Dålig med kupévärme

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Hosseal
Erfaren
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jan 30, 2012 5:28 am
Namn: Hans Axelsson
Ort: Dalarna
Kör: Ford Transit minibuss 2011

Dålig med kupévärme

Inläggav Hosseal » ons dec 30, 2015 3:46 pm

Motortemperaturen stiger inte normalt till drifttemperatur, temperaturmätaren visar kl 11. Det kommer luft med lite värme.

Kan det vara termostaten som inte funkar!

Även värme i förare stolen har lagt ner.

Hjälp,,,,,,

:confused:

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör jan 02, 2016 12:02 am

Nu skrev du inte vilken generation av Transit det gäller, men om jag tippar på en 65- upp t o m 80-talare (med bensinare, Essex V4 respektive Pinto) så råden blir därefter. Är det en sån gamling har den vaxpellet-termostat, så prova då att ta ut den och lägga i en kastrull med varmt vatten så ser du om den öppnar och stänger som den ska (öppnar vid 92-96 grader Celsius om jag minns rätt, beroende på om det är sommar- eller vintertermostat). Tippar den hängt med ett tag, så troligen har den gett upp och torkat ut i vilket fall när det inte blir varmt. Har motorn mekanisk fläkt med slirkoppling (styrs av en värmekänslig bimetallfjäder) tänker jag att den möjligen skulle kunna ha fastnat i låst läge och därmed inte låter motorn nå full drifttemp men det borde ändå bli hyfsad temp :kopfkratz så termostaten är den troligaste boven.

När det gäller kupévärmen så brukar den försämras mera smygande på gamlingar och i de fall det inte beror på låg motortemp så brukar det bero antingen på inlagring av s k pannsten i värmepaketet (kan i bästa fall avlägsnas med avkalkningsmedel för kaffebryggare om det inte satt igen helt) eller en kärvande värmekran, då brukar reglaget gå trögt också.

Stolvärme kan som regel ge upp av ålder när nån tråd får värmeslag och bryter kretsen om den körts ofta genom åren, men jag skulle börja med att se först om strömmen alls går fram.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Hosseal
Erfaren
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jan 30, 2012 5:28 am
Namn: Hans Axelsson
Ort: Dalarna
Kör: Ford Transit minibuss 2011

Inläggav Hosseal » ons jan 06, 2016 4:38 am

Släggmek skrev:Nu skrev du inte vilken generation av Transit det gäller, men om jag tippar på en 65- upp t o m 80-talare (med bensinare, Essex V4 respektive Pinto) så råden blir därefter. Är det en sån gamling har den vaxpellet-termostat, så prova då att ta ut den och lägga i en kastrull med varmt vatten så ser du om den öppnar och stänger som den ska (öppnar vid 92-96 grader Celsius om jag minns rätt, beroende på om det är sommar- eller vintertermostat). Tippar den hängt med ett tag, så troligen har den gett upp och torkat ut i vilket fall när det inte blir varmt. Har motorn mekanisk fläkt med slirkoppling (styrs av en värmekänslig bimetallfjäder) tänker jag att den möjligen skulle kunna ha fastnat i låst läge och därmed inte låter motorn nå full drifttemp men det borde ändå bli hyfsad temp :kopfkratz så termostaten är den troligaste boven.

När det gäller kupévärmen så brukar den försämras mera smygande på gamlingar och i de fall det inte beror på låg motortemp så brukar det bero antingen på inlagring av s k pannsten i värmepaketet (kan i bästa fall avlägsnas med avkalkningsmedel för kaffebryggare om det inte satt igen helt) eller en kärvande värmekran, då brukar reglaget gå trögt också.

Stolvärme kan som regel ge upp av ålder när nån tråd får värmeslag och bryter kretsen om den körts ofta genom åren, men jag skulle börja med att se först om strömmen alls går fram.


Tack för ditt svar

Min bil är en 9-sits minibuss från 2003 med diesel motor och gått 14000 mil. Jag har bytt termostat utan resultat. Slangarna som kommer in i kupén är inte varma, även motor blir inte tillräckligt varmt. Hur går det till med avkalkning, blandar man medlet med glykol eller köra med ren avkalkningsmedel?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4939
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » ons jan 06, 2016 9:46 am

På min -01 så sitter det en extravärmare under förarstolen undertill, avgasröret sticker ut precis vid dörren.
Antar att dem sitter på alla svensksålda Transit då jag misstänker att motorn inte klarar av att producera tillräckligt med värme som dem flesta moderna dieslar.
Den ska starta automatiskt när det är under +5 grader tror jag att det var, om den inte startar (om det finns någon) så räcker nog inte motorns värme till.

\Rickard