Sida 1 av 1
Dålig med kupévärme
Postat: ons dec 30, 2015 3:46 pm
av Hosseal
Motortemperaturen stiger inte normalt till drifttemperatur, temperaturmätaren visar kl 11. Det kommer luft med lite värme.
Kan det vara termostaten som inte funkar!
Även värme i förare stolen har lagt ner.
Hjälp,,,,,,
Postat: lör jan 02, 2016 12:02 am
av Släggmek
Nu skrev du inte vilken generation av Transit det gäller, men om jag tippar på en 65- upp t o m 80-talare (med bensinare, Essex V4 respektive Pinto) så råden blir därefter. Är det en sån gamling har den vaxpellet-termostat, så prova då att ta ut den och lägga i en kastrull med varmt vatten så ser du om den öppnar och stänger som den ska (öppnar vid 92-96 grader Celsius om jag minns rätt, beroende på om det är sommar- eller vintertermostat). Tippar den hängt med ett tag, så troligen har den gett upp och torkat ut i vilket fall när det inte blir varmt. Har motorn mekanisk fläkt med slirkoppling (styrs av en värmekänslig bimetallfjäder) tänker jag att den möjligen skulle kunna ha fastnat i låst läge och därmed inte låter motorn nå full drifttemp men det borde ändå bli hyfsad temp
så termostaten är den troligaste boven.
När det gäller kupévärmen så brukar den försämras mera smygande på gamlingar och i de fall det inte beror på låg motortemp så brukar det bero antingen på inlagring av s k pannsten i värmepaketet (kan i bästa fall avlägsnas med avkalkningsmedel för kaffebryggare om det inte satt igen helt) eller en kärvande värmekran, då brukar reglaget gå trögt också.
Stolvärme kan som regel ge upp av ålder när nån tråd får värmeslag och bryter kretsen om den körts ofta genom åren, men jag skulle börja med att se först om strömmen alls går fram.
Postat: ons jan 06, 2016 4:38 am
av Hosseal
Släggmek skrev:Nu skrev du inte vilken generation av Transit det gäller, men om jag tippar på en 65- upp t o m 80-talare (med bensinare, Essex V4 respektive Pinto) så råden blir därefter. Är det en sån gamling har den vaxpellet-termostat, så prova då att ta ut den och lägga i en kastrull med varmt vatten så ser du om den öppnar och stänger som den ska (öppnar vid 92-96 grader Celsius om jag minns rätt, beroende på om det är sommar- eller vintertermostat). Tippar den hängt med ett tag, så troligen har den gett upp och torkat ut i vilket fall när det inte blir varmt. Har motorn mekanisk fläkt med slirkoppling (styrs av en värmekänslig bimetallfjäder) tänker jag att den möjligen skulle kunna ha fastnat i låst läge och därmed inte låter motorn nå full drifttemp men det borde ändå bli hyfsad temp
så termostaten är den troligaste boven.
När det gäller kupévärmen så brukar den försämras mera smygande på gamlingar och i de fall det inte beror på låg motortemp så brukar det bero antingen på inlagring av s k pannsten i värmepaketet (kan i bästa fall avlägsnas med avkalkningsmedel för kaffebryggare om det inte satt igen helt) eller en kärvande värmekran, då brukar reglaget gå trögt också.
Stolvärme kan som regel ge upp av ålder när nån tråd får värmeslag och bryter kretsen om den körts ofta genom åren, men jag skulle börja med att se först om strömmen alls går fram.
Tack för ditt svar
Min bil är en 9-sits minibuss från 2003 med diesel motor och gått 14000 mil. Jag har bytt termostat utan resultat. Slangarna som kommer in i kupén är inte varma, även motor blir inte tillräckligt varmt. Hur går det till med avkalkning, blandar man medlet med glykol eller köra med ren avkalkningsmedel?
Postat: ons jan 06, 2016 9:46 am
av RickardEM
På min -01 så sitter det en extravärmare under förarstolen undertill, avgasröret sticker ut precis vid dörren.
Antar att dem sitter på alla svensksålda Transit då jag misstänker att motorn inte klarar av att producera tillräckligt med värme som dem flesta moderna dieslar.
Den ska starta automatiskt när det är under +5 grader tror jag att det var, om den inte startar (om det finns någon) så räcker nog inte motorns värme till.
\Rickard