MIS vs Tibuc insug

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2751
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

MIS vs Tibuc insug

Inlägg av Big Al »

Köp då inget insug från tibuc, flödesdelningen på deras är katastrofalt jämfört med ett mis som ligger i liknande prisklass.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.
Ort: Utanför Linköping

Inlägg av Extreme »

Big Al skrev:Köp då inget insug från tibuc, flödesdelningen på deras är katastrofalt jämfört med ett mis som ligger i liknande prisklass.
ofaan,annars vet ja om bromspapper på mis vs tibuc o mis är inte vinnaren.Sen ang flödes delning så mappas varje spridare/runner/ separat med.
Sen finns de billet kopior på mis som ligger en slant under tibuc med.
Extreme Tuners Sweden

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

Big Al skrev:Köp då inget insug från tibuc, flödesdelningen på deras är katastrofalt jämfört med ett mis som ligger i liknande prisklass.
Knepigt då det sitter på en hel del division1 bilar i rallycross?
Jag ser fler fördelar med ett insug med separata spjäll vs. ett Mis.

Ang pris ligger väl tibuc en bra slant över ett Mis??

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

Extreme skrev:ofaan,annars vet ja om bromspapper på mis vs tibuc o mis är inte vinnaren.Sen ang flödes delning så mappas varje spridare/runner/ separat med.
Sen finns de billet kopior på mis som ligger en slant under tibuc med.
mycket möjligt att Mis vinner på toppefekt, men inte på repsons.

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab
Ort: Skara

Inlägg av Lars_Turbo »

Modj skrev:mycket möjligt att Mis vinner på toppefekt, men inte på repsons.
Det är väl den som räknas om man ska vara fräsig?? ;)
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

Lars_Turbo skrev:Det är väl den som räknas om man ska vara fräsig?? ;)
Jag kommer ligga långt efter toppeffektjagarna..... ;)

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.
Ort: Utanför Linköping

Inlägg av Extreme »

Modj skrev:mycket möjligt att Mis vinner på toppefekt, men inte på repsons.
Nu läste du fel :)
Extreme Tuners Sweden

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

Extreme skrev:Nu läste du fel :)
Jag skrev möjligt ;) Vet att det inte nått drag-insug direkt, utan mer gjort för bra respons.

Om du förstår mig nu?

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2751
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

nu menar ni alltså tibuc med separata spjäll? då blir flödesdelningen bra mycket bättre eftersom varje spjäll reglerar mängden luft i varje kanal mycket bättre

jag menade ett "vanligt" tibuc med singelspjäll där snackar vi katastrofalt dålig flödesdelning motför ett mis med singelspjäll

det billigaste borde vara att köpa de separata spjällen och själv göra plenumet då man kan ta till volymen lite samt göra det bättre och då tjäna även toppeffekten

Extrem du kan inte gräva fram bromspapperen mellan mis och tibuc (gärna med separata spjäll)? skulle vara väldigt skoj att se vars vinsterna sitter mellan de olika :)
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
David
Veteran
Inlägg: 670
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: David Eriksson
Kör: Escort Cosworth
Ort: Söderköping

Inlägg av David »

Big Al skrev:nu menar ni alltså tibuc med separata spjäll? då blir flödesdelningen bra mycket bättre eftersom varje spjäll reglerar mängden luft i varje kanal mycket bättre

jag menade ett "vanligt" tibuc med singelspjäll där snackar vi katastrofalt dålig flödesdelning motför ett mis med singelspjäll

det billigaste borde vara att köpa de separata spjällen och själv göra plenumet då man kan ta till volymen lite samt göra det bättre och då tjäna även toppeffekten

Extrem du kan inte gräva fram bromspapperen mellan mis och tibuc (gärna med separata spjäll)? skulle vara väldigt skoj att se vars vinsterna sitter mellan de olika :)
Nu snackar du bra mycket om nått du inte har koll på, finns mycket tester med tibuc insug både med å utan separata spjäll. Teori å praktik går inte alltid hand i hand.
Den stora skillnaden mellan separat å singel spjäll är ett bättre gassvar med separata och något mer vrid.
Testat många tibuc insug med olika uppsättnigar själv?

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2751
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Såklart man får snabbare respons ju närmre ventilerna spjällen sitter eftersom det är mindre luft som behöver trycksättas.
Men det var inte det som jag sa, utan att flödesdelningen blir bättre med separata och då främst när spjällen inte är helt öppna, för då är det plenumdesignen som är avgörande. Bara kika på tg´s plenum han har ju fått det att lira bra på fullt spjäll men det plenumet har precis samma problem som tibuc med singelspjäll dvs att flödesdelningen inte blir bra vid halvöppet spjäll.
Fördelen med separata spjäll förutom responsen är att man kan ha hur stor plenumvolym som helst utan att det förstör responsen nämnvärt, anledningen varför man då vill ha stor plenumvolym är att få ner hastigheten på luften framför trattarna och därigenom få bättre flödesdelning mellan cylindrarna.
Tro mig, jag har studerat en å annan timme plenumdesign ;)
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

thoern

Inlägg av thoern »

Modj skrev:Jag skrev möjligt ;) Vet att det inte nått drag-insug direkt, utan mer gjort för bra respons.

Om du förstår mig nu?
Å andra sidan skrev Extreme att han hade sett bromspapper och att tibuc gav MER toppeffekt än mis så det är bättre ur både avseendena isf, sluta jobba 20timmars dagar nu så du kan läsa lite bättre ;)

Användarvisningsbild
Davve
Legend
Inlägg: 4905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: David Eriksson
Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av Davve »

thoern skrev:Å andra sidan skrev Extreme att han hade sett bromspapper och att tibuc gav MER toppeffekt än mis så det är bättre ur både avseendena isf, sluta jobba 20timmars dagar nu så du kan läsa lite bättre ;)
Men hur ska han då ha råd?!

Bättre med balla grejer och inte vara läskunnig :)
MVH: Davve

Slutfordat...

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.
Ort: Utanför Linköping

Inlägg av Extreme »

Big Al skrev:Såklart man får snabbare respons ju närmre ventilerna spjällen sitter eftersom det är mindre luft som behöver trycksättas.
Men det var inte det som jag sa, utan att flödesdelningen blir bättre med separata och då främst när spjällen inte är helt öppna, för då är det plenumdesignen som är avgörande. Bara kika på tg´s plenum han har ju fått det att lira bra på fullt spjäll men det plenumet har precis samma problem som tibuc med singelspjäll dvs att flödesdelningen inte blir bra vid halvöppet spjäll.
Fördelen med separata spjäll förutom responsen är att man kan ha hur stor plenumvolym som helst utan att det förstör responsen nämnvärt, anledningen varför man då vill ha stor plenumvolym är att få ner hastigheten på luften framför trattarna och därigenom få bättre flödesdelning mellan cylindrarna.
Tro mig, jag har studerat en å annan timme plenumdesign ;)
Om de nu är så att du kan allt du säger...varför har du inget i matrial väg i visa?Jag kan med läsa på teorier osv o sitta o berätta men innan du har nåt bättre än tibuc o visa förstår jag inte varför man ska sitta o säga hur dåligt de är? O tibuc slår mis på fingrarna ja.
Extreme Tuners Sweden

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.
Ort: Utanför Linköping

Inlägg av Extreme »

Davve skrev:Men hur ska han då ha råd?!

Bättre med balla grejer och inte vara läskunnig :)
sant,om man ända hade nåt av de :Odd:
Extreme Tuners Sweden

Skriv svar