Cosworth misständer på höga varv.....

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Mika

Inlägg av Mika »

Danne skrev:Kolla så att inte bränsletrycksregulatorn läcker vid ställskruven, det gjorde min. Jag hade precis samma symptom som dig.
Tyvärr finns det ingen ställskruv på Escortens regulator. Men kan regulatorn tröttna på något sätt? Så att att man får lägre bränsletryck pga av den?

Danne
Veteran
Inlägg: 490
Blev medlem: ons dec 29, 2004 11:00 am
Namn: Daniel S
Kör: Sierra Cosworth 4X4
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 9

Inlägg av Danne »

Mika skrev:Tyvärr finns det ingen ställskruv på Escortens regulator. Men kan regulatorn tröttna på något sätt? Så att att man får lägre bränsletryck pga av den?
Nähä....ok, vet inte säkert men det sitter säkert nån fjäder i den som kanske har ledsnat på livet. Som flera sagt så låter det ju som att det kanske skulle vara en bra ide att skaffa en mätare och kolla upp bränsletrycket, är ju aldrig fel med en mätare, kan ju vara behändigt vid ev. framtida felsökningar. Eller så chansar du och köper en ny regulator.

Edit: Det du gör med regulatorn är ju att strypa returflödet till tank. Orkar inte regulatorn hålla emot trycket så får ju motorn mindre soppa.

Mika

Inlägg av Mika »

Japp mätare kommer jag att köpa. Köper nog en som jag sätter i kupén, kan vara bra att hålla koll på trycket även när man inte felsöker.

Användarvisningsbild
low-life
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: sön jul 17, 2005 10:00 am
Namn: Tobbe H
Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00
Ort: Växjö

Inlägg av low-life »

Mika skrev:Japp mätare kommer jag att köpa. Köper nog en som jag sätter i kupén, kan vara bra att hålla koll på trycket även när man inte felsöker.
Menar du mekanisk eller elektrisk inne i bilen? För bränsleslangar får man inte dra i bilen! Skulle bilen börja brinna och försäkringsbolaget utreder det, och dom ser slangen/slangarna så kan man räkna med att dom inte ger en krona för bilen :(
Ville bara kolla med dig, ifall du inte visste detta!?

Mvh/Tobbe
Putsböööögen i Sierran

073-2680938

Bilpedanten

BSR-Patrik

Inlägg av BSR-Patrik »

Mika skrev:Japp mätare kommer jag att köpa. Köper nog en som jag sätter i kupén, kan vara bra att hålla koll på trycket även när man inte felsöker.
Ok, passa dig bara för att dra in bränsleslang in i kupén, börjar det brinna så är försäkringspengarna bye-bye tyvärr. Det bästa är en elektrisk som får signal från en sensor om du vill kolla på trycket under färd. Annars kan du dra fram mätaren mot rutan utvändigt temporärt.

EDIT: Såg att tobbe tänkte precis som jag :D

Användarvisningsbild
Andreas
Veteran
Inlägg: 988
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Andreas Andersson
Kör: Sierra
Ort: Öland

Inlägg av Andreas »

Hur gamla är stiften då? Tycker jag får ungefär dessa symptom när det är dags att byta stift.

Mika

Inlägg av Mika »

Nej nej jag köpte en elektrisk mätare såklart. Skulle aldrig få för mig att dra in bränsleledningar i kupén.

Stiften har hängt med i ungefär 200-300 mil, men jag har testet med ett annat set stift, begagande visserligen men dem fungerade utan problem sist jag använde dem.

Har som sagt inhandlat bränsletrycksmätare nu, måste bara hitta ett passande t-kors så att jag kan installera den. Tråkigt bara att man inte kan ta bilen till tullinge i helgen.

En sak jag tänkte på idag när jag testade bilen: Mätaren för bensintanken rörde ovanligt mycket på sig, den brukar ju ha en tendens att röra lite på sig speciellt i kurvor och så. Men nu var den knappt stilla, den kunde gå från halvtank ner till tomt och sen upp igen. Speciellt i samband med att man tryckte lite på gaspedalen. Vad kan detta tyda på? Jag höll ett öga på voltmätaren samtidigt men den låg stadigt på ca 14 volt.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hrrm du har inte en pirattank monterad på bilen för dom brukar ha helkassa skvalpskydd så att det är därför du får ett problem med bränslet?

Mika

Inlägg av Mika »

SK Racing skrev:Hrrm du har inte en pirattank monterad på bilen för dom brukar ha helkassa skvalpskydd så att det är därför du får ett problem med bränslet?
Det har jag faktiskt ingen aning om, tror inte att tanken är bytt, men det ska jag kolla nästa gång jag kryper under.

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Inlägg: 4892
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Ort: Väckelsång
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

pumpen kan va dålig???
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Mika

Inlägg av Mika »

ErikJ skrev:pumpen kan va dålig???
Jo det skulle den kunna vara. Blir enklare att felsöka sen när jag installerat bränsletrycksmätaren så jag vet om det är lågt bränsletryck eller om det är något annat som trilskas. Har en polare som har en originalpump liggandes som jag säkert kan få låna om jag är snäll :p

Mika

Inlägg av Mika »

Nu har jag tagit tag i detta igen. Rev ner tanken idag och plockade ur pumpen:
Sitter en jäkla massa skit i filtret som ni ser. Undrar hur bensinfiltret i sig ser ut. Tror ni det löser mitt problem om jag på något sätt kan rengöra pumpen och byta soppafilter??

Jag har kopplat in bränsletrycksmätare men inte fått den att fungera än, så jag har inte kunnat mäta upp soppatrycket.

Men all den där skiten kan ju förklara varför bensinpumpen låter annorlunda nu än tidigare, inte ett jämnt pumpande utan det låter lite svajande.
Bilagor
pump.jpg

Mika

Inlägg av Mika »

Är det förresten någon som har info om vad det är för pump jag har? (Bosch 003) Är den något att ha eller ska ja byta den?

Användarvisningsbild
Sammy_P
Veteran
Inlägg: 482
Blev medlem: sön maj 28, 2006 3:59 pm
Namn: Sammy P
Kör: Escort Cosworth
Ort: STHLM/HANINGE

Inlägg av Sammy_P »

Min betedde precis sig likadant, men det var slangen till mapsensorn som var trasig. Så ett tips är att kolla slangar.

Användarvisningsbild
Andreas
Veteran
Inlägg: 988
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Andreas Andersson
Kör: Sierra
Ort: Öland

Inlägg av Andreas »

003 är en bra pump, säljs som Grupp A av många handlare och ger 185l/tim vid 3,0bar. Finns visserligen en boschpump som är något bättre (specad för högre tryck) men funkar din behöver du inte byta.

Skriv svar