krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Tobbe
Legend
Inlägg: 1636
Blev medlem: sön nov 04, 2007 6:40 am
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Ort: Hörby
Medlemsnummer: 253

krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av Tobbe »

Någon som tagit bort original krängningshämmare fram och kör med dessa istället på en sierra cosworth 4x4?
Bra eller dåligt? Vad jag kan utläsa från texten så ska man inte behöva någon "extra" krängare om man monterar dessa, typ knivkrängare.


https://www.burtonpower.com/compression ... mp593.html

https://www.burtonpower.com/adjustable- ... tca4r.html

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av MalZon »

Japp, funkar.
Finns många som gjort denna uppgraderingen. Vill man göra allt rätt så finns det knivkrängare med fästen man kan handla i England. Ingen billig historia men då är det en rejäl uppgradering. Dock behövs fästena svetsas i rambenen.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Tobbe
Legend
Inlägg: 1636
Blev medlem: sön nov 04, 2007 6:40 am
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Ort: Hörby
Medlemsnummer: 253

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av Tobbe »

Okej :)

tänkte om det blev katastrof att köra utan krängare fram. Har båda alternativen hemma, så i värsta fall får jag byta tillbaka om det inte blir bra

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av MalZon »

Funkar att köra med till vardags. Jag har ingen krängare fram och med sån setup som du länkar till, har dock GAZ Gold runt om och jag märker inte av avsaknaden av att krängaren är borta iaf.

Ska du dock leta tider på banan så får du nog få dit en.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Tobbe
Legend
Inlägg: 1636
Blev medlem: sön nov 04, 2007 6:40 am
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Ort: Hörby
Medlemsnummer: 253

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av Tobbe »

Okej tack för input :) då monterar jag och provar mig fram.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av MalZon »

Kör på! Har du coilisar så gör både en ordentlig hjulinställning och få bilen inviktad.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av therealpinto »

Det man ska ha koll på att krängningshämmaren är en fjäder som är aktiv när höger och vänster hjul vill fjädra åt olika håll - normalt sett vid krängning (därav namnet).

Compression struts (eller casterstag som man brukar kalla dem på svenska) har ju ingen sådan funktion alls, den ersätter ju bara den funktion kränghämmaren har på Sierra att hålla i hjulen framåt/bakåt.

Om man tar bort kränghämmaren och sätter dit casterstag utan att ändra något mer, så kommer man (på asfalt) få en bil som kränger betydligt mer i framvagnen, den kommer häva sig över ytterhjulet i kurvor och vilja lyfta inre bakhjulet i luften.

Eftersom krängningshämmaren är en fjäder så kan man förstås kompensera det med högre fjäderkonstant på de vanliga fjädrarna istället. Nackdelen med att ta igen allt där är att man får en bil som blir ganska hårt avfjädrad, vilket kan ge problem med grepp rakt fram (framförallt bromsgrepp). Det brukar också kräva att man har bra stötdämpare som kan hantera så höga fjäderkonstanter.

Om jag gissar lite mått så har en 26 mm kränghämmare till Sierra en fjäderkonstant runt 250 lbs/inch, ska man få motsvarande rullmotstånd ska man alltså använda fjädrar som är cirka 250 lbs/inch hårdare än annars.

Generellt sett är kränghämmare åtminstone fram lämpligt att ha på en bil som ska köras på gata. Dels för att den är ett sätt att justera balansen i bilen men mest för att man ska kunna använda mjukare fjädrar för att totalt sett få en bättre avstämd fjädring.

Ska man bara köra på bana (slät bana) kan man välja olika strategi, vissa föredrar bara fjäder utan kränghämmare. Är det rally så kan det också finnas anledning att köra utan, då mest för att få hjulen att följa en väldigt ojämn väg.

Det finns sätt att montera en vanlig kränghämmare tillsammans med casterstag, man behöver inte gå på knivkrängare (även om det är väldigt trevligt).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tobbe
Legend
Inlägg: 1636
Blev medlem: sön nov 04, 2007 6:40 am
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Ort: Hörby
Medlemsnummer: 253

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av Tobbe »

Tack för bra input Gustaf. Just det där första du skriver om, som jag var lite rädd för därav min fråga.
Har väldigt dålig koll på den biten själv, så tacksam för all info jag kan få :)
Vet att i rally (grus) är det vanligt att ta bort krängningshämmaren just av den anledningen du skriver om.
Blev lite nyfiken på det sista du skriver, om att montera en vanlig kränghämmare tillsammans med casterstag?

// Tobbe

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av therealpinto »

Är man klurig kan man montera en vanlig kränghämmare under casterstagen. Ett sätt är att helt enkelt använda något som liknar ett dubbelt hydraulklammer och fästa kränghämmaren mot själva casterstagen. Alternativt kan man bygga fästen för de vanliga överfallen och länka kränghämmaren till bärarmarna med drop links.

Det man ska tänka på är att kränghämmaren och casterstagen bör kunna röra sig i olika bågar, så kränghämmaren ska vara infäst med droplinks eller glidande fästen/bussningar.

Det finns (fanns?) kit från Suhe och Minker använde liknande i sin Minker turbo-Sierra, där man sätter casterstag under/bredvid original kränghämmare. Där förlitar man sig på att bussningarna ska kunna ta skillnaden i rörelse och det tycker jag inte blir bra, det blir som en form av binding/låsning i upphängningen.

Bild

Gör man den så att kränghämmaren kan glida fritt framåt/bakåt i bärarmen funkar det.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tobbe
Legend
Inlägg: 1636
Blev medlem: sön nov 04, 2007 6:40 am
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Ort: Hörby
Medlemsnummer: 253

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av Tobbe »

Tack för infon :)

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av Jimmy86 »

Jag åker också compresion struts på min bil. Dock har jag knivkrängare på min då jag jagar varvtider. Ser dock ingen anledning till att inte sätta dit en knivkrängare/vanlig krängare från nån annan bil eller liknande. Köpte min från england som Malzon nämnde. Kostar en del men det är det nog värt tänker jag. En hastig undanmanöver utan krängare på landsväg bör vara allt annat än trevligt.

Kan bifoga ett par bilder på hur det ser ut på min.
DSC01582.JPG
DSC01581.JPG
DSC01580.JPG
DSC01579.JPG
// Jimmy

Tobbe
Legend
Inlägg: 1636
Blev medlem: sön nov 04, 2007 6:40 am
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Ort: Hörby
Medlemsnummer: 253

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av Tobbe »

Tack Jimmy :) jag kommer montera min ställbara länkarmar tillsammans med original k-hämmare. Sen får tiden utvisa hur jag kommer göra.

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1116
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Re: krängningshämmare fram sierra cosworth 4x4

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Halloj

Lite sent svar kanske, men ett lite enklare / billigare alternativ är att använda "Grod" Scorpions krängare ( Finns lite olika diametrar, jag har Cosworthens = 21mm men har för mig att Dieselns är grövre ), "droplinks" av lämplig längd, ett par avgasklammor med rätt diameter för fjäderbenet och sen aluminiumprofil och rejäla stål pop-nuts för fästena i rambenen.
Har kört med detta tre somrar nu och det har funkat bra har dock inte kört så avancerat eller på bana.

// Micke
20160830_211820.jpg

Skriv svar