cosworth rwd tändproblem!

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Lantzen
Erfaren
Namn: Daniel Lantz
Kör: 240 turbo
Kontakt:

cosworth rwd tändproblem!

Inlägg av Lantzen »

Tjena får bara gnista på ett stift på min sierra cosworth bara gnista på 1:ans cylinder.
Har kollat inställningarna för fördelare bytt rotor, lock , tändkablar, vevaxel givare, hallgivare och tändspole blir fan inte klok!
Någon som har något bra förslag!?
Svar önskas snarast!

Mvh Danne

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Medlemsnummer: 33

Inlägg av martin n »

hur ser kablarna i fördelaren ut?? en röd och en blå. kolla dom eller mät upp givaren i fördelaren.

//Martin

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

skulle oxo gissa på det Martin N skriver... du har inte blivit av med taggarna på vevaxlen va?

ibland kan olika eftermarknadsprylar passa dåligt ihop har jag märkt tex ett fördelarlock och rotor av olika märken... funkade dåligt för mig då vet jag
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Lantzen
Erfaren
Namn: Daniel Lantz
Kör: 240 turbo
Kontakt:

Inlägg av Lantzen »

Problemet är löst var en felvänd kontakt till fasgivaren!
Men biljäveln startar inte iallfall :/

fräzy

Inlägg av fräzy »

Vi har nya stift,hallgivare,vevaxelgivare,motortempgivare,vattentempgivare,tändkablar,rotor,fördelare. Testat med en annan mapsensor,tändförstärkare,tändspole.

Undra va fan det kan vara?

Mvh Fredrik

superspeed
Veteran
Namn: Martin Persson
Kör: sierra cossie,,mazda 323 turbo,,saab 9-5 som blev en engångsgrill

Inlägg av superspeed »

så ni har gnista nu då?
om inte så kanske ni har tagit fel på kontakterna till vevaxelgivaren och hallgivaren.
lätt att göra om man tex har varit ur med motorn
Stort Tack till Rimbo Martin och
Cossiecenter

fräzy

Inlägg av fräzy »

Gnista finns. Ny msb spole och boxen e det inge fel på testat den i en kompis rwd cossie.
Vevaxel givaren tog bort från blocket så den har varit ihop under tiden motorn har varit hur. Sen e det väl olika färger på dom??

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

nää,, man kan skifta den med knacksensorn, vet några som gjort detta,, även jag i unga dar,, men bytte bara å vipps den gick som en dröm,, de ser lite olika ut om man vet hur dem ska vara,, men de har samma färg, SVART

fräzy

Inlägg av fräzy »

Okej men som sagt den har inte varit ur men kan kolla igen för säkerthets skull.

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford

Inlägg av Cossy_Calle »

granadadr skrev:nää,, man kan skifta den med knacksensorn, vet några som gjort detta,, även jag i unga dar,, men bytte bara å vipps den gick som en dröm,, de ser lite olika ut om man vet hur dem ska vara,, men de har samma färg, SVART
Är väl en rwd han har och då faller din ide.

superspeed
Veteran
Namn: Martin Persson
Kör: sierra cossie,,mazda 323 turbo,,saab 9-5 som blev en engångsgrill

Inlägg av superspeed »

ber om ursäkt det var knacksenorn jag menade men det föll ju ändå.
ett problem jag har haft på min var att jag körde med starhjälp och då brann matar kabeln till ecu,,, då startade den inte efter det:)
det låter ju som ett bränsle relaterat fel, vad händer när ni kör den på startmotorn, tänder den eller poffar till ens, går bränslepumpen,blir stiften blöt, har den komp,
är motorn korrekt nollad?
det sist nämda hände en kompis till mig, han köpte en topp utan kammar, köpte kammar
och kamdrev från kent kams och plockade ihop, motorn nollades sedan som vanligt
men det visade sig att man inte kunde gå efter markeringarna på kamdreven, för dom
stämmde inte med pilarna på orginaldreven.
det visste ju tyvär inte han så den motorn snurrade många varv på startmotorn innan
felet hittades, som tur va så klarade sig ventiler och annat.
men den motor poffade och baktände som h-vete sen hördes det på gången att det var dålig komp.
Stort Tack till Rimbo Martin och
Cossiecenter

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Medlemsnummer: 33

Inlägg av martin n »

går soppa pumpen?? krock sensorn i skuffen kan ju fått spelet?

//martin

Användarvisningsbild
JohanE
Veteran
Namn: Johan
Kör: Cosworth RWD

Inlägg av JohanE »

Superspeed:

inte omöjligt, vi har dragit han så pass mkt på starten så starthjälp har behövts ofta.

den tänder till och poffar lite, men inget mer än det. soppa finns det, pumpen låter och matar soppa, rätt soppa tryck har vi också, 3-3,5. stiften blir blöta och den har komp. motorn är nollad ja.

Martin N:

Krocksensorn har vi också tänkt på, så vi kopplade förbi den utan någon förändring :(
Sierra cosworth RWD, 425rwhp / 483 rwnm

andreas88

Inlägg av andreas88 »

jag har samma problem som Lantzen. jag får också bara gnista på 1:ans. det enda som jag inte har bytt än är tändmodul och vevaxelgivare vet inte om de kan vara nån av dom som klabbar?

fräzy

Inlägg av fräzy »

andreas88 skrev:jag har samma problem som Lantzen. jag får också bara gnista på 1:ans. det enda som jag inte har bytt än är tändmodul och vevaxelgivare vet inte om de kan vara nån av dom som klabbar?
Kolla kontakten i fördelaren! Vi hade vänt den fel och då fick den bara gnista på ettan!

Mvh Fredrik

Skriv svar