Fordmotorerna 2.2 tdci

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Ope
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jan 27, 2018 3:28 pm
Namn: Ove Pedersén
Ort: Frösön
Kör: Ford Transit Connect

Fordmotorerna 2.2 tdci

Inläggav Ope » lör jan 27, 2018 3:44 pm

Jag är lite förbryllad över transiterna med 2.2tdci motor. De verkar finnas från 85hk och upp till det dubbla.
Är det samma motorer i grunden men olika turbo/insprutning?
Finns det någon som kan förklara skillnaderna?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » fre mar 09, 2018 12:22 pm

Ope skrev:Jag är lite förbryllad över transiterna med 2.2tdci motor. De verkar finnas från 85hk och upp till det dubbla.
Är det samma motorer i grunden men olika turbo/insprutning?
Finns det någon som kan förklara skillnaderna?


"Lite" sent svar men, men... :)

Vad jag har läst så är själva motorn är i stort sett likadan, kalibrering, spridare och turbo skiljer precis som du säger. :)

Det här är vad jag har hittat som skiljer de olika motorerna åt, om någon vet något mer eller har annan information så får ni gärna säga till. :)
85PS
- Inga oljemunstycken för kylning av kolvar på tidiga motorer

110PS
- Samma spridare som 85PS
- Oljemunstycken för kylning av kolvar

115PS (Ersatte 110PS 2008)
- Andra spridare
- Oljemunstycken för kylning av kolvar
- VNT Turbo (vakuumstyrd)

130PS
- Samma spridare som 115PS
- Oljemunstycken för kylning av kolvar
- VNT Turbo (vakuumstyrd)

140PS (Ersatte 130PS 2008)
- Samma spridare som 115PS
- Oljemunstycken för kylning av kolvar
- VNT Turbo (elektriskt styrd)
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande