Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Artikeln om Ford FK1000 (Taunus Transit)

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4727
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Artikeln om Ford FK1000 (Taunus Transit)

Inläggav RickardEM » mån aug 26, 2019 11:44 am

Den inte lika kända Transiten. :)

Artikel från Klassiker (LÄNK).

Tidiga Transit
taunustransit.jpg


Volkswagen hade fått en dundersuccé med sin typ 2 buss och Ford bråttom ta fram en konkurrent.

Det vi känner som Transit hette från Början FK1000, detta stod helt enkelt för Ford Köln.
1953 presenterades Volkswagenkonkurrenten, som nästan var nästan identisk i måtten. 430cm lång och 175cm bred.
Beteckningen innebar den skulle lasta 1000 kilo, och det gjorde den nog, men det blev inga expressleveranser med 38-hästarsmotorn från Taunus 12M.

FK/Transit kom dock att stanna i skuggan av VW-bussen, men därmed inte sagt att den var utklassad. Den främsta marknaden var såklart hemmavid, men exporterades givetvis i viss utsträckning också. I Sverige kom det att bli en ganska populär modell. Man försökte även ta sig in på USA-marknaden, men Volkswagenbussen dominerade redan där, liksom på de flesta andra ställen.

Från 1958 använde man istället Taunus 15M motorn på 55 hästkrafter och nu kallades den FK1250 som senare följdes av en FK1500. Namnet Transit dök upp på modellen först 1961.

Första generationens FK/Transit kom ändå byggas fram till 1965, då den större Transiten som utvecklats i England gjorde entré. Och den kom att nå större framgångar än den lilla rundhyllta föregångaren från Köln, men det är en annan historia.


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån aug 26, 2019 2:46 pm

Roligt med en artikel om den :). När jag var i koltåldern (sent 60-tal) var de nästan lika vanliga i mina trakter som VW-bussarna av runt samma årgångar och konstruktören Alfred Haesner som värvades över från Volkswagen lär enligt en anekdot ha åtagit sig jobbet under överenskommelse att han "fick göra det som det borde vara den här gången" enligt hans idéer :cool:.

De sattes också samman i Danmark och de sista byggde Ford i Azambuja, Portugal (1964 till) i mitten av 1966 efter att produktionen lagts ner i tyska Köln-Niehl. https://de.wikipedia.org/wiki/Ford_FK_1000/1250

...Risk att detta är en s k "red herring" men jag tycker mig ha skymtat en och annan Ford Thames, den engelska motsvarigheten, i gatuvimlet i gamla journalfilmer från Kalifornien så de kan nog ha bromsats från USA-export av den problematiska interna konkurrensen där EnFo hävdade sig bättre på USA-marknaden. En annan konkurrent på bägge håll till FK/Taunus var den i utseendet mycket snarlika Tempo Matador (senare Hanomag-Henschel/Mercedes-Benz) som var framhjulsdriven med en VW-motor utom USA-exporterna som hade Austin-motor.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4727
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tor sep 05, 2019 6:11 pm

Släggmek skrev:Roligt med en artikel om den :). När jag var i koltåldern (sent 60-tal) var de nästan lika vanliga i mina trakter som VW-bussarna av runt samma årgångar och konstruktören Alfred Haesner som värvades över från Volkswagen lär enligt en anekdot ha åtagit sig jobbet under överenskommelse att han "fick göra det som det borde vara den här gången" enligt hans idéer :cool:.

De sattes också samman i Danmark och de sista byggde Ford i Azambuja, Portugal (1964 till) i mitten av 1966 efter att produktionen lagts ner i tyska Köln-Niehl. https://de.wikipedia.org/wiki/Ford_FK_1000/1250

...Risk att detta är en s k "red herring" men jag tycker mig ha skymtat en och annan Ford Thames, den engelska motsvarigheten, i gatuvimlet i gamla journalfilmer från Kalifornien så de kan nog ha bromsats från USA-export av den problematiska interna konkurrensen där EnFo hävdade sig bättre på USA-marknaden. En annan konkurrent på bägge håll till FK/Taunus var den i utseendet mycket snarlika Tempo Matador (senare Hanomag-Henschel/Mercedes-Benz) som var framhjulsdriven med en VW-motor utom USA-exporterna som hade Austin-motor.


Aha, har bara sett en livs "levande" och det var på Åland. :)

Kul med lite kuriosa, är inte så ofta man springer på information om den. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande