diesel startar inte

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån maj 21, 2018 12:01 am

Startgasen på sprayflaska förr var just ren eter, vilket antagligen försvann just för alla riskerna med det. Eter som starthjälp för dieselmotorer förr... då pratar de nog om Start-Pilot. Det var små aluminiumampuller i storlek ungefär som en hagelpatron. Jag körde en Scania i lumpen som hade ett slags hylsa på instrumentbrädan med ett lock på som skulle skruvas åt när man satt i patronen och sen nån avtryckare man skulle knäppa till under startförsöken, viktigt med tajmingen osv. Jag har hört att det suttit såna i en del traktorer också. Det var väl just tack vare allt pet med en bestämd mängd (det stod nåt i instruktionerna om att inte sätta i en ny patron och göra ett nytt försök förrän efter viss tid) och var det nu pös in i systemet som gjorde att det kunde funka utan ras gissar jag.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör jun 02, 2018 8:01 pm

Nu får jag militärgröna flashbacks av negativ nostalgi igen :D, avgaser i klass med tårgas som luktade som Helvetets skorstensutsläpp :laughing: och lade en gulaktig rökridå över omgivningen att orientera i ifall man haft gasmask på för att kunna se nåt under varmkörningen. Var det riktigt svinkallt ute på manöver låg det på föraren att hasa under och värma tråget med rödsprit, sportigt värre :D och absolut ingen lösning jag rekommenderar att prova hemma med risk att flambera något, sig själv t ex. Startgas har förresten en väldig tröghet och tyngd apropå det, så den kan lätt "rinna" in i overallen etc och göra en självlysande i minst några sekunder om det råkar antända.

...Nå, har Transiten som var trådens orsak inte startat än så måste det väl vara nånstans som luften fastnat i en ficka tänker jag. Eller om nån kolv fastnat i sprutet, nu vet jag nada zilch om nyare dieslar men gamla tiders mekaniska insprutningspumpar är ju som små kolvmotorer fast för att pumpa olja i det här fallet och massor av rörliga delar som kan trilskas.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)