Sida 2 av 3

Postat: ons jun 28, 2006 7:16 pm
av Mika
Danne skrev:Kolla så att inte bränsletrycksregulatorn läcker vid ställskruven, det gjorde min. Jag hade precis samma symptom som dig.
Tyvärr finns det ingen ställskruv på Escortens regulator. Men kan regulatorn tröttna på något sätt? Så att att man får lägre bränsletryck pga av den?

Postat: ons jun 28, 2006 7:33 pm
av Danne
Mika skrev:Tyvärr finns det ingen ställskruv på Escortens regulator. Men kan regulatorn tröttna på något sätt? Så att att man får lägre bränsletryck pga av den?
Nähä....ok, vet inte säkert men det sitter säkert nån fjäder i den som kanske har ledsnat på livet. Som flera sagt så låter det ju som att det kanske skulle vara en bra ide att skaffa en mätare och kolla upp bränsletrycket, är ju aldrig fel med en mätare, kan ju vara behändigt vid ev. framtida felsökningar. Eller så chansar du och köper en ny regulator.

Edit: Det du gör med regulatorn är ju att strypa returflödet till tank. Orkar inte regulatorn hålla emot trycket så får ju motorn mindre soppa.

Postat: ons jun 28, 2006 8:42 pm
av Mika
Japp mätare kommer jag att köpa. Köper nog en som jag sätter i kupén, kan vara bra att hålla koll på trycket även när man inte felsöker.

Postat: ons jun 28, 2006 8:58 pm
av low-life
Mika skrev:Japp mätare kommer jag att köpa. Köper nog en som jag sätter i kupén, kan vara bra att hålla koll på trycket även när man inte felsöker.
Menar du mekanisk eller elektrisk inne i bilen? För bränsleslangar får man inte dra i bilen! Skulle bilen börja brinna och försäkringsbolaget utreder det, och dom ser slangen/slangarna så kan man räkna med att dom inte ger en krona för bilen :(
Ville bara kolla med dig, ifall du inte visste detta!?

Mvh/Tobbe

Postat: ons jun 28, 2006 9:01 pm
av BSR-Patrik
Mika skrev:Japp mätare kommer jag att köpa. Köper nog en som jag sätter i kupén, kan vara bra att hålla koll på trycket även när man inte felsöker.
Ok, passa dig bara för att dra in bränsleslang in i kupén, börjar det brinna så är försäkringspengarna bye-bye tyvärr. Det bästa är en elektrisk som får signal från en sensor om du vill kolla på trycket under färd. Annars kan du dra fram mätaren mot rutan utvändigt temporärt.

EDIT: Såg att tobbe tänkte precis som jag :D

Postat: ons jun 28, 2006 9:48 pm
av Andreas
Hur gamla är stiften då? Tycker jag får ungefär dessa symptom när det är dags att byta stift.

Postat: tor jun 29, 2006 6:25 pm
av Mika
Nej nej jag köpte en elektrisk mätare såklart. Skulle aldrig få för mig att dra in bränsleledningar i kupén.

Stiften har hängt med i ungefär 200-300 mil, men jag har testet med ett annat set stift, begagande visserligen men dem fungerade utan problem sist jag använde dem.

Har som sagt inhandlat bränsletrycksmätare nu, måste bara hitta ett passande t-kors så att jag kan installera den. Tråkigt bara att man inte kan ta bilen till tullinge i helgen.

En sak jag tänkte på idag när jag testade bilen: Mätaren för bensintanken rörde ovanligt mycket på sig, den brukar ju ha en tendens att röra lite på sig speciellt i kurvor och så. Men nu var den knappt stilla, den kunde gå från halvtank ner till tomt och sen upp igen. Speciellt i samband med att man tryckte lite på gaspedalen. Vad kan detta tyda på? Jag höll ett öga på voltmätaren samtidigt men den låg stadigt på ca 14 volt.

Postat: tor jun 29, 2006 6:45 pm
av SK Racing
Hrrm du har inte en pirattank monterad på bilen för dom brukar ha helkassa skvalpskydd så att det är därför du får ett problem med bränslet?

Postat: tor jun 29, 2006 6:50 pm
av Mika
SK Racing skrev:Hrrm du har inte en pirattank monterad på bilen för dom brukar ha helkassa skvalpskydd så att det är därför du får ett problem med bränslet?
Det har jag faktiskt ingen aning om, tror inte att tanken är bytt, men det ska jag kolla nästa gång jag kryper under.

Postat: tor jun 29, 2006 8:08 pm
av ErikJ
pumpen kan va dålig???

Postat: tor jun 29, 2006 8:46 pm
av Mika
ErikJ skrev:pumpen kan va dålig???
Jo det skulle den kunna vara. Blir enklare att felsöka sen när jag installerat bränsletrycksmätaren så jag vet om det är lågt bränsletryck eller om det är något annat som trilskas. Har en polare som har en originalpump liggandes som jag säkert kan få låna om jag är snäll :p

Postat: lör jul 29, 2006 7:11 pm
av Mika
Nu har jag tagit tag i detta igen. Rev ner tanken idag och plockade ur pumpen:
Sitter en jäkla massa skit i filtret som ni ser. Undrar hur bensinfiltret i sig ser ut. Tror ni det löser mitt problem om jag på något sätt kan rengöra pumpen och byta soppafilter??

Jag har kopplat in bränsletrycksmätare men inte fått den att fungera än, så jag har inte kunnat mäta upp soppatrycket.

Men all den där skiten kan ju förklara varför bensinpumpen låter annorlunda nu än tidigare, inte ett jämnt pumpande utan det låter lite svajande.

Postat: sön jul 30, 2006 2:21 pm
av Mika
Är det förresten någon som har info om vad det är för pump jag har? (Bosch 003) Är den något att ha eller ska ja byta den?

Postat: sön jul 30, 2006 2:29 pm
av Sammy_P
Min betedde precis sig likadant, men det var slangen till mapsensorn som var trasig. Så ett tips är att kolla slangar.

Postat: sön jul 30, 2006 8:30 pm
av Andreas
003 är en bra pump, säljs som Grupp A av många handlare och ger 185l/tim vid 3,0bar. Finns visserligen en boschpump som är något bättre (specad för högre tryck) men funkar din behöver du inte byta.