Diesel motorer i äldre Transit före -00
-
- Erfaren
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
- Namn: Göran Ekman
- Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
- Ort: Huddungeby i Uppland
Diesel motorer i äldre Transit före -00
Försöker reda ut ämnet Fords diesel motor i Transit fram till år 2000 och Mk5.
Har en Mk 2 med en 2,4 l York förkammar diesel på 62 hk, vilket är väl klent på en alkovbyggd husbil. Från -84 vart det en Di på 2,5 liter. Den finns i olika varianter och effekter med turbo. Verkar vara ett elektroniskt styrt insprutnings system i en del bilar som är integrerat i bilens elsystem.
Orsaken till mina funderingar är den Mk 2 husbil som vi har. Villhöver mera ork . Vilken motor ska jag leta efter som är relativt enkel att få att fungera i den bilen?
Göran i Björnarbo
Har en Mk 2 med en 2,4 l York förkammar diesel på 62 hk, vilket är väl klent på en alkovbyggd husbil. Från -84 vart det en Di på 2,5 liter. Den finns i olika varianter och effekter med turbo. Verkar vara ett elektroniskt styrt insprutnings system i en del bilar som är integrerat i bilens elsystem.
Orsaken till mina funderingar är den Mk 2 husbil som vi har. Villhöver mera ork . Vilken motor ska jag leta efter som är relativt enkel att få att fungera i den bilen?
Göran i Björnarbo
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5756
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Det finns helmekaniska pumpar till 2,5l motorn om du skulle vilja ha den motorn utan en massa el.Gösta skrev: ↑tor nov 05, 2020 7:54 amFörsöker reda ut ämnet Fords diesel motor i Transit fram till år 2000 och Mk5.
Har en Mk 2 med en 2,4 l York förkammar diesel på 62 hk, vilket är väl klent på en alkovbyggd husbil. Från -84 vart det en Di på 2,5 liter. Den finns i olika varianter och effekter med turbo. Verkar vara ett elektroniskt styrt insprutnings system i en del bilar som är integrerat i bilens elsystem.
Orsaken till mina funderingar är den Mk 2 husbil som vi har. Villhöver mera ork . Vilken motor ska jag leta efter som är relativt enkel att få att fungera i den bilen?
Göran i Björnarbo

Inte funderat på en bensinmotor istället, lättare att få tag på om inte annat?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Erfaren
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
- Namn: Göran Ekman
- Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
- Ort: Huddungeby i Uppland
Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Våran Mk2a är ett husbilsbygge med alkov över 6m2 frontyta utan en antydan till strömlinjeform. Väger ca 3000kilo då kan det bli svårt att få rimlig ekonomi med en bensinmotor.
En mekanisk insprutnings pump låter intressant .
Göran i Björnarbo
En mekanisk insprutnings pump låter intressant .
Göran i Björnarbo
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5756
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Tidiga 2,5l TDi använde sig av mekaniska pumpar från Bosch, det är populärt att byta ut lucaspumpen mot en sådan på de nyare motorerna.

Då behöver man en mekanisk gaspedal och ström till avstängningssolenoiden vilket du redan borde ha på plats.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Erfaren
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
- Namn: Göran Ekman
- Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
- Ort: Huddungeby i Uppland
Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Blir inte riktigt klok på vilka motorer som har sålts i sverige det jag hittar är tidiga DI 68 hk samt senare TD 83 hk samt TD 100 hk ( kollat reg nr på blocket sedan kollat data på transport styrelsen) på diverse engelsk språkliga sidor finns det en 80 hk sug motor som dom kallar ”banana engine” men något sådant har jag inte sett i sverige. Den enda historiken/ upplistning på äldre Transiter jag sett är på det här forumet den historiken är bra ”arbetshästen Ford Transit”. På de senare blir väl mera elstyrda avgas renings prylar typ EGR ventiler.
Det som det verkar vara bekymmer med när det gäller TD motorerna är Lucas Epic systemet som verkar vara integrerad med bilens instrumentering. Finns en del att läsa om Epic till Bosch konverteringar på engelska forum.
Tidigare har vi plockat en Rover 8 med elektroniskt styrd insprutning och monterat i en bil , i det fallet fanns det en del hemsidor med instruktioner hur det är gjort något sådant har jag inte sett på dessa motorer. Så riktigt vad som är enklast vet jag inte. Finns ju även möjligheten att plocka på en turbo på en sugmotor .
Frågan är var i Sverige hittar man någon som har kunskaper om dessa motorer? Någon dieselpumps expert?
Den motorn som kom i sitt första utförande -71 och i väst Europa hängde med till -00 verkar anses vara en riktigt bra motor.
Göran i Björnarbo
Det som det verkar vara bekymmer med när det gäller TD motorerna är Lucas Epic systemet som verkar vara integrerad med bilens instrumentering. Finns en del att läsa om Epic till Bosch konverteringar på engelska forum.
Tidigare har vi plockat en Rover 8 med elektroniskt styrd insprutning och monterat i en bil , i det fallet fanns det en del hemsidor med instruktioner hur det är gjort något sådant har jag inte sett på dessa motorer. Så riktigt vad som är enklast vet jag inte. Finns ju även möjligheten att plocka på en turbo på en sugmotor .
Frågan är var i Sverige hittar man någon som har kunskaper om dessa motorer? Någon dieselpumps expert?
Den motorn som kom i sitt första utförande -71 och i väst Europa hängde med till -00 verkar anses vara en riktigt bra motor.
Göran i Björnarbo
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5756
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Motorn verkar ha kommit till den svenska marknaden runt 1984 och hade 68hk utan turbo.Gösta skrev: ↑fre nov 06, 2020 7:52 amBlir inte riktigt klok på vilka motorer som har sålts i sverige det jag hittar är tidiga DI 68 hk samt senare TD 83 hk samt TD 100 hk ( kollat reg nr på blocket sedan kollat data på transport styrelsen) på diverse engelsk språkliga sidor finns det en 80 hk sug motor som dom kallar ”banana engine” men något sådant har jag inte sett i sverige. Den enda historiken/ upplistning på äldre Transiter jag sett är på det här forumet den historiken är bra ”arbetshästen Ford Transit”. På de senare blir väl mera elstyrda avgas renings prylar typ EGR ventiler.
Det som det verkar vara bekymmer med när det gäller TD motorerna är Lucas Epic systemet som verkar vara integrerad med bilens instrumentering. Finns en del att läsa om Epic till Bosch konverteringar på engelska forum.
Tidigare har vi plockat en Rover 8 med elektroniskt styrd insprutning och monterat i en bil , i det fallet fanns det en del hemsidor med instruktioner hur det är gjort något sådant har jag inte sett på dessa motorer. Så riktigt vad som är enklast vet jag inte. Finns ju även möjligheten att plocka på en turbo på en sugmotor .
Frågan är var i Sverige hittar man någon som har kunskaper om dessa motorer? Någon dieselpumps expert?
Den motorn som kom i sitt första utförande -71 och i väst Europa hängde med till -00 verkar anses vara en riktigt bra motor.
Göran i Björnarbo
I samband med uppdateringen 1995 så fanns det en 70hk och 76hk (ersatte 80hk-motorn och hade avgasrening står det) och turbomodellerna med 85hk och 100hk som båda hade EPIC-styrsystem. Så alla modeller utan turbo verkar ha haft Bosch-pumpen.

Har själv en 85hk Transit från 1998 med EPIC och snart 26 000 mil på mätaren, den fungerar felfritt iallafall.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Erfaren
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
- Namn: Göran Ekman
- Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
- Ort: Huddungeby i Uppland
Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Det kanske inte är något problem med EPIC, har bara fått det intrycket på det engelska Ford Transit forumet.
Skulle det gå att plocka ut en motor med EPIC från en säg Mk 5s elsystem och få den att fungera i min Mk 2a. Som idag har en vajer till gasen och en kabel till stoppsolinoiden.
Jag är liksom ute på okänd mark har liksom ingen erfarenhet av Fords bilar.
Göran i Björnarbo
Skulle det gå att plocka ut en motor med EPIC från en säg Mk 5s elsystem och få den att fungera i min Mk 2a. Som idag har en vajer till gasen och en kabel till stoppsolinoiden.
Jag är liksom ute på okänd mark har liksom ingen erfarenhet av Fords bilar.
Göran i Björnarbo
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5756
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Mk5:an med EPIC har elektrisk gaspedal så den behöver du också flytta över om du vill använda EPIC-systemet. Kanske är smidigare att använda Bosch-pumpen istället men de är ju inte speciellt vanliga tyvärr, inte här i Sverige iallafall.Gösta skrev: ↑fre nov 06, 2020 8:54 amDet kanske inte är något problem med EPIC, har bara fått det intrycket på det engelska Ford Transit forumet.
Skulle det gå att plocka ut en motor med EPIC från en säg Mk 5s elsystem och få den att fungera i min Mk 2a. Som idag har en vajer till gasen och en kabel till stoppsolinoiden.
Jag är liksom ute på okänd mark har liksom ingen erfarenhet av Fords bilar.
Göran i Björnarbo

Får du tag på en hel bil med EPIC-systemet så underlättar det ju en del om du ska använda det.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Erfaren
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
- Namn: Göran Ekman
- Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
- Ort: Huddungeby i Uppland
Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Det jag har sett har varit hela bilar. Det som vore bra med en hel bil är att då finns det även en MT 75 växellåda. Verkar som att det är lättare att hitta en hel bil än en motor. Är nog en komplett bil som är första hands valet.
Undrar hur enkelt det är att få EPIC att fungera i en annan bil?
Eventuellt har vi hittat en Mk 5 -96 med en 5 växlad manuell låda.
Göran i Björnarbo
Undrar hur enkelt det är att få EPIC att fungera i en annan bil?
Eventuellt har vi hittat en Mk 5 -96 med en 5 växlad manuell låda.
Göran i Björnarbo
-
- Erfaren
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
- Namn: Göran Ekman
- Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
- Ort: Huddungeby i Uppland
Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
En lämplig motor donator. Essex 3,0 V6.
Göran i Björnarbo
Mk 2an syns i bakgrunden.Göran i Björnarbo
-
- Erfaren
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
- Namn: Göran Ekman
- Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
- Ort: Huddungeby i Uppland
Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Hörde mig för om EPIC hos firman som vi brukar skicka diesel pumpar till.
Fick till svar ” EPIC är det sämsta som har byggts.” Så nu återstår att leta på nr på de Bosch pumpar som kan användas . Men jag vet fortfarande inte om det går att köra ett EPIC system själv utanför bilen som det satt i från början.
Däremot har jag fått för mig att en bil med EPIC system ska man inte lägga någon stor summa på att underhålla det systemet. Krånglar det byt pump till mekanisk Bosch.
Göran i Björnarbo
Fick till svar ” EPIC är det sämsta som har byggts.” Så nu återstår att leta på nr på de Bosch pumpar som kan användas . Men jag vet fortfarande inte om det går att köra ett EPIC system själv utanför bilen som det satt i från början.
Däremot har jag fått för mig att en bil med EPIC system ska man inte lägga någon stor summa på att underhålla det systemet. Krånglar det byt pump till mekanisk Bosch.
Göran i Björnarbo
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5756
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Tror att EPIC har fått lite dåligt rykte då det är svårt att hitta en felkodsläsare som kan användas vid felsökning.Gösta skrev: ↑tis nov 10, 2020 5:02 pmHörde mig för om EPIC hos firman som vi brukar skicka diesel pumpar till.
Fick till svar ” EPIC är det sämsta som har byggts.” Så nu återstår att leta på nr på de Bosch pumpar som kan användas . Men jag vet fortfarande inte om det går att köra ett EPIC system själv utanför bilen som det satt i från början.
Däremot har jag fått för mig att en bil med EPIC system ska man inte lägga någon stor summa på att underhålla det systemet. Krånglar det byt pump till mekanisk Bosch.
Göran i Björnarbo

Tror inte att det är några större problem att få EPIC-systemet att fungera i din bil om du skulle vilja ha det.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Erfaren
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
- Namn: Göran Ekman
- Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
- Ort: Huddungeby i Uppland
Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Det är inte integrerat i bilens elsystem ? Det kan gå att plocka ur EPIC och få den att fungera självständigt?
På tex.Volvos äldre personbilar med insprutning har styrboxar egna kabelhärvor. På Range Rover med alu V8 finns det kopplings schemor att få tag på där det står vad de olika stiften i kopplings boxen hör till samt lite material från folk som ersatt förgasare med elektronisktstyrd insprutning. Har inte hittat något sådant till 2,5l Transit diesel ännu, men det finns nog någonstans.
Göran i Björnarbo
På tex.Volvos äldre personbilar med insprutning har styrboxar egna kabelhärvor. På Range Rover med alu V8 finns det kopplings schemor att få tag på där det står vad de olika stiften i kopplings boxen hör till samt lite material från folk som ersatt förgasare med elektronisktstyrd insprutning. Har inte hittat något sådant till 2,5l Transit diesel ännu, men det finns nog någonstans.
Göran i Björnarbo
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5756
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
"Något" förenklad bild men det ser väl ut så här ungefär: \RickardGösta skrev: ↑ons nov 11, 2020 8:27 amDet är inte integrerat i bilens elsystem ? Det kan gå att plocka ur EPIC och få den att fungera självständigt?
På tex.Volvos äldre personbilar med insprutning har styrboxar egna kabelhärvor. På Range Rover med alu V8 finns det kopplings schemor att få tag på där det står vad de olika stiften i kopplings boxen hör till samt lite material från folk som ersatt förgasare med elektronisktstyrd insprutning. Har inte hittat något sådant till 2,5l Transit diesel ännu, men det finns nog någonstans.
Göran i Björnarbo
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Erfaren
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
- Namn: Göran Ekman
- Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
- Ort: Huddungeby i Uppland
Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00
Har i en annan tråd hittat en bok om EPIC för LDV känns nästan som att bilden kommer däri från , tolkar dina svar som att det skulle vara möjligt att skilja ut EPIC från en donatorbil för att få det att fungera i våran -83a . Som husbil tycker vi om våran bil men vi är en plåga för våra medtrafikanter vi anser att chassit är värt en uppdatering . Bilen är trots sin ålder inte speciellt rostig .
Sedan har det ett visst egenvärde att den är byggd av SMV i Örebro ( dom tillverkade ”ägg” husvagnarna) . Den är lite udda och väldigt mycket 80 tal.
Sökandet efter lämplig donator bil fortgår.
Göran i Björnarbo
Sedan har det ett visst egenvärde att den är byggd av SMV i Örebro ( dom tillverkade ”ägg” husvagnarna) . Den är lite udda och väldigt mycket 80 tal.
Sökandet efter lämplig donator bil fortgår.
Göran i Björnarbo