Vilken diff/drivaxlar passar?
- Alex92
- Veteran
- Namn: Alexander
- Kör: Ford Sierra 2.0i Ghia, Nissan 200sx s14a
- Kontakt:
Vilken diff/drivaxlar passar?
Tja! Tänkte höra med er om någon vet vad man ska köra för diff samt drivaxlar på min sierra med cosworth rwd bakvagn! Bilen ska lämna över 500whp om turbon räcker till i sommar och eventuellt mer nästa år! Jag kommer även att köra svetsdiffat!
Det som kraven är att det ska passa någorlunda lätt, Något fäste kan jag bygga om, Om det behövs även mellanaxeln om det är så. Utväxlingen ska vara max 3,71 men får vara lägre. Drivaxlarna ska passa rakt av då jag misstänker att man måste byta ett par sånna varje sommar och dom ska vara lätta att få tag på!
Scorpios 7,5" diff passar ju men då passar väl inte drivaxlarna mera? Cosworthens medbringare är väl större och dom drivaxlarna verkar vara svårt att få tag i.
Finast skulle vara med scorpio diff och scorpio drivaxlar men vad behöver man göra för att få någe drivaxlar att passa då / Vilka ska man köra med?
Ge tips på vad ni vet att folk har kört med och som verkar funka!
Det som kraven är att det ska passa någorlunda lätt, Något fäste kan jag bygga om, Om det behövs även mellanaxeln om det är så. Utväxlingen ska vara max 3,71 men får vara lägre. Drivaxlarna ska passa rakt av då jag misstänker att man måste byta ett par sånna varje sommar och dom ska vara lätta att få tag på!
Scorpios 7,5" diff passar ju men då passar väl inte drivaxlarna mera? Cosworthens medbringare är väl större och dom drivaxlarna verkar vara svårt att få tag i.
Finast skulle vara med scorpio diff och scorpio drivaxlar men vad behöver man göra för att få någe drivaxlar att passa då / Vilka ska man köra med?
Ge tips på vad ni vet att folk har kört med och som verkar funka!
- Galne
- Veteran
- Namn: Henrik Gunnarsson
- Kör: Mazda 323S, Mazda 6, Subaru Forester
Kört: Ford Siera 2.0i clx, Mondeo mkIII 2,2Tdci - Ort: Karlskrona
- Kontakt:
Är drivaxlarna du har org för klena? Annars går det ju dela dem vid drivknutarna och då går det nyttja nuvarande drivaxlar på annan diff. Vill minnas att det sitter lite bultrader som håller ihop delar.
Har du knäckt original RWD diffklump efter som du vill byta? Vill minnas det är den stora som sitter på många scorpor.
Har du knäckt original RWD diffklump efter som du vill byta? Vill minnas det är den stora som sitter på många scorpor.
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
Kör en 7,5" diff ifrån Sierra/Scorpio och skruvade Drivaxlar från Sierra (V6 och/eller ABS) med hela axel ut till navet/ tappen.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- Alex92
- Veteran
- Kontakt:
Jag har aldrig kört med cossie rwd bakvagn förut, Jag håller på att bygga ihop bilen tills sommaren och jag vill kunna få tag på delar om jag kör sönder utan att behöva leta i flera veckor! Helst vill jag ha någon drivaxel/klump extra liggandes ifall något går sönderGalne skrev:Är drivaxlarna du har org för klena? Annars går det ju dela dem vid drivknutarna och då går det nyttja nuvarande drivaxlar på annan diff. Vill minnas att det sitter lite bultrader som håller ihop delar.
Funderde på att ta från en scorpio med 7,5" diff joFredin skrev:Skaffa 7.5" diff från Scorpio. Kör med drivaxlar från sierra, ex 4x4 ABS. Dom passar eftersom scorpio har 100mm medbringare. RWD cossie har 108mm medbringare.
Scorpio V6 har 3.64 utv.
Passar även cossie 4x4 drivaxlarna om jag kör 7,5" diffen från scorpio eller blir dom för korta? Samt vet ni vilka årsmodeller från scorpio diffarna passar?Catling skrev:Kör en 7,5" diff ifrån Sierra/Scorpio och skruvade Drivaxlar från Sierra (V6 och/eller ABS) med hela axel ut till navet/ tappen.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- Alex92
- Veteran
- Kontakt:
Tackartherealpinto skrev:Enklast är diff från 1985-93, sedan började det dyka upp lite varianter med olika lock bakpå. Det går att flytta över förstås men ska man göra det enkelt...
Det finns också Scorpiodiffar med 108 mm knutar (sena V6 kombi till exempel).
Gustaf
Passar isåfall difflocket från en tex 1988 till en 95a rakt av? eller ska man modda något
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Alex92
- Veteran
- Kontakt:
Fint då vet jag att det går smidigt att byta det iaf!fordmaffian skrev:TD diffarna är ganska högt utväxlade så den kommer varva väldigt mycket om ja inte minns fel. För övrigt är de bara skruva över locket...
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jag hade för mig att alla TD bilar brukar ha väldigt låg utväxling iallafall på tex bmw osv! För dom varvar ju inte så mycket så då behöver dom gå fortare på lägre varv
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
Enligt http://www.fordscorpio.co.uk/mt75.htm är det 3.36:1 i turbodieslarna, det är ju en ganska hög utväxling (numeriskt låg).
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Alex92
- Veteran
- Kontakt:
Det skulle vara en riktigt bra utväxling isåfalltherealpinto skrev:Enligt http://www.fordscorpio.co.uk/mt75.htm är det 3.36:1 i turbodieslarna, det är ju en ganska hög utväxling (numeriskt låg).
Gustaf
- therealpinto
- Legend
- Kontakt: