Sida 1 av 3

Cosworth misständer på höga varv.....[uppdaterad]

Postat: ons jun 28, 2006 6:17 pm
av Mika
Min Escort har börjat misstända på höga varv. Vid ungefär 3500rpm börjar den rycka, spotta, smälla och det kommer häftiga rökmoln och eldkvastar ur avgassystemet. Utan belastning går de att varva till varvstopp utan problem. Om man är VÄLDIGT lätt på gaspedalen går det att komma högre i varv också, men så fort man försöker gasa lite mer börjar den rycka, antingen att den inte tänder eller att den inte får soppa.

Felsökningen hittills har sträckt säg till: Byte av tändstfit (knackade till 0.6), byte av fördelarlock och rotor, kollat kablar/kontakter och sprutat fuktdrivande i alla kontakter och kopplingar.

Vad ska jag fortsätta med?

Postat: ons jun 28, 2006 6:28 pm
av low-life
Mät bränsletrycket på tomgång och under belastning. Låter som den får för lite soppa när du bara kan varva motorn när man trampa pedalen sakta.

Jag skulle provat soppa tryck i första hand..

Mvh/Tobbe

Postat: ons jun 28, 2006 6:36 pm
av ErikJ
först det med bräslet...sen kolla givaren ner i fördelaren om sladdarna är dåliga... jag hade lite samma syntom.. den missa å härja...dyr men men

Postat: ons jun 28, 2006 6:37 pm
av Mika
Jo har tänkt på det jag med. Tycker att bensinpumpen låter lite annorlunda än tidigare, som om det svajar lite. Men jag har inte tillgång till en mätare. Någon som vet var man kan inhandla/hyra/låna en sådan?

Postat: ons jun 28, 2006 6:47 pm
av low-life
Om du inte har kontakter för att låna på en verkstad så bör Mekonomen, bildelsspecialisten, meca, auto-experten m.m. har någon mätare. Isåfall kopplar du den mellan railen och regulatorn.

Finns fler saker ditt fel kan bero på, men känns inte så stor mening att spekulera innan man vet bränsletrycket.

Mvh/Tobbe

Postat: ons jun 28, 2006 6:50 pm
av Mika
OK, tackar. Ska förbi Mekonomen imorrn och kolla vad dem har för något.

Vad ska bränsletrycket ligga på då?

Postat: ons jun 28, 2006 6:51 pm
av SK Racing
Gnistsläckning är ju ett problem som drabbar effektstinna maskiner, nått sådant kanske

Postat: ons jun 28, 2006 6:56 pm
av low-life
SK Racing skrev:Gnistsläckning är ju ett problem som drabbar effektstinna maskiner, nått sådant kanske
Sant, men det borde inte vara det problemet när han knackat ihop stiften tycker man.

Har du 330-kitt så ska du ligga runt 3.5bar i grundtryck med vaccum inkopplad. Nu är jag INTE säker på det då jag inte vet vilket chip du har!

Mvh/Tobbe

Postat: ons jun 28, 2006 7:03 pm
av Mika
Det sitter ett Trendab mappat chip i bilen. Vet tyvärr inte mycket om det då det är tidigare ägare som fixat.

Hittade denna mätare på Feltema: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82425

Frågan är om denna ens duger till mitt ändamål? Annars hade Speedparts mätare som såg lite mer seriösa ut för en 300 hundring.

Tror inte det är gnistsläckning då jag aldrig haft dessa problem förut. Stiften är knackade, sitter en rätt ny MSD spole och laddet är just nu inställt på blygsamma 1,2 bar.

Postat: ons jun 28, 2006 7:04 pm
av cossiehenke
low-life skrev:Sant, men det borde inte vara det problemet när han knackat ihop stiften tycker man.

Har du 330-kitt så ska du ligga runt 3.5bar i grundtryck med vaccum inkopplad. Nu är jag INTE säker på det då jag inte vet vilket chip du har!

Mvh/Tobbe
3,5bar utan vacum ska det vara.
Så är det original på sierra iallafall.

/ Henke

Postat: ons jun 28, 2006 7:05 pm
av cossiehenke
Har du en annan soppapump är original?
De är ju skitkassa på escort original!

/ Henke

Postat: ons jun 28, 2006 7:06 pm
av low-life
Hade jag varit du så hade jag mkt hellre lagt pengarna på en "bra" mätare. 300:- låter lagom pris också ju :) För lite prisskillnad för att köpa den billiga, tycker jag då.

Mvh/Tobbe

Postat: ons jun 28, 2006 7:06 pm
av Danne
Kolla så att inte bränsletrycksregulatorn läcker vid ställskruven, det gjorde min. Jag hade precis samma symptom som dig.

Postat: ons jun 28, 2006 7:07 pm
av low-life
cossiehenke skrev:3,5bar utan vacum ska det vara.
Så är det original på sierra iallafall.

/ Henke
Ophs, my bad :^o Sorry! Bra du rättade mig.

Mvh/Tobbe

Postat: ons jun 28, 2006 7:15 pm
av Mika
cossiehenke skrev:Har du en annan soppapump är original?
De är ju skitkassa på escort original!

/ Henke
Jo då, bränslepumpen är bytt till en kralligare.