Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Ford Transit Van 2.2 -2014 - limpmode (dpf)

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
magnussod
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor okt 03, 2019 9:55 am
Namn: magnus östlund
Ort: södertälje
Kör: ford transit

Ford Transit Van 2.2 -2014 - limpmode (dpf)

Inläggav magnussod » tor okt 03, 2019 10:04 am

Hej

Jag tänkte kolla om någon här har tips för vad man ska gå vidare med att kolla.
Vi har en Ford Transit Van 2.2 som hamnar i limpmode efter ca 1 mils körning.
Följande har gjorts på bilen:

Rengjort DPF
Bytt EGR Ventil till ny
Bytt trycksensor DPF till ny
Bytt gasspjäll
Bytt luftmängdgivare på luftfilter
fortfarande kommer samma fel.

Manuell regenerering fungerar.

följande felkoder kommer upp:
P242D - Avgastemperaturgivare 3, bank 1 - Krets hög
P246C - Dieselpartikelfilter Restriktion - Aska Ackumulering
P24A4 - Igensatt dieselpartikelfilter - sotackumulering för hög (rad 1)
P2463 - Dieselpartikelfilter - sot ackumulerat - Inget symptom

Vi har gasspjäll på 93,3% hela tiden i autocom
samt så stänger ej EGR-ventilen mer än till exakt 20% vid gaspådrag.

Tacksam för om någon har lite tips.

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 949
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Ort: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Inläggav Catling » tor okt 03, 2019 2:41 pm

Evaporerings ventilen är ny? pumpen går och ventilen får diesel? Nuvarande % sot belastning?
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

magnussod
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor okt 03, 2019 9:55 am
Namn: magnus östlund
Ort: södertälje
Kör: ford transit

Inläggav magnussod » fre okt 04, 2019 5:39 am

Catling skrev:Evaporerings ventilen är ny? pumpen går och ventilen får diesel? Nuvarande % sot belastning?


Vi har ej bytt evaporeringsventilen, den får diesel. och vi blåste i den för att se om den var igensatt, men det verkar den inte vara.

när jag kollar i autocom så får jag inte fram funktionen att se % sot i filtret på just den här bilen.

det finns dock under realtidsdata en funktion där man ska kunna se i realtid men där står det 0% soot hela tiden. även då vi kör bilen.

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 949
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Ort: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Inläggav Catling » fre okt 04, 2019 1:13 pm

Ventilen har ett glödstift, med tillhörande säkring. Kontrollera säkringen så denna inte har brunnit. Har den det så Ska ventilen också bytas.
Cars for a living , Capri for life!

Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079

WitchCraft - Vi styr och ställer!

magnussod
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor okt 03, 2019 9:55 am
Namn: magnus östlund
Ort: södertälje
Kör: ford transit

Inläggav magnussod » fre okt 04, 2019 1:55 pm

Catling skrev:Ventilen har ett glödstift, med tillhörande säkring. Kontrollera säkringen så denna inte har brunnit. Har den det så Ska ventilen också bytas.


ok vi ska kolla på det, jag tycker det är konstigt att autocom visar att egr är 20% öppen vid fullt gaspådrag.
EGR Command är 0% medans EGR real är 20%

även att gasspjället ligger på 93,3% oavsett hur mycket gaspådrag det är.