Motorolja Transit Custom -19
-
JörgenS
- Nybörjare
- Namn: Jörgen S
- Kör: Ford Tourneo Custom 2019
Motorolja Transit Custom -19
Hej
Nyligen köpt en Transit Custom-19 med stora 2-litersmotorn på 170 Hk och bilen vill nu ha ett oljebyte...
Problemet är dock att Ford hävdar att endast deras dyra olja (380:-/liter!) funkar och att garantin ej gäller trots att jag vill byta till en Castrol Magnatecolja med samma klassificering?!
3800:- för enbart oljan tycker jag är liiite väl dyrt, nån här som kan bekräfta Fords påstående?
Nyligen köpt en Transit Custom-19 med stora 2-litersmotorn på 170 Hk och bilen vill nu ha ett oljebyte...
Problemet är dock att Ford hävdar att endast deras dyra olja (380:-/liter!) funkar och att garantin ej gäller trots att jag vill byta till en Castrol Magnatecolja med samma klassificering?!
3800:- för enbart oljan tycker jag är liiite väl dyrt, nån här som kan bekräfta Fords påstående?
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
Re: Motorolja Transit Custom -19
Ska du göra en mellanservice med byte själv? Isåfall är det ju ingen som vet nått ang. Garanti.
Eller vill du köpa egen olja till en Service dom ska göra inom intervallen?
Ford tillverkar inga oljor och Castrol brukar oftast vara det man får Original.
Men se till att det VERKLIGEN är rätt spec på oljan. Det är väll WSS-M2C950-A till denna men dubbelkolla själv.
Men se till att det VERKLIGEN är rätt spec på oljan. Det är väll WSS-M2C950-A till denna men dubbelkolla själv.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295
Går det åt tio liter i den motorn?
Kan literpriset verkligen stämma?
Är inte 3800kr för hela servicen?
Kollat med annan verkstad? Som medlem hos oss har du 15% rabatt hos Hedins och snart även hos Brandt.
Kollat med annan verkstad? Som medlem hos oss har du 15% rabatt hos Hedins och snart även hos Brandt.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
-
JörgenS
- Nybörjare
9.8 liter med filter...Järnkaminen skrev: ↑tis apr 12, 2022 3:17 pmGår det åt tio liter i den motorn?
Literpriset kommer direkt ifrån Brandt!
-
JörgenS
- Nybörjare
Japp, exakt samma spec, men Ford/Brandt hävdar ändå att all garanti upphör, oavsett vad det gäller?!Mathias-D skrev: ↑tis apr 12, 2022 3:00 pmSka du göra en mellanservice med byte själv? Isåfall är det ju ingen som vet nått ang. Garanti.
Har aldrig upplevt detta med nåt annat bilmärke..Servicen skall göras av min ordinarie verkstad som förvisso är en auktoriserad Saab verkstad men som tar sig an alla märken...
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Oljepris är lite upp till var och en ÅF. för 0W30, som bör vara i den bilen, så tar t.ex Hedbergs Bil 231 kr/liter (Castrol Magnatec WSS-M2C950-A). Vissa ÅF har andra oljor t.ex Fuchs, som har motsvarade till Castrol som möter Fords WSS krav.
Oljan måste ha samma spec som Ford säger.
Skulle det vara något som har med garanti att göra (t.ex något motorrelaterat) så måste bilen vara servad enl. Ford spec. Är det något som t.ex en dörrkontakt som ska bytas på garanti så påverkas inte det av bilen är servad med fel olja.
Servar du på annan verkstad är det upp till dig att ha bevis/dokumentation på att bilen är servad korrekt.
Om den inte är servad på rätt intervaller, dvs du servar den hemma = det förs inte in i DSR så räknas det som att du missat din service dvs den är inte servad korrekt enl. Ford. Så din verkstad måste ha tillstånd/cert för att få lägga in det i DSR.
Skulle det vara något som har med garanti att göra (t.ex något motorrelaterat) så måste bilen vara servad enl. Ford spec. Är det något som t.ex en dörrkontakt som ska bytas på garanti så påverkas inte det av bilen är servad med fel olja.
Servar du på annan verkstad är det upp till dig att ha bevis/dokumentation på att bilen är servad korrekt.
Om den inte är servad på rätt intervaller, dvs du servar den hemma = det förs inte in i DSR så räknas det som att du missat din service dvs den är inte servad korrekt enl. Ford. Så din verkstad måste ha tillstånd/cert för att få lägga in det i DSR.
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
JörgenS
- Nybörjare
Tack för rakt svar...Keller skrev: ↑tor apr 14, 2022 12:52 pmOljepris är lite upp till var och en ÅF. för 0W30, som bör vara i den bilen, så tar t.ex Hedbergs Bil 231 kr/liter (Castrol Magnatec WSS-M2C950-A). Vissa ÅF har andra oljor t.ex Fuchs, som har motsvarade till Castrol som möter Fords WSS krav.
Ser nu att jag missat serviceintervallen då årsservicen skulle varit gjord senast 2022-03-25, så jag antar att det är kört...
- Mathias-D
- Legend
Årsservice? det är väll Service vart annat år? Sen Finns det ett spann före och efter tid och km.
- Mathias-D
- Legend
Det är km eller tid så i ditt fall blir det tid. Senaste service gjord 2020-03-25 så då kan du vara inom marginalen om det är ett spann på 1 månad. Jag vet hur stort spann det är. Då får man lusläsa villkoren. Fråga din lokala verkstad verkar inte vara nån ide för dom säger nog nej bara
Eller så skiter du i kvarvarande garanti och servar vart du vill (fast fortfarande med rätt delar givetvis)
Eller så skiter du i kvarvarande garanti och servar vart du vill (fast fortfarande med rätt delar givetvis)
-
JVR
- Nybörjare
- Namn: Johannes r
- Kör: Ford s max 2.2tdci optimerad 265hk 550nm
Ford transit custom arbetsbil 2.2tdci - Ort: Uddevalla
Servat min själv från början var 1500mil std longlife 0w30 olja . Skulle aldrig nånsin låta någon av min av mina bilar gå så långt som Ford vill mellan service. Min har gått nu 12k mil och det känns bra att det byts olja frekvent .