Sida 1 av 1

Sprucken topp, eller?

Postat: ons maj 15, 2019 4:51 am
av BackaHans
Hej!
Jag håller på och fixar med sonens husbil, en Mk2 -81
Har bytt kamrem och tändningsdelar. Under provkörningen började den gå sämre och sämre och till slut gick den bara på tomgång. Vid gaspådrag lade den av. Det visade sig att det fattades c:a 2 liter vatten och det låg vatten i insugningsröret.
Jag misstänkte att jag inte hade fyllt på kylarvattnet ordentligt och att topplockspackningen gått sönder. Bytte den igår, men fortfarande samma fel. Den ryker vitt och det är mycket vatten i avgaserna.

Vad tror ni?
Spricka i toppen?
Kondensvatten i tanken?
Spricka i insugningsröret? (kylarvattnet passerar ju där också)?

Jag slarvade lite när jag drog topplocket, drog till 11 kg utan varmkörning. Kan det göra skillnad.

Tror att det dröjer några minuter innan det börjar ryka vitt.

Tacksam för hjälp!

Postat: tor maj 16, 2019 10:04 pm
av Släggmek
Som Mats säger. Iofs har jag hört om att det kan hända att även en Pinto spricker men väldigt sällsynt, till skillnad mot för storebror Lima (2.3L) som amerikanarna tog fram från samma grundritningar. De spricker regelmässigt mellan ventilerna vad jag förstått och det är väl där man bör främst leta ev sprickor på en Pinto (2.0L) om inte packningen stuckit. En gammal diversemek sa mig en gång att i princip alla Ford-motorer av äldre snitt har nedärvda problem med hotspots i topparna och att Pinto följer familjelinjen i det, vilket märks tydligast i hur de eldar ventiltätningarna.

Efter vad jag märkt går Pinto hetast i trakten av 3:ans cylinder (där sprack ett avgasgrenrör av den sämre standardmodellen för mig en gång) eller möjligen fyrans. I mitt förråds skamvrå vilar den motorn sen jag minns knappt efter att ha kokat duktigt summa tre gånger på en semestersväng som fick kortas av, så jag skulle inte säga att det är otänkbart med sprickor :^o.

Nu gissar jag en aning men antagligen handlar det om värme som ackumuleras p g a tändföljden på samma sätt som Volkswagens boxers som är notoriska på bränna avgasventilen på fjärde cylindern därför (luftkylningen och dålig städning höjer risken). Felsökningsspray för att leta gasläckor i rörsystem lär funka bra också på motorer har det sagts, det billiga men något otydligare alternativet som tipsats är att spraya på rödsprit, vänta nån minut tills det dragit in, torka av resterna och pudra potatismjöl över för att se om där bildas strimmor. Asgammalt verkstadstrick ska det vara.