Pressrelease: Ford presenterar ny, helelektrisk Transit

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Pressrelease: Ford presenterar ny, helelektrisk Transit

Inlägg av RickardEM »

Den optimala Transiten? :)
Ford presenterar ny, helelektrisk Transit
Bild
Världens största transportbilsmärke, Ford, presenterade i dag sin nya E-Transit, en helelektrisk transportbil.

Ford, världsledande på transportbilar, presenterade i dag en helelektrisk skåpbil, E-Transit. E-Transit är en smart arbetshäst som ökar produktiviteten med mjukvarulösningar, tjänster och unika tillvalsfunktioner som Pro Power Onboard.

Världens största transportbilsmärke, Ford, presenterade i dag sin nya E-Transit, en helelektrisk transportbil. E-Transit kommer i hela 25 olika kombinationer och storlekar och kan frakta upp till 4,25 ton. Drivlinan och fjädringssystemet har designats om för att optimera lastutrymmet, och bilen har en lastkapacitet på upp till 15,1 kubikmeter, samma som bakhjuls- och dieseldrivna Transit. Batteriet är på 67 kilowattimmar och ger en uppskattad räckvidd på 35 mil vilket är tillräckligt för att räcka hela dagen, med extra marginal för att klara växlande lastmängd och väderförhållanden.

– Ford är ett ledande transportbilsvarumärket i Europa och Nordamerika. Att få bort utsläppen från transportbilsparken, i synnerhet för sista steget av leveranskedjan, ”last mile”, som växer explosionsartat, är helt avgörande för en hållbar framtid. Ford är redo att leda elektrifieringen som började med prisbelönta Transit Custom Plug-In Hybrid och EcoBlue Hybrid. Det är bra för planeten men också en stor fördel för kunderna, med lägre driftkostnader och uppkopplad teknik som kommer hjälpa dem i deras verksamhet, säger Jim Farley, vd på Ford.

Skräddarsydda elektriska körlägen
E-Transits körlägen har skräddarsytts för dess elektriska drivlina. Ett särskilt eco-läge ska ge upp till 8–10 procent bättre energianvändning när E-Transit körs olastad eller i motorvägsfart, enligt Fords data. Eco-läget begränsar topphastigheten, anpassar accelerationen och optimerar klimatanläggningen för att maximera räckvidden.

Laddar både via växelström och likström – 80 procent på en halvtimme
E-Transit har både växelströmsladdning och snabbladdning med likström. Bilens ombordladdare på 11,3 kilowatt kan ladda batteriet fullt på strax över åtta timmar och med snabbladdare på upp till 115 kilowatt kan batteriet laddas från 15 till 80 procent på strax över halvtimmen.

En annan funktion E-Transit är först i Europa med, som lätt lastbil, är tillvalsfunktionen Pro Power Onboard. Med den kan bilen användas som mobil strömkälla på 2300 watt för att ge ström åt verktyg och utrustning på arbetsplatser och ute på språng.

Ford, som är det ledande transportbilsvarumärket i Europa och Nordamerika, har tillverkat transportbilar ända sedan 1905, och Transit-familjen i 55 år. Sedan 2018 har man haft pilottester med elektriska transportbilar i England, Tyskland, Spanien och Turkiet för att studera hur förare använder Transit Custom Plug-In Hybrid. Utifrån de testerna har företaget dragit lärdomar om bland annat hur fordonen används och hur förarnas laddningsvanor ser ut, och använt lärdomarna i utvecklingen av E-Transit och bilens kringtjänster.

Satsar över 100 miljarder på elektrifiering
Bilen är en del av Fords globala satsning på elektrifiering på 11,5 miljarder amerikanska dollar, motsvarande över 100 miljarder kronor, till 2022. Andra resultat av satsningen är helt nya helelektriska Mustang Mach-E och F-150.

E-Transit kommer börja levereras i Europa i början av 2022 och tillverkas på Fords Otosan Kocaeli-fabrik i Turkiet på en dedikerad linje tillsammans med Transit Custom Plug-In Hybrid, som vann utmärkelsen ”Van of the Year” 2020. För nordamerikanska marknaden kommer E-Transit att tillverkas på Kansas City-fabriken i Missouri.
\Rickard
Bilagor
E-TRANSIT_FACTSHEET.pdf
(894.47 KiB) Nerladdad 807 gånger
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Trollhättan
Medlemsnummer: 188

Re: Pressrelease: Ford presenterar ny, helelektrisk Transit

Inlägg av Nemesis_se »

Smart med inbyggd omriktare för 230V.
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Ford presenterar ny, helelektrisk Transit

Inlägg av RickardEM »

Nemesis_se skrev:
fre nov 13, 2020 7:16 am
Smart med inbyggd omriktare för 230V.
Ja, det gäller att ta tillvara på alla fördelar med eldriften. :)

En liten sammanfattning från presentationsvideon:


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Ford presenterar ny, helelektrisk Transit

Inlägg av RickardEM »

Nu byggs och provas prototyperna. :)



\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Ford presenterar ny, helelektrisk Transit

Inlägg av RickardEM »

E-Transit hårdtestas. :)



\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Ford presenterar ny, helelektrisk Transit

Inlägg av RickardEM »

Nu börjar det dra ihop sig. :)
Ford E-Transit börjar rullas ut på europeiska vägar
Bild
Ford E-Transit: samtliga modeller

Ford nya, helelektriska transportbil börjar nu rullas ut på europeiska vägar i ett testprogram som involverar ett antal företagskunder i olika segment. Testerna omfattar hela sortimentet av E-Transit, och ska säkerställa att bilen är optimerad för alla förhållanden innan den lanseras under våren 2022.

Fords helelektriska E-Transit intar europeiska vägar när tester inleds med ett urval av större företagskunder inför säljstarten under våren 2022.

Testerna startar med tio E-Transit-prototyper som testas i en mängd intensiva, verkliga scenarier inom post-, kommun- och serviceföretag, ”last-mile” och livsmedelsleverans inom Tyskland, Norge och Storbritannien. Bland försöksföretagen finns AWB -avfallshantering, Köln stads kommunflotta, DHL Express i Storbritannien, DPD, Posten Norge, Ocado och Recover Nordic.

Testflottan har ett komplett sortiment av E-Transit-varianter, inklusive skåpbilar, dubbelhyttar och chassin med en totalvikt från 3,5 till 4,25 ton.

"Vi vill visa att hjälpa kunder att minska sin miljöpåverkan kan gå hand i hand med att förbättra deras produktivitet", säger Dave Petts, marknadsansvarig för Fords elektrifierade transportbilar hos Ford of Europe. ”Verklig körsträcka i händerna på kunden hjälper oss att visa de affärsmässiga fördelar som E-Transit kan ge, samt att ge värdefull feedback om användningsmönster och laddningsbeteende så att vi kan förfina driftsupplevelsen. Vi tror starkt på att behandla våra kunder som familj, och det här programmet belyser det värde vi lägger på dessa nära partnerskap. ”

Testerna markerar den senaste fasen i Fords utveckling av den nya E-Transit, som kommer direkt efter det omfattande testprogram som genomförts i Fords egna anläggningar. Testföretagen kommer att ha hand om E-Transit-prototyperna under sex- eller 12-månadersperioder.

En mängd specialbyggnationer
E-Transit har noggrant konstruerats för att möjliggöra enkel påbyggnation med samma flexibilitet som utvecklats för befintliga Transit-modeller. Ett urval av testflottan har försetts med specialbyggnationer för att visa mångsidigheten hos E-Transit-plattformen. Några exempel på byggnationerna är:

• Kylfordon för livsmedelsleverans, drivs av 2,3 kW ProPower Onboard-system
• Tippflak för avfallshantering
• Budbil för så kallad ”Last-mile delivery” med genomgång till lastutrymme och luftfjädring bak

År 2020 uppnådde Ford sitt sjätte år i rad som ledande aktör inom försäljning av transportbilar i Europa. Trenden har fortsatt till 2021, där Ford behåller sin position som regionens mest sålda transportbilsmärke under första halvåret i år.

Lansering i Sverige
E-Transit kommer lanseras i Sverige under våren 2022, och intresset kring modellen är redan stort i landet. Ford är idag Sveriges näst största varumärke inom transportbilar, och E-Transit kommer fylla en mycket viktig roll i bolagets produktsortiment:

”Behovet av elektrifierade alternativ inom transportbilssegmentet ökar kraftigt i Sverige. Det märkte vi av när vi lanserade laddhybriden Transit Custom PHEV. Att vi nu kan erbjuda ett helelektriskt alternativ till vår största transportbil Transit är en oerhört viktig milstolpe i vårt arbete att ställa om vår transportbilsverksamhet mot elektrifiering”, säger Christian Lysholm, chef för Fords transportbilsverksamhet i Sverige.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Ford presenterar ny, helelektrisk Transit

Inlägg av RickardEM »

Snart i en bilhall nära dig. :)
Ford Sverige börjar sälja E-Transit – bolagets första helt eldrivna transportbil
Bild

I samband med öppnandet av bilmässan eCar Expo i Göteborg började Ford i Sverige att påbörja försäljningen av den nya, helt eldrivna transportbilen E-Transit. Bilen erbjuder bl.a en klassledande, helt elektrisk räckvidd upp till 317 km enligt WLTP och har en mycket konkurrenskraftig prisbild.

När Fords nya, helt eldrivna transportbil E-Transit offentliggjordes för drygt ett år sedan var det många svenska företag som hörde av sig till Ford och ville anmäla sitt intresse för bilen.

Med en klassledande räckvidd upp till 317 km helt på el enl WLTP och möjlighet till snabbladning med upp till 115 kW fyller E-Transit ett behov som många företag har; att kunna köra såväl korta som långa sträckor helt på el.

Marknaden för s.k. ”last mile delivery” har ökat explosionsartat de senaste åren, bl.a. på grund av pandemin som gjort att allt fler har valt att få leveranser hem direkt till dörren. Det sätter krav på åkeriföretagen att hålla utsläppen nere, men utmaningen för många företag har varit att hitta en transportbil som uppfyller alla krav för totalkostnad, räckvidd, motorkraft och säkerhet. Fords nya E-Transit uppfyller alla dessa krav.

Bilen lanseras med två starka motoralternativ; 184hk/430 Nm och 269hk/430 Nm. Bilen säljs som skåp eller enkelhytt chassi och går att beställas i två längd- och viktvarianter; 3.5 och 4.25 ton. På tillvalslistan finns Ford Pro Power Onboard som ger möjlighet till strömuttag upp till 2.3 kW för handverktyg och liknande. Ford Transit belönades dessutom nyligen med det högste betyget ”Gold” i Euro NCAP:s test av aktiva säkerhetssystem.

Försäljningsstarten för bilen skedde på bilmässan eCar Expo i Göteborg. I det förlanseringserbjudande som Ford nu satt, som gäller till och med 28 februari 2022, kostar bilen endast 499 900 SEK (ex moms). Priset avser versionen 350 L3 184 hk skåp. Bilen är dessutom berättigad full klimatbonus på 70 000 SEK. Med denna prisbild hoppas Ford på ett stort intresse. Christian Lysholm är chef för Fords svenska transportbilsverksamhet och säger:

- Det känns otroligt bra att kunna gå in på marknaden med en helelektrisk transportbil som visar vägen på flera punkter, men som också har totalkostnader som för många kunder kommer att vara lägre än ett dieselfordon. Vi vill göra utsläppsfri körning tillgänglig för många företag där man inte behöver oroa sig för säkerheten, räckvidden eller kostnadsbilden.

E-Transit är en viktig del i Fords satsning att ställa om sin transportbilsverksamhet mot elektrifiering där man innan utgången av 2024 ska erbjuda samtliga transportbilar med elektrifierade alternativ i Europa. För ett par år sedan lanserade man den populära Transit Custom som laddhybrid, som snabbt blev populär bland svenska företag.

De första leveranser av Ford E-Transit till svenska kunder förväntas ske kring midsommar 2022.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Ford presenterar ny, helelektrisk Transit

Inlägg av RickardEM »

Prisad teknik. :)
Ford E-Transit belönas med guld i Euro NCAP
Bild

• Helelektriska Ford E-Transit har belönats med guld från den oberoende fordonssäkerhetsmyndigheten Euro NCAP för sina avancerade förarassistanssystem

• E-Transit ansluter sig till dieseldrivna Transit som de enda fordonen i 2-tonssegmentet med en Euro NCAP Gold Award; 1-tons Transit Custom har också Gold Award-status

• Omfattande utbud av teknik kan hjälpa till att minimera förarens arbetsbelastning under långa timmar i bilen och bidra till lägre stillestånds-, reparations- och försäkringskostnader


Den helelektriska Ford E-Transits omfattande förarassistanssystem har belönat transportbilen med guld från den oberoende fordonssäkerhetsmyndigheten Euro NCAP.

Priset följer analys av teknologier inklusive autobroms när man närmar sig fordon, cyklister och fotgängare, samt filhållningsteknik, skyltsigenkänning och passagerarövervakningssystem.

E-Transits Gold Award innebär att Ford nu erbjuder de enda två fordonen i 2-tonssegmentet med Euro NCAP:s Gold Award för förarassistans, efter att E-Transits dieseldrivna syskon Transit först prisades i december 2020.

"Euro NCAP är synonymt med fordonssäkerhet, och när organisationen utökar sin Gold Award till E-Transit är det ett bevis på Fords engagemang för kundsäkerhet i hela sitt transportbilssegment", säger Stuart Southgate, chef för säkerhetsteknik, Ford of Europe. "E-Transits avancerade förarassistanssystem hjälper till att ta hand om förare och andra trafikanter, och stödjer operatörer som vill maximera drifttiden samtidigt som kostnaderna för försäkring och reparation av olyckor begränsas."

E-Transit erbjuder förarassistansteknologier inklusive Pre Collision Assist med Pedestrian Detection, Intelligent Adaptive Cruise Control med Traffic Sign Recognition, Blind Spot Information System med Lane Change Warning & Aid, Junction Assist, en 360-graders kamera och backbromsassistent .

Euro NCAP:s simuleringar testade förarvarning och aktiva säkerhetsteknikåtgärder vid närmande av parkerade fordon eller långsammare trafik, såväl som när ett framförvarande fordon bromsar kraftigt. Testerna inkluderade ett barn som springer in på vägen och cyklister och fotgängare som går på eller korsar vägen – potentiellt sannolika scenarier i stadsmiljöer, där Ford räknar med att majoriteten av E-Transits kommer att användas.

E-Transits Gold Award utökar Fords ledarskap inom säkerhetsteknik för transportbilar. Transit Custom är också en Gold Award-vinnare, vilket gör Ford till den enda tillverkaren med guldklassade transportbilar i segmenten 1 ton, 2 ton och elbilar.

Företaget testar redan E-Transit i daglig drift med utvalda kunder över hela Europa, och kundleveranser är planerade att börja våren 2022.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Ford presenterar ny, helelektrisk Transit

Inlägg av RickardEM »

Snart en vanlig syn ute i trafiken? :)
Nu börjar Ford E-Transit att levereras till kunder i Europa
Bild
• De första Ford E-Transit-modellerna står redo att skickas från Ford Otosan-fabriken i Kocaeli, Turkiet som ska hjälpa tillgodose den stora efterfrågan i Europa på helt eldrivna transportbilar

• Ford-fabriken firar ett stort mål när E-Transit når volymproduktion; kundorder överstiger redan 5 000 bilar

• Den klassledande, helelektriska E-Transit är spjutspetsen för lanseringen av helhetslösningen Ford Pro till europeiska kunder, med integrerat utbud av fordon, mjukvara och uppkopplade tjänster


Ford har nu börjat leverera de första enheterna av sin helt elektriska E-Transit till kunder över hela Europa från Ford Otosan-fabriken i Kocaeli, Turkiet.

Detta stora mål firades på Gölcük-fabriken i en ceremoni som involverade turkiska regeringsrepresentanter, investerare, anställda och media.

Efter en stark tidig efterfrågan på E-Transit från europeiska företag – med över 5 000 kundorder mottagna innan bilarna ens hunnit lämna det löpande bandet – går Ford Otosan nu till full produktionskapacitet.

”Ford Otosans Kocaeli-fabrik är hjärtat av Transit-produktionen i Europa, och produktionen av E-Transit innebär starten för nästa kapitel i vår elektrifierade framtid tillsammans med våra starka partners”, säger Hans Schep, general manager, Ford Pro. "Detta är det första steget i en omvandling av Kocaeli-anläggningen som kommer att bli ett stort centrum för tillverkning av elektriska transportbilar i Europa”

E-Transit är den helelektriska versionen av världens mest sålda transportbil och det nya fordonet står i frontlinjen för lanseringen av Ford Pro i Europa; Fords nya helhetskoncept som erbjuder kunderna en uppsättning mjukvara, laddnings-, service- och finansieringslösningar ihop med klassledande fordon - allt för att förbättra produktiviteten och kostnadseffektiviteten.

"Tillverkningen av E-Transit i vår Kocaeli-anläggning, där elen är 100% förnybar energi, är en källa till stolthet för oss och ytterligare en vändpunkt i vår ökande roll i Fords elektrifieringsstrategi", säger Güven Özyurt, General Manager, Ford Otosan. "Vi tror att elektrifiering av den legendariska Transit-modellen är en stor utveckling och ett viktigt steg för att göra Ford Otosan till produktionsbasen för Fords elektrifierade transportbilar”

Storsatsar på helelektriska transportbilar
För att möta efterfrågan på framtida elektrifierade Ford-modeller investerar Ford Otosan 2 miljarder euro och ökar sysselsättningen med cirka 3 000 tjänster för att skala upp produktionskapaciteten, inklusive för nästa generations Transit Custom-modell.

Fords övergång till en helelektrisk framtid i Europa framhävdes också av det senaste tillkännagivandet att Ford, SK On Co., Ltd. och Koç Holding har undertecknat ett icke-bindande samförståndsavtal för ett nytt, branschledande joint venture i Turkiet . Med förbehåll för genomförandet av ett slutligt avtal planerar de tre partnerna att skapa en av de största batterianläggningarna i den europeiska regionen. Produktionen är tänkt att starta så tidigt som i mitten av decenniet med en årlig kapacitet som sannolikt kommer att ligga i intervallet 30 till 45 gigawattimmar.

Ford bekräftar sitt ledarskap som Europas mest sålda varumärke för transportbilar och kommer att fortsätta att elektrifiera sina ikoniska Transit-modeller för att passa olika kunders behov. Senast 2024 kommer E-Transit att få sällskap av ytterligare fyra nya helelektriska modeller i Transit-familjen när Ford går mot sitt mål om nollutsläpp för all fordonsförsäljning i Europa och koldioxidneutralitet i hela sitt europeiska fotavtryck av anläggningar, logistik och leverantörer vid 2035.

Nya Ford E-Transit kommer att finnas tillgänglig i Sverige under andra halvåret 2022.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7041
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Ford presenterar ny, helelektrisk Transit

Inlägg av RickardEM »

Varje kW räknas. :)
Ford förbättrar räckvidden samtidigt som passagerarna håller sig varma
Bild

• Fords ingenjörer har kommit fram till att värma upp ytor i elbilar, som mattor och dörrpaneler – snarare än att använda luftkonditionering – kan hjälpa till att förlänga räckvidden
• Detta kan ge fem procent extra räckvidd jämfört med luftkonditionering, vars värme lättare förloras när fönster eller dörrar öppnas
• Uppvärmda ytor testades i helelektriska Ford E-Transit under leveranser där förare öppnar och stänger dörrarna hundratals gånger om dagen
• Ingenjörer identifierade också möjligheter att utöka räckvidden och minska energiförbrukningen genom så kallad ’eco-routing’ dvs modifieringar av kylsystem och förvärmning av drivlinan
• Forskningen var en del av EU-kommissionens projekt för uppkopplade elektriska bilar Connected Electric Vehicle Optimised for Life, Value, Efficiency and Range project (CEVOLVER). Ford planerar att från 2026 sälja 600 000 elbilar i Europa per år


Vilket är det mest energieffektiva sättet att hålla sig varm? När kostnaderna för att värma upp våra hem stiger är det en fråga många människor ställer sig. Fords ingenjörer fick i uppdrag att besvara samma fråga som en del av ett projekt för att förbättra räckvidden för elbilar.

När det gäller uppvärmning av elbilar kan varm luft blåsas in i kupén med hjälp av luftkonditionering. Alternativet är att värma upp olika ytor inne i kupén, ytor som passagerare kommer i direktkontakt med, eller paneler som strålar värme mot förare och passagerare.

Båda kräver batterikraft, men ingenjörerna upptäckte att med uppvärmningsytor kunde energiförbrukningen för kupéuppvärmning minskas med 13 procent jämfört med vanlig luftkonditionering och elbilens räckvidd förlängdes med fem procent. Det är en skillnad som årligen kan ge hundratals extra kilometer.

"Vi vet alla om att när dörr eller fönster öppnas när det är kallare ute, sjunker temperaturen inuti en bil. Detta gäller särskilt för skåpbilar eftersom förare gör frekventa stopp och värmen som genereras via luftkonditioneringen förloras snabbare, medan uppvärmda ytor förblir varma”, säger Markus Espig, systemingenjör, Propulsion Systems Engineering, Ford Research and Innovation Centre Europe. "Att minska energianvändningen förbättrar inte bara räckvidden, det minskar också kostnaderna och hjälper till att se till att sättet vi reser på är mer hållbart."

Forskningen utfördes som en del av EU-kommissionens projekt Connected Electric Vehicle Optimized for Life, Value, Efficiency and Range (CEVOLVER) som pågick från oktober 2018 till oktober 2022. Projektet utformades för att informera om hur nya elbilar byggs och hjälper till att skapa mjukvaruuppdateringar för elbilar som redan är på vägarna. Resultaten från värmehanteringstesten har gett ny kunskap till Fords fortsatta utveckling av framtida bilar.

Från 2026 planerar Ford i Europa att sälja 600 000 elbilar årligen, vilket stöder det globala målet om en årlig produktion på över två miljoner elbilar.

Hur testet utfördes
Ingenjörer utrustade en helelektrisk Ford E-Transit med uppvärmda armstöd, golvmattor, dörrpaneler, solskydd och en panel under ratten. Testet omfattade paketleveranser, specialvaruleveranser och en hantverkares arbete 35 mil bort, på vägar i och runt Köln, Tyskland. Testerna ägde rum på vintern och sommaren, på torra och våta vägar, och i kraftigt regn och blåst, vilket återspeglar Fords omfattande erfarenhet av transportbilsköpares behov.

Forskningen visade också att förändringar i väder, trafik och vägförhållanden kan påverka räckvidden. Att inkludera dessa data i räckviddskalkylatorn kan hjälpa till att förutsäga räckvidden mer exakt i realtid. För kommersiella fordonsflottor kan dessa aggregerade kördata användas som en "prediktor" för att uppskatta energibehovet för en specifik rutt.

Ytterligare teknologier som testats av Fords ingenjörer och som kan erbjuda betydande energi- och tidsbesparande förbättringar inkluderar:

• En värmeväxlare som tar värmeavfall från den elektriska drivenheten och använder den för att värma upp kupén och/eller batteripaketet
• Ett batterikylningssystem som möjliggör effektiv kylning och förkonditionering av batteripaketet
• Eco-routing i kombination med säker laddning beräknar den optimala rutten, inklusive laddningsstoppen, för att få ut det mesta av bilens räckvidd
• Smart snabbladdning förkyler eller förvärmer batteriet inför nästa snabbladdningstillfälle
• Drivlinans förvärmning- eller kylfunktion håller komponenterna i den elektriska drivenheten vid den mest energioptimala temperaturen

CEVOLVER-forskningen följer också Fords tester av hur energiförbrukningen kan minskas på elbilar, till exempel genom att använda innerbelysning för att få kupén att kännas svalare eller varmare. Avancerad energibesparande teknik som kommer på framtida elbilar från Ford inkluderar den ånginsprutade värmepumpen på den nya helelektriska Ford E-Transit Custom.

Utöver att utveckla framtida räckviddsförbättrande teknologier så erbjuder Ford redan en rad användbara funktioner för att maximera effektiviteten hos sina existerande elbilar. Mustang Mach-E och E-Transit erbjuder schemalagd förvärmning för att optimera kupén och batteriets temperatur medan de fortfarande är inkopplade i laddboxen. Bilen förbereder inför den avgångstid som föraren har förbestämt automatiskt rätt temperatur beroende på de yttre väderförhållandena. Ford uppskattar att en halvladdad E-Transit med en yttre temperatur på 0° grader kommer att behålla 75 procent av sin räckvidd om den förvärms, jämfört med 66 procent utan. Fords elbilar erbjuder också valbara körlägen för att minska energibehovet för ökad räckvidd, samt möjligheten att återhämta energi vid inbromsning.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar