för mycket soppa? sierra cosworth rwd

Allt om Fords Cosworth-modeller.
kjellson
Erfaren
Namn: s
Kör: f

för mycket soppa? sierra cosworth rwd

Inlägg av kjellson »

hej jag har ett litet problem med min ford. den har funkar klockrent hela sommaren och har gått några 100mil. men så plötsligt dog den och startade inte, tömde oljan ur motorn och det luktade bensin om den. i med ny och tog bort säkringen för bränslepumpen. då startar den men går ju bara tills soppan är slut. men om man får igång den utan säkringen och innan den hinner "dö" sätter man i säkingen så pumpen startar så går den. så länge man inte vrider av nyckeln. då är frågan vad är fel? är det någon "kallstarventil"? eller något annat mysko med någon givare eller någe?
tar alla tips. kamrem står rätt. bränsletrycks regulatorn har tidigare gett typ 5 bar. skruvade ner den till 3 nu och då går den på tomgång med om man skruvar upp mer så dör den. det är 330 kitt, gröna spridare, moongose m.m. mvh

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Namn: Juha Mäki
Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
Medlemsnummer: 14

Inlägg av need 4 speed »

kjellson skrev:hej jag har ett litet problem med min ford. den har funkar klockrent hela sommaren och har gått några 100mil. men så plötsligt dog den och startade inte, tömde oljan ur motorn och det luktade bensin om den. i med ny och tog bort säkringen för bränslepumpen. då startar den men går ju bara tills soppan är slut. men om man får igång den utan säkringen och innan den hinner "dö" sätter man i säkingen så pumpen startar så går den. så länge man inte vrider av nyckeln. då är frågan vad är fel? är det någon "kallstarventil"? eller något annat mysko med någon givare eller någe?
tar alla tips. kamrem står rätt. bränsletrycks regulatorn har tidigare gett typ 5 bar. skruvade ner den till 3 nu och då går den på tomgång med om man skruvar upp mer så dör den. det är 330 kitt, gröna spridare, moongose m.m. mvh
Om jag inte kommer ihåg helt galet så ska du väl ha ett bränsletryck på 3,5bar utan vacumslangen.
Om du då har 5 bar så förstår jag att den inte vill gå nå vidare
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406

201m 7,83
Km/h 147,22
60fot 1,81

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

3,5 med vacuumslang :)

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab

Inlägg av Lars_Turbo »

granadadr skrev:3,5 med vacuumslang :)
UTAN JA :)
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

kjellson
Erfaren

Inlägg av kjellson »

3bar orginal va? utan slang? den har gått hela sommaren på ca 4-5, kan det vara returen som strular att den inte skickar tillbaka soppan? vars går rutuern? och ska den ha något tryck? soppapumpen är ny samt tanken eller ca 1 år.

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Man ska alltid, alltid, alltid mäta utan vacum!

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Namn: Juha Mäki
Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
Medlemsnummer: 14

Inlägg av need 4 speed »

kjellson skrev:3bar orginal va? utan slang? den har gått hela sommaren på ca 4-5, kan det vara returen som strular att den inte skickar tillbaka soppan? vars går rutuern? och ska den ha något tryck? soppapumpen är ny samt tanken eller ca 1 år.
Returen går tillbaka till tanken, och det ska inte vara nå tryck i den.
Ta tryckluft och blås mellan btr`en och tanken. (ska gå hyfsat lätt)
Blir det inge bättre av det så prova en annan btr. Se det från den ljusa sidan att du har ju lokaliserat felet iaf ;)
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406

201m 7,83
Km/h 147,22
60fot 1,81

kjellson
Erfaren

Inlägg av kjellson »

need 4 speed skrev:Returen går tillbaka till tanken, och det ska inte vara nå tryck i den.
Ta tryckluft och blås mellan btr`en och tanken. (ska gå hyfsat lätt)
Blir det inge bättre av det så prova en annan btr. Se det från den ljusa sidan att du har ju lokaliserat felet iaf ;)
det bubblar i tanken när man blåser så det går lätt, förr när jag slog på tändningen så höll btrén trycket, men nu hör man att det "sprutas" in i motorn och btrén tappar då trycket. är det btr, spridare eller box som är trasigt? någon givare? hur ska jag gå till väga för att lösa felet? mvh

nkro
Veteran
Namn:

För mkt soppa...

Inlägg av nkro »

Börja med enkel felsökning.

Ruck ur alla spridare och kör dom i en vanlig 1/2 liters flaska.

Är det alla spridare som läcker bör det vara boxen.
Läcker en eller några prova att skifta plats då ser du om det är boxen eller spridaren.

Sen kan det vara bra att veta hur boxen uppför sig. Jag vet inte riktigt själv.
Gissar lite.

Den ger lite extra bensin när man vrider om nyckeln. Sen sprutar den när den går på startmotorn. Håller man full gas på starten brukar man inte ge ngn bensin.

Niklas

Skriv svar