Sida 1 av 1

Transit mk1 1976

Postat: sön jul 19, 2020 3:59 pm
av mimeck
Har en transit mk1 -76 med essex v4.

Den har stått i ungefär 10 år utan att bli körd.
För att rädda den har jag lyft ur motorn och bytt några tätboxar på motor och växellåda.
Anledningen till att jag lyfte motorn var egentligen att kopplingen rostat fast. Har bytt lamellerna.

Nu är motorn igång igen. Går inte perfekt men jag har varken avgassystem eller luftfilter monterade.
Har även bytt förgasare.

Jag har glömt hur vakuumslangarna mm. till förgasare och fördelare ska sitta och vad som ska gå vart. Smart av mej..

Vad är anslutningana på förgasaren bra för och var ska dom anslutas?
Var ska fördelarens vakuum monteras. Vill ju ha den på insuget men får det inte att stämma med slangarna.

Den lösa förgasaren är originalförgasaren som satt i innan jag bytte.
Vad är anslutningen längst ner bra för eller är det bara en dränering?

Den gamla förgasaren har aningens större diameter på anslutningen mot insuget. Skiljer ungefär 5mm. Vet inte varför motomobil skickade mej en förgasare som inte är exakt samma. Undrar om den nya förgasarens mindre diameter påverkar gången på motorn?

Den nya förgasaren har ett öppet hål som jag pluggat igen. Se näst översta bilden. Vad är det hålet bra för?

Re: Transit mk1 1976

Postat: tis jul 21, 2020 3:18 pm
av mimeck
Nånn som vet nått?

Jag är även intresserad av länkar och info om transit mk1 och/eller essex v4 motorer.

Re: Transit mk1 1976

Postat: tor jul 23, 2020 1:04 am
av Släggmek
Hej! Jag känner inte igen förgasarmodellen, men den där utgången på ovansidan av flottörhuset är såvitt jag vet avluftning för det. Flödar förgasaren så kan bränsle rinna ut där så det är bäst att låta slangen sitta kvar för att styra bort ev överspill från motorns utsida om olyckan skulle vara framme. Det brukar dock bara inträffa om flottören ställts in fel vid återmontering efter reparationer eller om den hakar upp sig, det finns en viss risk på slitna förgasare om flottören är gjord i mässing och hoplödd av två delar, ofta inte så väl slätputsad i fogen i massproduktionen så det kan rispa mot insidan av flottörhuset vilket hände mig en gång. Nå, en brandsanering senare så rullade den igen... Detta tillstånd brukar ge sig till känna strax innan genom startproblem och att motorn börjar gå ryckigt av för mycket bränsle insåg jag efteråt, mjo :^o .

Kul projektbil :). Om du är bra på engelska så finns det en del Transit-information här också: https://fordtransit.org/

Re: Transit mk1 1976

Postat: tor jul 23, 2020 4:35 pm
av mimeck
Tack för svar! Det stämmer nog som du skriver. Jag har tittat på det forumet du nämner. Lyckades lägga in en fråga där också men det forumet blev jag inte frisk på..

Re: Transit mk1 1976

Postat: tor jul 23, 2020 5:41 pm
av mimeck
https://www.capri.pl/library/

Hittade den här sidan. Verkstadshandbok och reservdelskatalog. Inte så mycket om essex v4. Hittade inget om vakuumslangarna men det stod nått om att fördelaren ska kopplas in vid förgasarfoten eller nått i den stilen.

Re: Transit mk1 1976

Postat: sön jul 26, 2020 3:14 pm
av mimeck
Var ut och körde en sväng idag. Går hyffsat men förgasarn hänger inte riktigt med. Ska ev. testa originalförgasaren vid tillfälle.
Jag tror jag kör bort den här bilen och lagrar den så att jag kan fortsätta nånn lämplig vinter.

Re: Transit mk1 1976

Postat: sön jul 26, 2020 5:04 pm
av RickardEM
Ser ut att vara samma förgasare som på Fiesta Mk1:an, kan kolla på min Fiesta hur det ser ut. :)
Ford-Fiesta-MK1-11-carburettor-77bfkha-sold-as.jpg
\Rickard