Sprucken topp, eller?
Postat: ons maj 15, 2019 4:51 am
Hej!
Jag håller på och fixar med sonens husbil, en Mk2 -81
Har bytt kamrem och tändningsdelar. Under provkörningen började den gå sämre och sämre och till slut gick den bara på tomgång. Vid gaspådrag lade den av. Det visade sig att det fattades c:a 2 liter vatten och det låg vatten i insugningsröret.
Jag misstänkte att jag inte hade fyllt på kylarvattnet ordentligt och att topplockspackningen gått sönder. Bytte den igår, men fortfarande samma fel. Den ryker vitt och det är mycket vatten i avgaserna.
Vad tror ni?
Spricka i toppen?
Kondensvatten i tanken?
Spricka i insugningsröret? (kylarvattnet passerar ju där också)?
Jag slarvade lite när jag drog topplocket, drog till 11 kg utan varmkörning. Kan det göra skillnad.
Tror att det dröjer några minuter innan det börjar ryka vitt.
Tacksam för hjälp!
Jag håller på och fixar med sonens husbil, en Mk2 -81
Har bytt kamrem och tändningsdelar. Under provkörningen började den gå sämre och sämre och till slut gick den bara på tomgång. Vid gaspådrag lade den av. Det visade sig att det fattades c:a 2 liter vatten och det låg vatten i insugningsröret.
Jag misstänkte att jag inte hade fyllt på kylarvattnet ordentligt och att topplockspackningen gått sönder. Bytte den igår, men fortfarande samma fel. Den ryker vitt och det är mycket vatten i avgaserna.
Vad tror ni?
Spricka i toppen?
Kondensvatten i tanken?
Spricka i insugningsröret? (kylarvattnet passerar ju där också)?
Jag slarvade lite när jag drog topplocket, drog till 11 kg utan varmkörning. Kan det göra skillnad.
Tror att det dröjer några minuter innan det börjar ryka vitt.
Tacksam för hjälp!