Förgasarstag?
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån apr 29, 2019 9:33 am
- Namn: Hasse Nyström
- Kör: Transit Mk2
- Ort: Gävle
Förgasarstag?
Hej!
Min son har köpt en gammal husbil byggd på en Transit Mk2 1981.
Den saknar ett stag på förgasaren som kopplar ihop automatchoke-funktionen med förgasaren.
Vad göra?
Kan det finnas som reservdel till en så gammal bil?
Bilskroten?
Har någon ett att sälja?
Kan man tillverka ett själv?
Förgasaren heter 77HFKCA 5GB
Tacksam för hjälp...
Min son har köpt en gammal husbil byggd på en Transit Mk2 1981.
Den saknar ett stag på förgasaren som kopplar ihop automatchoke-funktionen med förgasaren.
Vad göra?
Kan det finnas som reservdel till en så gammal bil?
Bilskroten?
Har någon ett att sälja?
Kan man tillverka ett själv?
Förgasaren heter 77HFKCA 5GB
Tacksam för hjälp...
Tags:
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3599
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Hej! Har ni kollat med Misab? https://www.misab.se/matriser.php?kid=4-382-396 Jag skulle tro att om de inte har den exakta detaljen så bör de kunna skaka fram nån annan förgasare som passar. Lite mer att söka utifrån här, några ersättningsförgasare: https://www.ruddies-berlin.de/Umruestvergaser.htm - den på Transiten syns finnas med mindre skillnader under en rad andra nummer en bit ner på sidan; "FORD FoMoCo IV Vergaser 1.1 + 1.3 + 1,6 + 2,0
75HF9510LCA , 76FKAA , 77HFKAA , 76HFLDA , 75HFLEA ,
76HFJDA , 77HFKBA ,77HFKGA , 77HFFKCA , 77HFKCA 8EC ,77HF9510KCA, 78HFKCA8CA"
Min egen erfarenhet är att Pinto-motorerna går framåt med nästan vad som helst som kan skapa bensindimma (enkelpottan man hittar på de flesta 1600 är nån dussinvara som hittas liknande i både Opel Kadett B och VW Golf 1 mfl med anor tillbaka till nåt 1950-tals Solex-patent vad jag vet och räcker att mata upp till en 2-litersmotor runt 100 hästar under normala omständigheter), så bekymret i så fall är nog mer vad Bilprovningen säger om överensstämmelsen med typintyget. Undvik i vilket fall att montera en Ford VV-förgasare som har sämsta ryktet för tillförlitlighet.
75HF9510LCA , 76FKAA , 77HFKAA , 76HFLDA , 75HFLEA ,
76HFJDA , 77HFKBA ,77HFKGA , 77HFFKCA , 77HFKCA 8EC ,77HF9510KCA, 78HFKCA8CA"
Min egen erfarenhet är att Pinto-motorerna går framåt med nästan vad som helst som kan skapa bensindimma (enkelpottan man hittar på de flesta 1600 är nån dussinvara som hittas liknande i både Opel Kadett B och VW Golf 1 mfl med anor tillbaka till nåt 1950-tals Solex-patent vad jag vet och räcker att mata upp till en 2-litersmotor runt 100 hästar under normala omständigheter), så bekymret i så fall är nog mer vad Bilprovningen säger om överensstämmelsen med typintyget. Undvik i vilket fall att montera en Ford VV-förgasare som har sämsta ryktet för tillförlitlighet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
