Cossien vägrar starta.
- jeims
- Legend
- Namn: David Jämsåker
- Kör: Volvo v70, Volvo Pv
- Medlemsnummer: 19
Cossien vägrar starta.
Min brukscossie bara dog efter en tankning och jag doppade ner fingret i expansionkärlet o fick vad jag trodde var olja på fingrarna men nu har jag tömt hela systemet o det var bara smuts vilket var en stor lättnad.
Men bilen startar inte. Lägger jag upp alla stift på locket så tänder dem jättefint. Lossar jag returen vid btr o slår på tändning så kommer det soppa. Men när slangen är på o man drar runt motorn på startmotorn så pressar 2an o 4ans spridare ur sig bensinen runtom spridaren o det rinner ner över insugsrören, typ som om dem vägrar öppna.
Någon som har en idé?
Mvh David
Men bilen startar inte. Lägger jag upp alla stift på locket så tänder dem jättefint. Lossar jag returen vid btr o slår på tändning så kommer det soppa. Men när slangen är på o man drar runt motorn på startmotorn så pressar 2an o 4ans spridare ur sig bensinen runtom spridaren o det rinner ner över insugsrören, typ som om dem vägrar öppna.
Någon som har en idé?
Mvh David
-
Cosworth 4x4
- Legend
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Hej David
1/
Ang. att det läcker vid 2.an & 4.an så måste det vara tätningarna som inte är OK , det skall ALDRIG kunna läcka där om allt är OK oavsett om spridarna öppnar eller ej !!
2/
Testa med en diod-testmejsel ( O.B.S. ABSOLUT INTE med en vanlig testmejsel med glödlampa ) i kontakten till spridarna.
Ena änden på minus vid batteriet och du skall ha ström i samtliga kontaktstycken när tändningen slås på
( ev. kan man behöva köra på startern )
sedan flyttar du kabeln på batteriet till pluspolen och då skall du få pulserna på det andra stiftet i kontaktstycket när du kör på startern ! ( cyl. 1 & 4 parallelt och 2 & 3 parallelt )
Troligtvis ligger felet där i.o.m. att du har gnista !!
// Micke
1/
Ang. att det läcker vid 2.an & 4.an så måste det vara tätningarna som inte är OK , det skall ALDRIG kunna läcka där om allt är OK oavsett om spridarna öppnar eller ej !!
2/
Testa med en diod-testmejsel ( O.B.S. ABSOLUT INTE med en vanlig testmejsel med glödlampa ) i kontakten till spridarna.
Ena änden på minus vid batteriet och du skall ha ström i samtliga kontaktstycken när tändningen slås på
( ev. kan man behöva köra på startern )
sedan flyttar du kabeln på batteriet till pluspolen och då skall du få pulserna på det andra stiftet i kontaktstycket när du kör på startern ! ( cyl. 1 & 4 parallelt och 2 & 3 parallelt )
Troligtvis ligger felet där i.o.m. att du har gnista !!
// Micke
- jeims
- Legend
Startade upp den igen idag och det kom mycket rök o jag körde komptest på den o den såg ju fin ut.. något mindre på 3-4an. Lyfte toppen o det var mycket olja i turbon o i downpipen så det är säkert den som rykt. Cyl. packningen såg fin ut.. såg inga sprickor eller annat. Turbo känns som ny. Vad tror ni oljan kom från?
- jeims
- Legend
det ser mer ut som olja må jag säga. Nån som vill ha den kan jag på ner 15 papp direkt om nån hämtar den...martin n skrev:är det inte bränsle blandat med sot och skit sen dina spridare stod och läckte?
//martin
Mina 780cc som vanligtvis sitter i bancossien läckte inte nåt. 803ona läckte så det blir att beställa 8st nya o-ringar till dem via jobbet.
Kan inte vara en kolvring som är dålig?
- jeims
- Legend
Uppar denna lite nu.
Bilen har mest stått sedan jag skrev senast i Juli nångång... har engagerat mig lite mer senaste tiden.
Har konstaterat att spridarna inte öppnar. Har testat följande:
3st olika boxar
ny vevaxelgivare
kollat alla säkringar
bytt dem 2 gula reläna och det klickar i dem
bytt spridare
bytt tändmodul
Den startar på startgas men som sagt, spridarna öppnar inte.
Snart säljs den iväg något väl billigt till en på forumet men jag ska göra några sista upplivningsförsök innan den går iväg.
Några mer idéer? är öppen för det mesta!
Bilen har mest stått sedan jag skrev senast i Juli nångång... har engagerat mig lite mer senaste tiden.
Har konstaterat att spridarna inte öppnar. Har testat följande:
3st olika boxar
ny vevaxelgivare
kollat alla säkringar
bytt dem 2 gula reläna och det klickar i dem
bytt spridare
bytt tändmodul
Den startar på startgas men som sagt, spridarna öppnar inte.
Snart säljs den iväg något väl billigt till en på forumet men jag ska göra några sista upplivningsförsök innan den går iväg.
Några mer idéer? är öppen för det mesta!