Vilken diff/drivaxlar passar?

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
Alex92
Veteran
Namn: Alexander
Kör: Ford Sierra 2.0i Ghia, Nissan 200sx s14a
Kontakt:

Vilken diff/drivaxlar passar?

Inlägg av Alex92 »

Tja! Tänkte höra med er om någon vet vad man ska köra för diff samt drivaxlar på min sierra med cosworth rwd bakvagn! Bilen ska lämna över 500whp om turbon räcker till i sommar och eventuellt mer nästa år! Jag kommer även att köra svetsdiffat!

Det som kraven är att det ska passa någorlunda lätt, Något fäste kan jag bygga om, Om det behövs även mellanaxeln om det är så. Utväxlingen ska vara max 3,71 men får vara lägre. Drivaxlarna ska passa rakt av då jag misstänker att man måste byta ett par sånna varje sommar och dom ska vara lätta att få tag på!

Scorpios 7,5" diff passar ju men då passar väl inte drivaxlarna mera? Cosworthens medbringare är väl större och dom drivaxlarna verkar vara svårt att få tag i.

Finast skulle vara med scorpio diff och scorpio drivaxlar men vad behöver man göra för att få någe drivaxlar att passa då / Vilka ska man köra med?

Ge tips på vad ni vet att folk har kört med och som verkar funka!

Användarvisningsbild
Galne
Veteran
Namn: Henrik Gunnarsson
Kör: Mazda 323S, Mazda 6, Subaru Forester

Kört: Ford Siera 2.0i clx, Mondeo mkIII 2,2Tdci
Kontakt:

Inlägg av Galne »

Är drivaxlarna du har org för klena? Annars går det ju dela dem vid drivknutarna och då går det nyttja nuvarande drivaxlar på annan diff. Vill minnas att det sitter lite bultrader som håller ihop delar.

Har du knäckt original RWD diffklump efter som du vill byta? Vill minnas det är den stora som sitter på många scorpor.
Ford Sierra 2.0i clx -91, -92
Mazda 323S -97
Ford Mondeo 2,2 TDCi -07

Powerd by http://www.galne.se

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Skaffa 7.5" diff från Scorpio. Kör med drivaxlar från sierra, ex 4x4 ABS. Dom passar eftersom scorpio har 100mm medbringare. RWD cossie har 108mm medbringare.
Scorpio V6 har 3.64 utv.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Kör en 7,5" diff ifrån Sierra/Scorpio och skruvade Drivaxlar från Sierra (V6 och/eller ABS) med hela axel ut till navet/ tappen.

Användarvisningsbild
Alex92
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Alex92 »

Galne skrev:Är drivaxlarna du har org för klena? Annars går det ju dela dem vid drivknutarna och då går det nyttja nuvarande drivaxlar på annan diff. Vill minnas att det sitter lite bultrader som håller ihop delar.

Har du knäckt original RWD diffklump efter som du vill byta? Vill minnas det är den stora som sitter på många scorpor.
Jag har aldrig kört med cossie rwd bakvagn förut, Jag håller på att bygga ihop bilen tills sommaren och jag vill kunna få tag på delar om jag kör sönder utan att behöva leta i flera veckor! Helst vill jag ha någon drivaxel/klump extra liggandes ifall något går sönder :) Och cossie rwd klump vill jag ej köra då jag vill köra svetsat, för jag kommer ej ha råd med en riktig diffspärr i cosworth klumpen!
Fredin skrev:Skaffa 7.5" diff från Scorpio. Kör med drivaxlar från sierra, ex 4x4 ABS. Dom passar eftersom scorpio har 100mm medbringare. RWD cossie har 108mm medbringare.
Scorpio V6 har 3.64 utv.
Funderde på att ta från en scorpio med 7,5" diff jo :) Men jag kommer väl måsta ha medbringarna vid navet från en annan bakvagn för att det ska passa? Eller är en cosworth drivaxel 108mm vid diffen och 100mm vid navet?
Catling skrev:Kör en 7,5" diff ifrån Sierra/Scorpio och skruvade Drivaxlar från Sierra (V6 och/eller ABS) med hela axel ut till navet/ tappen.
Passar även cossie 4x4 drivaxlarna om jag kör 7,5" diffen från scorpio eller blir dom för korta? Samt vet ni vilka årsmodeller från scorpio diffarna passar?

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Använd kompletta drivaxlar inkl yttre stubbaxel som går genom hjullagret. Splines är samma på alla.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Alex92
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Alex92 »

Ska se om jag hittar något sånt! Vet ni från vilken årsmodell diffen passar?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Enklast är diff från 1985-93, sedan började det dyka upp lite varianter med olika lock bakpå. Det går att flytta över förstås men ska man göra det enkelt...

Det finns också Scorpiodiffar med 108 mm knutar (sena V6 kombi till exempel).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Alex92
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Alex92 »

therealpinto skrev:Enklast är diff från 1985-93, sedan började det dyka upp lite varianter med olika lock bakpå. Det går att flytta över förstås men ska man göra det enkelt...

Det finns också Scorpiodiffar med 108 mm knutar (sena V6 kombi till exempel).

Gustaf
Tackar :) Jag vet om en scorpiodiff från min gamla Scorpio TD - 95 och den skulle jag vara intresserad av då den borde ha väldigt låg utväxling! Skulle vilja ha utväxling att kunna köra mot 300km/h med bilen!

Passar isåfall difflocket från en tex 1988 till en 95a rakt av? eller ska man modda något :) ?

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

TD diffarna är ganska högt utväxlade så den kommer varva väldigt mycket om ja inte minns fel. För övrigt är de bara skruva över locket...

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Inofficiell scorpio expert :saythat:

Användarvisningsbild
Alex92
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Alex92 »

fordmaffian skrev:TD diffarna är ganska högt utväxlade så den kommer varva väldigt mycket om ja inte minns fel. För övrigt är de bara skruva över locket...

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Fint då vet jag att det går smidigt att byta det iaf! :)

Jag hade för mig att alla TD bilar brukar ha väldigt låg utväxling iallafall på tex bmw osv! För dom varvar ju inte så mycket så då behöver dom gå fortare på lägre varv :) Men kan ha fel! Jag måste ju titta upp utväxlingen före jag köper någon diff iaf!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Enligt http://www.fordscorpio.co.uk/mt75.htm är det 3.36:1 i turbodieslarna, det är ju en ganska hög utväxling (numeriskt låg).

Gustaf

Användarvisningsbild
Alex92
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Alex92 »

therealpinto skrev:Enligt http://www.fordscorpio.co.uk/mt75.htm är det 3.36:1 i turbodieslarna, det är ju en ganska hög utväxling (numeriskt låg).

Gustaf
Det skulle vara en riktigt bra utväxling isåfall :) Dock står de ju att alla andra har över 4 :S det är allt för mycket igen :S Bara det blir lite varmare så ska jag fara och lägga mig under den där scorpion och se om diffen liknar :) Om den har 108mm medbringare så kan jag väl köra med den diffen och mina cosworth drivaxlar :) ? Har alla scorpio samma mellanaxel som sierra? eller samma bultdelning på den!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, det ska ju funka med Cossie rwd drivaxlar om det är 108 mm knutar.

Kardanen har samma bultmönster så det ska passa också.

Gustaf

Användarvisningsbild
Alex92
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Alex92 »

Okej :) Men 7.5" diffen och 7" diffen har väl inte samma kardan?

Skriv svar