Sida 1 av 1

Artikeln om Ford FK1000 (Taunus Transit)

Postat: mån aug 26, 2019 11:44 am
av RickardEM
Den inte lika kända Transiten. :)

Artikel från Klassiker (LÄNK).

Tidiga Transit
taunustransit.jpg


Volkswagen hade fått en dundersuccé med sin typ 2 buss och Ford bråttom ta fram en konkurrent.

Det vi känner som Transit hette från Början FK1000, detta stod helt enkelt för Ford Köln.
1953 presenterades Volkswagenkonkurrenten, som nästan var nästan identisk i måtten. 430cm lång och 175cm bred.
Beteckningen innebar den skulle lasta 1000 kilo, och det gjorde den nog, men det blev inga expressleveranser med 38-hästarsmotorn från Taunus 12M.

FK/Transit kom dock att stanna i skuggan av VW-bussen, men därmed inte sagt att den var utklassad. Den främsta marknaden var såklart hemmavid, men exporterades givetvis i viss utsträckning också. I Sverige kom det att bli en ganska populär modell. Man försökte även ta sig in på USA-marknaden, men Volkswagenbussen dominerade redan där, liksom på de flesta andra ställen.

Från 1958 använde man istället Taunus 15M motorn på 55 hästkrafter och nu kallades den FK1250 som senare följdes av en FK1500. Namnet Transit dök upp på modellen först 1961.

Första generationens FK/Transit kom ändå byggas fram till 1965, då den större Transiten som utvecklats i England gjorde entré. Och den kom att nå större framgångar än den lilla rundhyllta föregångaren från Köln, men det är en annan historia.


\Rickard

Postat: mån aug 26, 2019 2:46 pm
av Släggmek
Roligt med en artikel om den :). När jag var i koltåldern (sent 60-tal) var de nästan lika vanliga i mina trakter som VW-bussarna av runt samma årgångar och konstruktören Alfred Haesner som värvades över från Volkswagen lär enligt en anekdot ha åtagit sig jobbet under överenskommelse att han "fick göra det som det borde vara den här gången" enligt hans idéer :cool:.

De sattes också samman i Danmark och de sista byggde Ford i Azambuja, Portugal (1964 till) i mitten av 1966 efter att produktionen lagts ner i tyska Köln-Niehl. https://de.wikipedia.org/wiki/Ford_FK_1000/1250

...Risk att detta är en s k "red herring" men jag tycker mig ha skymtat en och annan Ford Thames, den engelska motsvarigheten, i gatuvimlet i gamla journalfilmer från Kalifornien så de kan nog ha bromsats från USA-export av den problematiska interna konkurrensen där EnFo hävdade sig bättre på USA-marknaden. En annan konkurrent på bägge håll till FK/Taunus var den i utseendet mycket snarlika Tempo Matador (senare Hanomag-Henschel/Mercedes-Benz) som var framhjulsdriven med en VW-motor utom USA-exporterna som hade Austin-motor.

Postat: tor sep 05, 2019 6:11 pm
av RickardEM
Släggmek skrev:Roligt med en artikel om den :). När jag var i koltåldern (sent 60-tal) var de nästan lika vanliga i mina trakter som VW-bussarna av runt samma årgångar och konstruktören Alfred Haesner som värvades över från Volkswagen lär enligt en anekdot ha åtagit sig jobbet under överenskommelse att han "fick göra det som det borde vara den här gången" enligt hans idéer :cool:.

De sattes också samman i Danmark och de sista byggde Ford i Azambuja, Portugal (1964 till) i mitten av 1966 efter att produktionen lagts ner i tyska Köln-Niehl. https://de.wikipedia.org/wiki/Ford_FK_1000/1250

...Risk att detta är en s k "red herring" men jag tycker mig ha skymtat en och annan Ford Thames, den engelska motsvarigheten, i gatuvimlet i gamla journalfilmer från Kalifornien så de kan nog ha bromsats från USA-export av den problematiska interna konkurrensen där EnFo hävdade sig bättre på USA-marknaden. En annan konkurrent på bägge håll till FK/Taunus var den i utseendet mycket snarlika Tempo Matador (senare Hanomag-Henschel/Mercedes-Benz) som var framhjulsdriven med en VW-motor utom USA-exporterna som hade Austin-motor.


Aha, har bara sett en livs "levande" och det var på Åland. :)

Kul med lite kuriosa, är inte så ofta man springer på information om den. :)

\Rickard