kablar så är det bara sedan att att ansluta plus och minus och skulle fläkten då snurra åt fel håll är det bara att skiffta kablarna. Men då har du bara fullt ös på fläkten med denna koppling.

Även om man kan ansluta en egen reostat som dock bör bara av lite kraftigare modell,, men vill du bara ha fart på fläkten duger där bara en vanlig elkontakt med på och av.

Men med kopplingen om du bara vill ansluta till ena kabeln måste du i så fall ta reda på om fläkten är jord eller plusstyrd och förse fläktmotorn med det som fattas så att säga.

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

hmmm

Inlägg av Ankan-78 »

jag trode lite så här att om jag tar bort kontakten på fläkten så är det två stift där + -.
och att jag kunde ta en strömsladd till en brytare och vidare till fläktens +.
sen bara tagit en sladd från - stifftet i fläkten och jorda den, men så kanske jag inte kan göra då......

jag ska ialla fall ta bort kontakten och mäta på sladdarna om det är ström där....

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

hej hej, längesedan problemet kom men jag har kört med en avsäkrad pluskabel direkt till fläktmotorn och strömbrytare på det så jag har iallafall haft fullt flås på fläkten, men nu har jag kollat lite och fläktmotståndet var sönder, jag byglade det och fläkten funkar dock inte på full efekt, villket jag kan tycka är konstigt och inte hittar jag nåt att köpa heller, min ser ut som en liten cylinder med en spral runt, men på bilder jag sett andra så är dom platta och avlånga, så jag börjar undra om det heter fläktmotstånd som jag har pillat med (sitter vid höger framljus) märkte att jag får vicka på vredet för att läge två med ska gå igång, och att fläkten tjuter lite, jag ska se om jag får bort fläkten och smörja upp den det funkade på volvon jag hade eftersom den med tjöt och gick lite "tungt" men min huvud fråga alltså, varför hittar jag inget motstånd som ser ut som det jag har, ???

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Det är i så fall denna som ska var till den modellen: http://www.laga.se/visa-produkt?Part=K-L415221 för att få fart på fläkteriet igen.

Visst går en fläktmotor så pass tungt att den inte driver på tex ettans fläktläge brukar dess fläktmotstånd brännas sönder rätt fort.

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

aha okej, passar den i min? mitt är mycket längre med trestiftskontakt på sjölva porlinsplattan den sitter på

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Vet ej,, men liknar mest din beskrivning "ser ut som en liten cylinder med en spiral runt". Men liknar den din då som nu sett dom båda?
Nån annars av dessa som ser ut att passa då: http://www.laga.se/visa-produkter?PartC ... 2492&Tab=2

Annars hittar du högst troligt exakt den du söker här: http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=for ... cat=131090

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

aha tack så mycket, den ser exakt likadan ut som denna: http://www.ebay.de/itm/Heizungs-Widerst ... 3a85b203c8

det gör väll inget att den är t.o.m 94 fast min är en 97, den ser likadan ut så det borde ju funka tycker jag ;)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja då så bara att slå till då för runt 200 billiga pengar inklusive frakt då,,,
Nej årsmodellen hör inte alls hemma här utan det är vad som är identiskt med originalet. :)

Skriv svar