Hur ska en MK2 bete sig på vägen

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Gösta
Erfaren
Namn: Göran Ekman
Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV

Hur ska en MK2 bete sig på vägen

Inlägg av Gösta »

Vad ska man förvänta sig för egenskaper på vägen av en MK2 från -83 med en stor husbils på byggnad? Tror att det är ett kraftigt chassi total vikten är 3500kg tvillingmonterade bakhjul.
Vad jag förstår har den istortsett samma chassi som bilen som lanserades-65.
Är det normalt att man tycker att 80km per timme är lagom sedan blir det lite vingligt. Eller är det något tok. Var 35 år sedan jag senast körde en Transit.
Det vart två bilder också
368409D8-BC1D-416B-A3BF-329972FF21D5.jpeg
06E36B73-A104-4F0C-A117-A488C99CF6AF.jpeg
Göran i Björnarbo

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Re: Hur ska en MK2 bete sig på vägen

Inlägg av Catling »

Jag är inte ägare av en själv, har bara varit mekaniker för Transit. Skulle säga att 80 kmh för den är OK. Det ska bli spännande efter 80 i den där. Men den hade säkert blivit bättre med nya fräscha delar som alla bilar av den åldern hade blivit. Känner du inga uppenbara glapp eller hugg så skulle jag nog se det som en del av resan/upplevelsen.

En ska som är spännande är att först när man åker i en gammal bil så kanske 80 är lagom... sen efter ett tag så är 100 OK .... sen efter 20 mil så ligger man i 120...Det är en vanesak.
Sen hoppar man in i en bil från 2020 å ligger i 200 men det känns som 80.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Gösta
Erfaren

Inlägg av Gösta »

Gammel bilar kan vara olika gamla. Åker ibland en svensk framhjuls driven bil som började säljas 1978, har en turbo motor den är lite läskig, går väldigt stabilt i 180. Transiten är inte köpt för att vi ska ha bråttom.
Göran i Björnarbo

Gösta
Erfaren

Inlägg av Gösta »

Varit ute och åkt lite Transit, hamnade i Hallstahammar, där studerades bilen på bilden samt åt Tore Skogman kaka.
Bilen på bilden har en treliters Essex motor samt Cortina mk 2 baklysen.
80DB3945-B4CB-4510-B04D-F6B0CF877CC4.jpeg
Har 168 km körerfarenhet av Transit 190 diesel husbil, problemen som uppstått är följande.
- bromspedalen går inte tillbaka helt ibland ( får lyfta den med foten) .
- generatorn lossnade samt laddar dåligt. Ser ut som att någon satt dit. Något
som inte passar en Bosch på 70A ( får leta på något bättre).
- overdriven lever sitt eget liv. Den vill jag inte vara utan.
- lite hög ljudnivå i hytten när man kör, men helt okej när man stänger av motorn.
- motorn röker för lite eller inte alls ( kan vara någon som justerat ned pumpen vid besiktning . ( dieslar av äldre snitt där får man lära sig att hur man justerar pumpen ett läge för besiktning och ett för resten av året).
Men annars gick det bra.
Göran i Björnarbo

Gösta
Erfaren

Inlägg av Gösta »

Har nu åkt kanske 400 km till. Och kollat runt på olika husbils forum. Att en hög (330 cm) alkovbil är vinglig är normalt. Det kan mildras med luft kuddar mellan bakaxeln och ramen. Samt att luft trycket i däcken är viktigt. Med luft kuddar kan man även justera bilen i sidled och kompensera för last som gör att bilen hänger snett.
Skulle inte skadat med lite större spårvidd.
Har även skruvat upp bränsle mängden på dieselmotorns insprutningspump. Så nu röker den vid tungbelastning. Och orkar lite mera.
Om någon har en diesel motor från en nyare Transit tror att det kan funka med 2,5 liters motorerna som kom -84 och monterades till -99 verkar finnas i en mängd olika utföranden.
Har inte klart för mig hur det är med passningen till olika växellådor. Vet inte vad den 4 växlade med overdrive heter . Sedan verkar det finnas type 9 och mt75, lite snårigt.
Göran i Björnarbo

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Nu har jag iofs bara skruvat sönder (skrotat) några Transit och då var det runt´95, men så vitt jag vet är mk 2 till mk 5 ("smiley") bra mycket samma under karossen inom respektive serie så de uppgraderingar de sena har borde gå att transplantera till din om du tar motor, låda och/eller axlar som kompletta enheter, ev kan det krävas modifieringar av fästen. Fords byggfilosofi är enkel, likt de flesta koncerner utom japanerna och en del sportbilsmärken så återanvänds tekniken så länge den uppfyller tidens krav och inte hela plattformen byts,

Lite lattjo att upptäcka att kinesiska Jiangling som Ford samarbetar om lastbilarna med har hållit liv i den sista Transiten (mk 5) innan de kom i både RWD- och FWD-utföranden. Kallades Transit Classic (byggd parallellt med New Transit = europeisk mk 6) men de hade Mitsubishi-motorer. 2017 var tydligen sista året med Ford-namnet och Transit Classic ersattes av en uppdaterad version med ny utbyggd frontände (liknad vid en Storm Troopers mask :D av motorjournalister) under nytt märke som JMC Teshun, så Transit mk 5 tillverkas fortfarande kan man säga. https://en.wikipedia.org/wiki/Jiangling ... un_001.jpg https://en.wikipedia.org/wiki/JMC_Teshun https://carnewschina.com/2016/10/10/jmc ... -mini-van/

Skulle tro att mycket av Kina-bussarnas slitdelar etc i chassiet passar i äldre Transit, ev med lite modifiering, om (när) prylarna med rätt artikelnummer sinar. Så är iaf fallet med Taunus-Cortina vs Hyundai Stellar som har liknande relation inklusive Mitsubishi-motorer.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Gösta
Erfaren

Inlägg av Gösta »

Har varit in på att ett engelskt Ford Transit forum där delas det upp när det gäller årsmodeller så här.
Första generationen Mk1 Mk2, andra generationen Mk3,Mk4 och Mk5.osv.
När det gäller växel låda så tycker jag som gammal volvo 240 åkare att det är kul med knapp på växelspaken
( overdrive ) det sitter en overdrive låda på Transiten. Skulle vara kul att kunna behålla den lådan.
Motorn är en 2,4 l York motor. 1984 kom det en 2,5 l Di motor (direkt insprutning ) jag tror att det är samma bult mönster på svänghjulskåpan på både 2,4 och 2,5 l motorerna. 2,5 motorn verkar ha funnits i en mängd olika utföranden olika insprutningspumpar turbo turbo Intercooler har även monterats i båtar effekter upp till 130 hästkrafter har nämnts.
Det som verkar vara en röd tråd när det gäller problem på 2,5 motorn är EPIC .
Vilka av dom motorerna skulle vara relativt lätt att stoppa i min Mk2?
Vilka motorer var vanliga i svensk sålda Transiter?
Göran i Björnarbo

Skriv svar