Ford Transit 1973 reservdelar

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
tsc.tommy
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån sep 19, 2011 12:41 pm
Namn: tommy
Kör: saab v4
Ort: sundsvall

Ford Transit 1973 reservdelar

Inlägg av tsc.tommy »

hejsan undra om ni har koll på någon leverantör i sverige på reservdelar till dessa.

håller på räkna på en renovering på en sådan men vill kolla lite reservdels priser först.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej! Boffens Fordonsteknik http://boffensfordonsteknik.com/ har iaf ett och annat nytt och beg i lager :). Av de stora firmorna som är inriktade på bruksbilar nog tyska Mister Auto´s svenska hemsida http://www.mister-auto.se/sv/ bland de som har bäst utbud av slitdelar/förbrukningsdetaljer till gamla Europa-Fordar, har iofs aldrig handlat av dem (än iaf) men det verkar okay och priserna ligger rätt bra.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

tsc.tommy
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån sep 19, 2011 12:41 pm
Namn: tommy
Kör: saab v4
Ort: sundsvall

Inlägg av tsc.tommy »

Släggmek skrev:Hej! Boffens Fordonsteknik http://boffensfordonsteknik.com/ har iaf ett och annat nytt och beg i lager :). Av de stora firmorna som är inriktade på bruksbilar nog tyska Mister Auto´s svenska hemsida http://www.mister-auto.se/sv/ bland de som har bäst utbud av slitdelar/förbrukningsdetaljer till gamla Europa-Fordar, har iofs aldrig handlat av dem (än iaf) men det verkar okay och priserna ligger rätt bra.
man tackar för svaret

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Väl bekomme :). Längtar själv efter en dylik att ha till grovjobb, så jag försöker samla lite bra-att-veta på dem.

Jag minns inte detaljnr osv (har inte rört en Transit sen mina inhopp på skrot, förbannar att jag lät en Mk 1 gå till pressen :banghead:), men det ska vara ganska mycket i chassiet etc som kan tas från sortimentet för upp t o m vad jag fattat det som mk 4 eller möjligen mk 5 som är sista modellserien i linjen som har kvar nån relation bakåt. Men det krävs en del undersökning att ta reda på vad som går vart inte minst mellan de olika viktklasserna osv.

Här är lite att gå på:

Mk 1 = 65-77 (Essex V4 el Perkins diesel rak-4)
Mk 2 = 78-86 (ny front, "Pinto" rak-4, i stort samma annars)
Mk 3 = 87-91 (helt ny kaross och bl a nytt hjulbultmönster)
Mk 4 = 92-95
Mk 5 = 96-00 (facelift)

Mk 6 = 00-06 (helt nykonstruerad modell, FWD alt RWD)
Mk 7 = 07-> (facelift)

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit
Original reservdelskatalog för Mk 1: http://www.capri.pl/library/microfilms/transit74
(Sajten är på polska, katalogen på tyska och engelska är uppdelad på länkar efter ämnesgrupper.
Google Translate: https://translate.google.com/?hl=sv
Bing Translator: https://www.bing.com/translator/)
"Allt om Transit" hävdas finnas här: https://fordtransit.org/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Nordda
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 07, 2016 1:06 am
Namn: Andreas N
Kör: VW just nu
Ort: Söråker

Inlägg av Nordda »

Släggmek skrev: Mk 1 = 65-77 (Essex V4 el Perkins diesel rak-4)
Mycket matnyttigt. Dock funkar det ej att fylla i regnr på mister-auto. Vet du möjligtvis vilket modell i listan man ska välja om man har en Transit 1750 -67 77hk? Skulle ev behöva nya bromsbackar (minst) till en Transit husbil som jag är lite köpsugen på :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:kopfkratz ...Näe, där går jag nog bet, tyvärr. Transit är nog de jag har minst koll på, som mest har jag varit med och skrotat (kunde ha fått loss den om jag haft nånstans att ha den :crap:) en liknande 60-talare som den du nämner nu. Nu blev det ju lite frågetecken om den har dubbla bakhjul men generellt ska de vad jag vet ha ungefär likadana bakaxlar av respektive typ minst fram på mitten-sjuttital, banjoaxel med diffen inmonterad framifrån. I bl a Västtyskland såldes en del med Atlas-axel (diffen öppnas bakifrån) av samma grundmodell som satt i vissa Taunus, Capri mfl och delar mycket av delarna men de har visst bara i undantagsfall suttit i Transit som sålts i Sverige, så du ska nog söka på banjo-typen. Ska se när jag hinner om jag möjligen har nåt sparat om det där, men oddsen är rätt dåliga tyvärr - få delar ut data på nätet om dom, man tycker kultvärdet borde vara större.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Nordda
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 07, 2016 1:06 am
Namn: Andreas N
Kör: VW just nu
Ort: Söråker

Inlägg av Nordda »

Det enda jag vet är att det är tvillingmontage på bakhjulen. Får höra med en Ford ÅF i värsta fall men de är bra på att ta överpris på orginaldelar.

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1480
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Ort: karlstad
Medlemsnummer: 367

Inlägg av Löörsa »

Ring Göran på fordonsprodukter. Det han inte fixar finns inte. http://Www.fordonsprodukter.se 054-832410 tror jag nr är till han. Det kan ta en vecka innan du får svar på din fråga men det är det värt.
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Nordda
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 07, 2016 1:06 am
Namn: Andreas N
Kör: VW just nu
Ort: Söråker

Inlägg av Nordda »

Han hade grejer. Det är ju positivt.

Om jag fattat det rätt så sitter det Essex V4 i modellen jag nämnde? Är det driftsäkra motorer?

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1480
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Ort: karlstad
Medlemsnummer: 367

Inlägg av Löörsa »

Det är fina gamla motorer 😁 men man skall ju givetvis ha ordning på grejerna. En billig försäkring är att byta ut kamdrevet till ett i stål samt ha med sig extra brytare och kondensator på semestern.
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag föreslår att också ha med en komplett och någorlunda kontrollerad/servad fördelare på reserv. Under åren har jag t o m råkat ut för att få gängpaj på brytarens fästskruv när jag blev tvungen att laga i vägkanten. En annan gång brann kopparledningen till diodplattan av :Odd:, man vet aldrig med gamla nergångna prylar. En extra tändspole är också bra att ha, det duger ju med nåt billigt typ Biltemas att bara ha på reserv (men kolla så att den har rätt motstånd beroende på om tändningen på motorn den egentligen gjorts för är transistoriserad/ej transistoriserad), i övrigt så brukar det som tumregel funka att byta hursomhelst på gamlingar med samma antal cylindrar). Om en tändspole får vara med tillräckligt länge eller bara oturen är framme kan de bränna av lindningen och tvärdö. Hände mig i stadstrafik en gång, så det var ju inte belastningen som släckte den heller. Annat bra att ha med är en komplett kolhållare/kontakt och en diod till generatorn, bäggedera också sånt som kan sticka plötsligt på långmilare.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

20mhardtop-67
Erfaren
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jun 07, 2010 5:55 pm
Namn: sture jonasson
Kör: passat fairlane taunus
Ort: skelleftehamn

Inlägg av 20mhardtop-67 »

varför inte brytarlöst? http://www.accuspark.co.uk/car_search.html
finns nog till essex v4 ,mindre känsligt om fördelaren börjar vara sliten i bussningarna,
tror även motomobil.de
har lite delar till Transiterna

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tja, det har ju tveklöst sina fördelar med relativt underfri elektronik som ju även tjänar in sig över tid genom minskad bränsleförbrukning eftersom även en enkel fördelare blir mera exakt, till skillnad mot med en mekanisk brytare som påverkas av vibrationer och behöver justeras då klacken nöts ner. Accuspark har ju åtminstone rykte om att vara betydligt mera pålitlig än den billigare konkurrenten Pertronix som jag läst flera USA-bilsägare klaga på driftstörningar med den monterad; syns trovärdigt - en bekant gav helt upp och monterade tillbaka brytaren i stället. En pensionerad Mercedes-mek om felsökte installationen först avfärdade prylarna som "leksakskvalitet" om jag minns ordvalet rätt, nåt ditåt i alla fall.

Själv skulle jag som luttrad landsvägmissbrukare :rolleyes: med hittills aldrig en bil yngre än 10 år (om den inte är lånad eller hyrd) inte konvertera bort det analoga i en gammelbil utan att ändå ha de gamla prylarna med i krislådan som en backup - få saker är lika frustrerande som att bli stående ut på vägen utan att ens kunna göra en "ståltrådslagning" :p för att åtminstone kunna halta till närmaste verkstad (det var nog snart 30 år sedan jag lämnade in mer än ett däckbyte :D) utan att måsta kalla på en bärgare som ändå inte tar den längre än så.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1480
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Ort: karlstad
Medlemsnummer: 367

Inlägg av Löörsa »

Köpte aldon ignitor till min 3000gt Capri och det fungerar bra, jämfört med brytare som inte kunde leverera som de skulle med kamaxeln jag har. Men det är jobbigt och lita på något man inte förstår 😁
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag slets in i en fikadiskussion igår om ifall man verkligen kan lita på sånt där som Swisch och annat för att kasta pengar genom cyberrymden och det här är ju lite samma princip, där fick jag höra att det är en åldersgrej :wheelchai att dissa alla moderniteter men avfärdade det med att erfarenheter lär en att inte lita på sånt som inte går att påverka själv :p :D.

Här http://www.mgexp.com/phorum/read.php?1,2469219 är en diskussion om vad man bör tänka på som kanske kan ge lite vägledning om vad som funkar bäst och vad man bör tänka på, jag ser att åtminstone 1 gammal räv där är på min linje om att ha med sig backup ;). YouTube är som vanligt ett bra ställe att hitta rörliga installationstips på.

Transit står inte i guiden http://www.accuspark.co.uk/car_search.html, men enligt engelska Wikipedia ska det vara samma versioner av Essex i tidiga Transit som i Zephyr mk IV https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V4_engine.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar