Diesel motorer i äldre Transit före -00

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5756
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00

Inlägg av RickardEM »

Gösta skrev:
ons nov 11, 2020 3:43 pm
Har i en annan tråd hittat en bok om EPIC för LDV känns nästan som att bilden kommer däri från , tolkar dina svar som att det skulle vara möjligt att skilja ut EPIC från en donatorbil för att få det att fungera i våran -83a . Som husbil tycker vi om våran bil men vi är en plåga för våra medtrafikanter vi anser att chassit är värt en uppdatering . Bilen är trots sin ålder inte speciellt rostig .
Sedan har det ett visst egenvärde att den är byggd av SMV i Örebro ( dom tillverkade ”ägg” husvagnarna) . Den är lite udda och väldigt mycket 80 tal.
Sökandet efter lämplig donator bil fortgår.
Göran i Björnarbo
Jo, jag "lånade" bilden därifrån. :) I den PDF:n har du även elschema och lite annat matnyttigt. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Gösta
Erfaren
Inlägg: 33
Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
Namn: Göran Ekman
Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
Ort: Huddungeby i Uppland

Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00

Inlägg av Gösta »

Då har jag fått hem en donatorbil en 80 hästars Td från -96 saknar en del prylar blandannat grenrör och turbo. Varit ståendes på en bakgård de senaste 12 åren. Misstänker att det är obra för motorelektroniken. Tror inte det ska läggas några pengar på det.
655E4850-8484-4779-B358-EB383A650D1B.jpeg
Göran i Björnarbo

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5756
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00

Inlägg av RickardEM »

Gösta skrev:
fre nov 20, 2020 12:52 pm
Då har jag fått hem en donatorbil en 80 hästars Td från -96 saknar en del prylar blandannat grenrör och turbo. Varit ståendes på en bakgård de senaste 12 åren. Misstänker att det är obra för motorelektroniken. Tror inte det ska läggas några pengar på det.655E4850-8484-4779-B358-EB383A650D1B.jpeg
Göran i Björnarbo
:thumbsup: Skoj, du får uppdatera hur det går med motorbytet sedan. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Gösta
Erfaren
Inlägg: 33
Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
Namn: Göran Ekman
Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
Ort: Huddungeby i Uppland

Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00

Inlägg av Gösta »

Lite tveksamt om just den bilen är skojig, kände på motorn den sitter inte fast i vart fall. Får hjälp av grabben och hans kompanjon som driver bilverkstad på gården.
Lite kul att släpa hem den med en Ford traktor.
Mannen som lyfte på den på släpet var väldigt nöjd med att den försvann från den lokala Massey-Ferguson återförsäljarens bakgård.
Göran i Björnarbo

Gösta
Erfaren
Inlägg: 33
Blev medlem: tis jul 14, 2020 11:00 am
Namn: Göran Ekman
Kör: Ford transit 190 diesel -83 med Campero husbilsbygge av SMV
Ort: Huddungeby i Uppland

Re: Diesel motorer i äldre Transit före -00

Inlägg av Gösta »

Hittat väldigt mycket om motor/växellåds byten . På ett engelskt Ford Transit forum . https://fordtransit.org/forum/index.php
Verkar som att man ska plocka rätt mycket av golvet från donatorbilen. Det jag inte har koll på ännu är vad som är den bästa lösningen på att sköta kopplingen vajer eller hydraulik.
När det gäller insprutningssystemet är den allmänna rekommendationen på det engelska Transit forumet att byta ut Lucas EPIC mot en mekanisk Bosch VE pump.
Göran i Björnarbo

Skriv svar