Uppgifter om maxvarv Transit (Pinto mm)

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Uppgifter om maxvarv Transit (Pinto mm)

Inläggav therealpinto » tor maj 24, 2018 1:54 pm

Jag brukar kunna hitta rätt mycket men nu går jag bet.

Är det någon med instruktionsbok eller liknande som kan hitta uppgifter om maximala varvtal för Transit, i första hand med Pinto?

Om det dessutom finns uppgifter om utväxlingarna i lådan blir jag också glad :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7228
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Ort: Gnosjö
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inläggav Järnkaminen » tor maj 24, 2018 2:44 pm

Nu blir jag nyfiken. Ska det byggas A-traktor?

Ena dottern har två år kvar till det så har själv börjat spåna i vad man ska hitta på :).
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor maj 24, 2018 8:33 pm

Ja, det är planen. Jag skulle gärna ha en bensinmotor i den (för det är roligare än diesel) men då behöver den vara tillräckligt lågvarvig.

Egentligen kan frågan gälla "alla" Fords bensinmotorer. Den som verkar mest lovande hittills är nån variant av 3.8 V6 från Thunderbird mm som enligt uppgift har 4500 rpm som maxvarv. Men den är inte jättelätt att hitta.

Pinto skulle vara såååå enkelt!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6051
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » tor maj 24, 2018 9:53 pm

Du får montera nå sjukt slappa ventilfjädrar i toppen... då varvar de inte så mycke :D

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » fre maj 25, 2018 4:47 am

therealpinto skrev:Jag brukar kunna hitta rätt mycket men nu går jag bet.

Är det någon med instruktionsbok eller liknande som kan hitta uppgifter om maximala varvtal för Transit, i första hand med Pinto?

Om det dessutom finns uppgifter om utväxlingarna i lådan blir jag också glad :-)

Gustaf


I Haynes-manualen för modellår 1986-1989 anges 5800v/min. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » fre maj 25, 2018 5:28 am

RickardEM skrev:I Haynes-manualen för modellår 1986-1989 anges 5800v/min. :)

\Rickard


Även för Transit?

Det är samma som för en vanlig förgasar-Pinto enligt vad jag hittat, hade hoppats på en lägre siffra. Men det kanske är de äldre som väl typ hade enkelförgasare.

Föreskriften säger att "Fordonets hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal" vilket gör att reducerat maxvarv egentligen inte hjälper.

Nåja, jag får forska vidare. Det "räcker" hitta ett maxvarv på 5700 rpm för att det ska funka, men 4800 skulle vara idealiskt (då behöver vi inte byta diff).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » fre maj 25, 2018 6:14 am

therealpinto skrev:Även för Transit?

Det är samma som för en vanlig förgasar-Pinto enligt vad jag hittat, hade hoppats på en lägre siffra. Men det kanske är de äldre som väl typ hade enkelförgasare.

Föreskriften säger att "Fordonets hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal" vilket gör att reducerat maxvarv egentligen inte hjälper.

Nåja, jag får forska vidare. Det "räcker" hitta ett maxvarv på 5700 rpm för att det ska funka, men 4800 skulle vara idealiskt (då behöver vi inte byta diff).

Gustaf


Ja, precis. Är även samma maxvarv från 1978 till 1986 på Transiten också tyvärr (enligt Haynes). :(

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » fre maj 25, 2018 6:44 am

Äsch då.

Jag kanske måste överväga diesel men skulle gärna slippa äcklet ;-)

Edit: CVH 1.8 R6A har 5700 rpm som maxvarv men den såldes ju aldrig i Sverige. Bugger.

4.0 Cologne OHV borde ju vara rätt lågvarvig?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6226
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Ort: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inläggav MalZon » fre maj 25, 2018 9:00 am

Är det en orginalmotor till en transit? Vilken årsmodell isf?

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » fre maj 25, 2018 9:32 am

Jag kommer ha en förgasar pinto från transit till övers om du behöver :)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Greger
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » fre maj 25, 2018 2:28 pm

Men betyder inte detta: "Fordonets hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal"

Att det gäller fordonets ursprungsmotor?

Då handlar det ju främst om utväxling och däckshöjd.

G.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » lör maj 26, 2018 7:18 am

CVH 1.8 satt i Sierra, men som sagt, inte i Sverige.

"Fordonets" ursprungsmotor är en elak tolkning, jag tror man kan få igenom att det är maxvarv för motorn man bytt till som räknas.

Det jag vill undvika är att krångla med dubbla växellådor. Hellre en låda från King Cab, B2600 eller liknande, dvs en pickup med lågväxel. Väljer man rätt grejer kan man få till utväxlingen utan dubbla lådor.

Nu kanske det ändå stupar så det blir dubbla växellådor i slutänden men jag har tänkt försöka reda ut så många alternativ som möjligt innan dess.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » sön maj 27, 2018 7:48 pm

Det finns en A-traktor som jag vet har godkänts med el. Men reglerna är ju inte alls anpassade för det. Så det blir nog mycket tyckande och bedömningar.

Jag har lekt med tanken att bygga el men känner mig inte riktigt mogen för det.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Krakan
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre mar 24, 2017 3:21 pm
Namn: Christopher Z
Ort: Rimbo
Kör: Sierra cosworth

Inläggav Krakan » mån maj 28, 2018 6:51 pm

Vad tror du om att ta en dieselmotor med lägsta möjliga "original maxvarv" borra i tändstift o montera insprutning samt köra den på E-85???

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån maj 28, 2018 7:01 pm

Haha, det var ju en intressant lösning :-)

Men riktigt så roligt ska vi nog inte ha tror jag...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost