Bilen hoppar.
- Ankan-78
- Veteran
- Namn: Tom Karlsson
- Kör: Ford Transit
Bilen hoppar.
har googlat som en galning, men inte hittat nån med samma problem till en sån motor jag har.
Ford transit 2.0 bensinare från 97.
har stått stilla 5-6 veckor och nu när jag använder den så är det nått knas.
har haft den i ca 6 år och nästan alltid när jag kör iväg (kall) så efter några hundra meter hoppar den, då släpper jag gasen och sen gasar igen så har den funkat kanon hela tiden.
NU hoppar den hela tiden, och gör den inte det så går den illa, blödrar och svarar inte på gasen, visst det händer att den rullar på som den ska tills jag kommer till 80 km/h och ska hålla jämn gas, då sjunker hastighetn, billen börjar sega och hoppa och blöddra, såg dock att ett rör till "avgas återcirkulationen" satt löst och fixerade detta med tejp men det gjorde ingen skillnad (ska dock åtgärda det med snarast) jobbigt vid rödlysserna då jag ska iväg och redan på ettan runt 20km/h börja han hoppa och vill inte alls gå upp i hastighet, körde på låga växlar hem och varvade, men det hjälpte inte heller.
har även hällt i bensin bla bla som ska rensa system, spridare osv, men ingen skillnad där heller.
kan tillägga att den går jämnt och som vanligt på tomgången.
några tankar jag kan komma på är:
1. tändkabblar
2. lmm
3. lamdan
ser lite ut som att det inte finns fördelare utan att det sitter två-fyra spolar längst fram på motorn.
nån som haft en doch 2.0 med liknande problem???

Ford transit 2.0 bensinare från 97.
har stått stilla 5-6 veckor och nu när jag använder den så är det nått knas.
har haft den i ca 6 år och nästan alltid när jag kör iväg (kall) så efter några hundra meter hoppar den, då släpper jag gasen och sen gasar igen så har den funkat kanon hela tiden.
NU hoppar den hela tiden, och gör den inte det så går den illa, blödrar och svarar inte på gasen, visst det händer att den rullar på som den ska tills jag kommer till 80 km/h och ska hålla jämn gas, då sjunker hastighetn, billen börjar sega och hoppa och blöddra, såg dock att ett rör till "avgas återcirkulationen" satt löst och fixerade detta med tejp men det gjorde ingen skillnad (ska dock åtgärda det med snarast) jobbigt vid rödlysserna då jag ska iväg och redan på ettan runt 20km/h börja han hoppa och vill inte alls gå upp i hastighet, körde på låga växlar hem och varvade, men det hjälpte inte heller.
har även hällt i bensin bla bla som ska rensa system, spridare osv, men ingen skillnad där heller.
kan tillägga att den går jämnt och som vanligt på tomgången.
några tankar jag kan komma på är:
1. tändkabblar
2. lmm
3. lamdan
ser lite ut som att det inte finns fördelare utan att det sitter två-fyra spolar längst fram på motorn.
nån som haft en doch 2.0 med liknande problem???
Tags:
- Ankan-78
- Veteran
- Namn: Tom Karlsson
- Kör: Ford Transit
Löst
problemet löst. det var luftmassemätaren, kollade tändkablar, bytte bränslefilter och när inte detta hjälpte så kopplades lmm,n bort helt enkelt och Vroom, den hoppar inte.... en ny lmm är på gångSK Racing skrev:Doch motorn kan precis som Volvo rovorna råka ut för att packboxen bakom fördelaren ger upp o motorolja kommer in i fördelaren/fördelarlocket, bilarna går inget vidare efter det.
Sen vet jag att Pinton gillade att mumsa spjällägeskontakter men ovanligare på dohc.motorn, men har hänt, o då får dom damp.
Förutom ovanstående så är det ju tänddelarna som är viktig att dom är i skick, något annat än Motorcraft, NGK o Bosch är bara o glömma, kör själv endast på dessa märken o det fungerar utmärkt, har dock provat Biltema, Beru och en del andra märken som finns på marknaden med resultatet att det fungerar, flera mil till o med, till o med några hundra mil(sällsynt), men slutar på en bussficka i en annan Kommun, varje gång.
- nisse
- Nybörjare
- Namn: Nisse Broman
- Kör: Ford Transit, ford mercury Villager, Nissan Micra k10
Har liknande problem med min Transit -95 114 Hk. När den är kall, hoppar o rycker, för att när den blir varm gå OK. Har bytt Luftmassemätare, lambdasond, tändstift,sensor till
kylvattnet ??? Ändå fortsätter o krångla. Tänkte byta fördelarlock o rotor också.
Lite lustigt! När jag bytt alla grejorna, åkte jag till min sommarkåk i Rosslagen 12 mil.
Stannade vid OK för att kolla hur mycket soppa den dragit. 0,56 liter per mil ???
När jag sen åkte hem, kollade jag igen. Nu drog den 1,05 liter per mil???
kylvattnet ??? Ändå fortsätter o krångla. Tänkte byta fördelarlock o rotor också.
Lite lustigt! När jag bytt alla grejorna, åkte jag till min sommarkåk i Rosslagen 12 mil.
Stannade vid OK för att kolla hur mycket soppa den dragit. 0,56 liter per mil ???
När jag sen åkte hem, kollade jag igen. Nu drog den 1,05 liter per mil???