Broms servo cosworth
-
str
- Erfaren
- Namn: Martin Strid
- Kör: esc cosworth
Broms servo cosworth
Har satt i en komplett drivlina från en RWD i min 240. Som jag förstår det har cosworth en intern vaccum pumt till broms servot?! Har kikat lite på en polares cosworth och den verkar vara sammanbyggd med hela abs paketet, eller går den att använda lös? Om inte är det nån som har nån ide på separat vaccum pump jag kan använda mig av? Använder mig av 240:ins orginal huvudbromscylinder och servo, behöver dock lite vaccum...
tacksam för svar!
tacksam för svar!
- Tobbeturbo
- Veteran
- Namn: Tobias Öberg
- Kör: Sierra Cosworth 4*4 -92 i garaget.
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Cosworth bromsenheten är inte en vakumpump, det är en elpump som pumpar tryck i den svarta behållaren på bromsenheten. Trycket används för att kontrollera bromsen som ett servo. Man kan använda hela enheten i en annan bil, man behöver inte använda ABS givarna om man inte vill men lite av vitsen att bygga in den försvinner ju kanske om man inte vill ha ABS.
Automatiken för pumpen sitter i ett antal givare och två relä som inte styrs av styrenheten. Genom att studera kopplingsschema så kan man bygga en kabelmatta som kontrollerar enbart pumpen, sen kan man ta bort ventilblocket så har man en "huvudcylinder" som funkar fint utan behov av vakum. Vakum på en turbomotor är ju inte lätt men det funkar naturligtvis även på det sättet.
Automatiken för pumpen sitter i ett antal givare och två relä som inte styrs av styrenheten. Genom att studera kopplingsschema så kan man bygga en kabelmatta som kontrollerar enbart pumpen, sen kan man ta bort ventilblocket så har man en "huvudcylinder" som funkar fint utan behov av vakum. Vakum på en turbomotor är ju inte lätt men det funkar naturligtvis även på det sättet.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Svart flügel
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
det kan uppstå ett problem eftersom det är en överladdad motor, bara så att ni vet om detta problemet. EVO ägarna har tyvärr fått känna på detta rätt hårt, bla här i sthlm då evos går in i betongsuggor mm.
när du har laddtryck så funkar inte bromsservot. några har gjort donuts och sedan upptäckt att det inte fungerar mitt i "övningen" vid snabbt behov av hård broms. kör man med ALS är detta av förståeliga skäl ännu värre ungefär hela tiden.
därför är cossiens bromsservo/ABS, enligt min mening iallafall, relativt bra. cossien har en annan benägenhet vid tex drifting eller donuts, abs:en får hicka och kan "reagera" fullt i några tiondelars sec, så ska ni göra något sådant så rekomenderar jag att stänga av ABS:en temporärt. ABS:en grejar inte att läsa av vad som egentligen händer och tror pga de stora differanserna på hjulens hastigheter att den ska reagera.
mvh C
när du har laddtryck så funkar inte bromsservot. några har gjort donuts och sedan upptäckt att det inte fungerar mitt i "övningen" vid snabbt behov av hård broms. kör man med ALS är detta av förståeliga skäl ännu värre ungefär hela tiden.
därför är cossiens bromsservo/ABS, enligt min mening iallafall, relativt bra. cossien har en annan benägenhet vid tex drifting eller donuts, abs:en får hicka och kan "reagera" fullt i några tiondelars sec, så ska ni göra något sådant så rekomenderar jag att stänga av ABS:en temporärt. ABS:en grejar inte att läsa av vad som egentligen händer och tror pga de stora differanserna på hjulens hastigheter att den ska reagera.
mvh C
- mr Costin
- Legend
Görs enklast med en vippströmbrytare till strömmatningen till ABS styrenheten, då funkar servon hela tiden som den ska och ABS funktionen är avstängd.C skrev:ska ni göra något sådant så rekomenderar jag att stänga av ABS:en temporärt.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Svart flügel
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Lotus Cortina -65
Svart flügel
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
- mr Costin
- Legend
Scorpio med ABS har samma system som Sierra, alltså INTE vakum pump alls utan en pump som pumpar ett övertryck som används som servoverkan. På bil utan ABS har både Sierra och Scorpio ett traditionellt vakumservo.str skrev:Satt och sökte lite på zatzy och där var det flera som påstod att scorpion har el vacum pump till bromsarna. Kan någon bekräfta eller dementera?
Tror inte att någon bil alls nånsin har haft en elektrisk vakumpump. Mekanisk däremot sitter på de flesta dieslar, som drivs av motorn.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Svart flügel
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Lotus Cortina -65
Svart flügel
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
-
Faija_65
- Erfaren
- Namn: Christer K
- Kör: Scorpio
Alla Scorpior har väl Abs som standard såvitt jag vet?mr Costin skrev:Scorpio med ABS har samma system som Sierra, alltså INTE vakum pump alls utan en pump som pumpar ett övertryck som används som servoverkan. På bil utan ABS har både Sierra och Scorpio ett traditionellt vakumservo.
Tror inte att någon bil alls nånsin har haft en elektrisk vakumpump. Mekanisk däremot sitter på de flesta dieslar, som drivs av motorn.