Motorn stannar och startar snabbt igen när det är minusgrader

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
franberg
Erfaren
Namn: Peter Fränberg
Kör: Ford Transit
Medlemsnummer: 455

Motorn stannar och startar snabbt igen när det är minusgrader

Inlägg av franberg »

Motorn går bra men så knäpper det till i reläet som sitter under förar stolen vid batterierna .Motorn dör och oljelampan tänds och ibland glödtråden. Motorn startar igen om jag gasar när bilen fortfarande rullar med växel i . Står bilen stilla så startar den direkt med nyckeln .
Det bli värre om det är kallare ute .Jag har provat att göra en x-tra jordpunkt med en startkabel men det blev inte bättre . Kan det vara någon givare eller relä som stänger av diesel tillförseln som krånglar ? Inget annat slocknar, belysning och allt annat påverkas inte , det är bara motorn som stannar och oljelampan tänds och det verkar som att jag måste röra på gaspedalen för att den ska gå igång , men är lite osäker om det är så ?? Kan det vara givaren till gaspedalen som krånglar ?? Jag har bytt dieselfilter , men felet kvarstår.
Tacksam för hjälp !
Senast redigerad av 2 franberg, redigerad totalt 0 gång.

Tags:

franberg
Erfaren
Namn: Peter Fränberg
Kör: Ford Transit
Medlemsnummer: 455

Re: Motorn stannar och startar snabbt igen när det är minusgrader

Inlägg av franberg »

Idag hände det igen och det är minus 5 grader ute . Bilen har gått jätte bra hela sommar halvåret .
Någon som har förslag på vad det kan vara som plöstligt stänger av motorn och återställer sig igen ?
Hur kan man felsöka smart ? Tänker mig att det är ett relä som kärvar när det blir kallt eller en givare ? Så här funderar jag för att hitta felet .Vad är det som stänger av motorn när man vrider av på nycklen ? För felet är som att man vred av och på tändningen .Är det dieseltillförslen som stannar när det är en diesel som inte har tändstift som en bensinare . Någon som vet vad som händer när man vrider av med nycklen , vilka relä? givare,eller dylikt som styr detta och var de är monterade ? Det som är klart är att det är kylan som orsakar felet , tänkte kolla med att låta motorn bli riktigt varm innan jag kör och se om felet försvinner . Tänkte också värma upp bilen invändigt med motorn kall och på så sätt värma allt elektriskt inne i bilen och se om felet försvinner . på så sätt tänkte jag inringa om felet sitter inuti cupen eller närmare motorn .I somras plockade jag ned dieseltanken och rengjorde den och bytte filter för att vara säker på att inte ha vatten i dieseln . Men detta hjälpte inte märkte jag nu när det blev minusgrader . Det knäpper till i ett relä under förarstolen vid batterierna hör jag samtidigt som motorn stannar och startar igen , men vet inte vilket relä och om det är det reläet eller något som sitter tidigare i den elektriska kretsen som slår av och på reläet .
Är tacksam för alla förslag då detta är köld beroende problem som jag aldrig hört talas om .
Bilen är en Ford Transit 2010 manuell på 116 hk Reg nr CTO243

Karl Song
Erfaren
Namn: Johan K
Kör: Ford Transit Connect, Seat Leon, Jaguar XK8

Re: Motorn stannar och startar snabbt igen när det är minusgrader

Inlägg av Karl Song »

Väldigt få relä reagerar på kyla/värme. Tror inte felet är där utan det uppstår till följd av att bilen stängs av. Kolla om du hittar några fler relän som är lika dana och byt plats på dom för att se om du får ett annat problem.
Läser du verkligen ut felkoderna? Borde finnas några där som kan hjälpa dig.

Skriv svar